Sätta upp ett labb i Thailand. Åsikter efterlyser

• Trådstartare Trådstartare Pjodd
  • Start datum Start datum

P

Pjodd

Gäst
Som jag skrev, att ÅSIKTER efterlyses. Inget i nuläget behöver vara hur det ska eller får lov att vara.

En kort bakgrund:
Jag har ett bolag i Thailand som har helt annan inriktning idag än det jag vill göra. Det kommer en tid (ca om 2 år) då jag kommer behöva ett WP för vår framtida plan då jag kommer att utföra arbete även i Thailand.

Min plan med alla dess funderingar:
Vad tror ni om möjligheterna att utöka verksamheten till ett labb som oberoende gör tester på tex badvatten, kontroller på kranvatten (som vi vet är odrickbart), ta tester på gifter/tungmetaller i insjöfisk och andra vattenprover?
Jag vet, inte billigt och ingen kommer att betala detta men jag är genuint nyfiken. Tror fler än jag som vill veta status. Det finns ett par Satanger avsatta till detta projekt.

Som jag skrivit tidigare, jag behöver inte bry mig om en karriär (sälja själen till djävulen), utan kan leta efter sanningar. Tror ni det finns ett intresse för det?

Att jag riskerar en kula i nacken är jag medveten om, men frågan är om jag kan dra igång ett labb lagligt?
Eller är det bättre att i "smyg" rigga upp ett labb och publicera resultaten från Sverige?
Det är sjukt svårt att hitta trovärdiga studier på hur det ser ut i vattnet.

Vad TROR ni?
Alla tankar är välkomna.

Jag tror du kommer bli motarbetad ... men om du kan "visa" att allt vatten är som källvatten kommer du få bra intäkter ... och alla kommer att gilla det. Skapa bara något som inte kritiserar ....

Kanske om du söker FN bidrag och samarbetar med ett FN organ ...

Hej

Intressant och ovanlig idé, borde det inte gå att hitta intressenter i Thailand, ex.vis på dom platser som har rent badvatten, dom kunde ju använda detta i sin marknadsföring, speciellt bra vore det ju om resultaten vore jämförbara med mätningarna hemma, då förstår ju åtminstone turisterna vad man talar om.

Sen borde kanske miljöorganisationer och föreningar (både inhemska och internationella) vara intresserade av ett sånt här projekt, dom kund ju använda resultaten i sitt arbete med att bilda opinion och informera.

Mvh isan lover

Som jag skrev, att ÅSIKTER efterlyses. Inget i nuläget behöver vara hur det ska eller får lov att vara.

En kort bakgrund:
Jag har ett bolag i Thailand som har helt annan inriktning idag än det jag vill göra. Det kommer en tid (ca om 2 år) då jag kommer behöva ett WP för vår framtida plan då jag kommer att utföra arbete även i Thailand.

Min plan med alla dess funderingar:
Vad tror ni om möjligheterna att utöka verksamheten till ