Nya regler för retirement

Vist är Thailand paradis.:p
Det spelar ingen roll var man investerar så länge det är vinst på den och här i Thailand kan man göra stora vinster om man vet vad man sysslar med.
Men HEJA BC :cool::cool:
Har inte tiden som krävs att sätta mig in i mer business, kan ju inte vara uppe hela nätterna ;)

Njae, det står det inte i reglerna.
Om man kommer från noll och frågar så måste det bli det svaret ja. Man om man redan har den tiden som uppfyller villkoren, så har man ju den.
Jaja forsätt drömma @PeterSfa
Då är bara att sätt igång och sen betättar du för oss andra hur smidigt det var för dig.
Jag väntar med spänning iaf.
Först som du säger bott i 5 år
Sen kan det hela ta 3- 5 år har jag rätt eller fel?

Senast ändrad:
Vetefasen om det är en fördel att kunna äga mark här, risken är stor att man hade köpt då och bättre investeringar finns.
Fortsätt du med Thai börsen istället, där kan du iaf snabbt omvandla investeringen i reda pengar igen vilket inte alltid så lätt med mark.
Kan nog hålla med , finns mängder av faranger som gjort dåliga affärer på hus samt iofs även på lägenheter i tillex Pattis .. Har man för avsikt att behålla för evigt , men köpa sälja med vinst , inte nu längre , skall vara om Kineserna börjar köpa , men det tror inte jag på .

Jaja forsätt drömma @PeterSfa
Då är bara att sätt igång och sen betättar du för oss andra hur smidigt det var för dig.
Jag väntar med spänning iaf.
Först som du säger bott i 5 år
Sen kan det hela ta 3- 5 år har jag rätt eller fel?
Det är en process. Och jag räknar med även m jag inte förutsätter att jag fortfarande lever vid den tidpunkten. Jag har ju nästan tio år kvar till pension.
Man måste ha både kortsiktiga och långsiktiga mål här i livet. Svårt bara sitta och följa med.
Nu har jag iof programmering och sådant jag kan roa mig med, men fler saker måste bli gjorda.
Kan man som helt okänd och papperslös kines vänta tiden ut i åtta år för att få medborgarskap i Sverige, så borde jag kunna uppbåda tålamod för det här, här i Thailand.

Det är en process. Och jag räknar med även m jag inte förutsätter att jag fortfarande lever vid den tidpunkten. Jag har ju nästan tio år kvar till pension.
Man måste ha både kortsiktiga och långsiktiga mål här i livet. Svårt bara sitta och följa med.
Nu har jag iof programmering och sådant jag kan roa mig med, men fler saker måste bli gjorda.
Kan man som helt okänd och papperslös kines vänta tiden ut i åtta år för att få medborgarskap i Sverige, så borde jag kunna uppbåda tålamod för det här, här i Thailand.
Juju det är rätt men jag vet att det tar tid och möda att få den .
Har forskat länge.
Men eftersom jag driver företag här i Thailand då tänkte jag samma som du.
Men vet inte om jag orkar, men vist skulle det vara bra för mig iaf @PeterSfa

Om man får Thailändskt medborgarskap, kan man behålla sitt Svenska då?
Det är jag osäker på, men spelar ingen större roll för mig.
Jag tror mig veta att Thailand inte erkänner dubbla medborgarskap, men det är inte olagligt. Betyder att när du är i Thailand på ditt thaipass är du thai. Är du här på ditt svenska pass, kan du aldrig åberopa ditt thai medborgarskap. Det är tydligen så för min fru som har båda.
Sverige erkänner dubbla medborgarskap.
Jag vet inte om Thailand som en del i processen vill klippa ditt svenska pass.
Jag vet från tiden före Sverige godkände dubbla medborgarskap klippte eller stämplade sverige det andra passet ogiltigt. En fransman som råkade ut för det, gick bara till sin ambassad och fick ett nytt. Sverige kunde inte ogiltigförklara medborgarskap i andra länder.
Det går inte heller att göra på svenska medborgarskap. Enda sättet att bli av med ditt svenska medborgarskap är att ansöka om det och det blir bara godkänt om du redan har ett annat medborgarskap.

Vad gäller just medborgarskap är det värre för kineserna. Från det de blivit medborgare i Sverige kommer Kina att annullera deras medborgarskap i Kina. Kineserna måste alltså ansöka om Visum samt ha en inbjudan för att få besöka Kina. Förr fanns lättnader för kineser som nu är medborgare i Sverige, men det har skärpts, så nu måste de ha en inbjudan.
En kines jag känner hade fortfarande kvar sitt ID ort från Kina och frågade passpolisen i Kina om saken. De såg i datorn på hennes idkort att hon var registrerad och identiteten bekräftad. Men eftersom hon blev medborgare i Sverige ströks hon ur husboken och kan inte räkna med att få bli medborgare i Kina igen.
Måste kännas rätt surt att bli så hårt utkastad ofrivilligt ur det land man var född i och inte ens få träffa sina föräldrar utan att söka visum och specifikt vara inbjuden till dem.
Visst ger det svenska passet en trygghet också i Kina. En kines med svenskt pass vågar polisen inte plocka in hur som helst. Vanliga kineserna har inte den tryggheten.
Så visst skall man kolla upp vad Thaimyndigheterna förväntar sig och själv överväga vad som är viktigt här i livet. Gissningsvis är det inte så hårt här i Thailand som det är i Kina. För mig känns thai mer resonabla.

Finns väl inget roligare än att göra pengar,...

untitled1.jpg

Så blev han också 101 år. Undrar om han hade gjort succé i baren?

bigOriginal.jpg

Att hamna i en skatte tvist i Thailand känns inget vidare. När man lämnat Sverige ca 10 år så kan man sålla själv var man vill bo. Finns ingen anledning att behöv oroa sig över eventuella beskattningar beroende på bosättning. Nomad är lösningen tidigare ägde jag lägenheter i Thailand men har sålt allt vill inte riskera bli föremål för beskattning där. Har även gått över till turistvisa. Enligt mitt sätt att se det gäller det att vara så fri som möjligt. Så länge jag är turist i kan de inte mycket göra.

Kan nog hålla med , finns mängder av faranger som gjort dåliga affärer på hus samt iofs även på lägenheter i tillex Pattis .. Har man för avsikt att behålla för evigt , men köpa sälja med vinst , inte nu längre , skall vara om Kineserna börjar köpa , men det tror inte jag på .
Var längesen Kineserna börja köpa i Thailand och dom utgör nu största kundkretsen.
Dom söker vid närhet till skolor etc eftersom dom flyttar hit och sätter sina barn på internationella skolor.
Var artikel om det igår i tidningen.

Var längesen Kineserna börja köpa i Thailand och dom utgör nu största kundkretsen.
Dom söker vid närhet till skolor etc eftersom dom flyttar hit och sätter sina barn på internationella skolor.
Var artikel om det igår i tidningen.
Hur fungerar det med ägandet , eller är de gifta med Thai kanske ,, Eller kan en Chines utan Thaimedborgarskap äga mark i Thailand
En Condo kan de ju äga , det kan vi med

Ser mest Chinesturister , inte alls många bofasta , men jag rör mig ju inte i det finare kretsarna ,, Men glad för det , större grisar än dessa får man leta efter ,,, Riktiga svin med att skita ner , bra mycket sämre än Thaisen , Tror dessutom i många fall att de är ett herrefolk ,,, så lycka till de som får såna som grannar , det visar sig efter ett tag tänker jag :):)Det är i så fall deras stora bolag som köper mark ihop med Thaisen , de kan inte äga mark fullt ut de heller ,utan det måste bli ett bolagsköp med delat Thaiägande. Enligt en av cheferna som jag känner i Lem Chabang Mitzubischi , så köper bolagen en del mark samt hus som sen personalen får hyra eller disponera ,enligt honom något slags delägande med Thaibolag /styrelse. Pratar ganska hyfsad Engelska den killen.

Senast redigerad av en moderator:
Om man får Thailändskt medborgarskap, kan man behålla sitt Svenska då?

Hej

Kollade runt lite på nätet om detta och tycker att det var lite oklart, ett enkelt svar ja eller nej hittade jag inte, det verkar kunna finnas både hinder och möjlighet till detta beroende på lite olika saker.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp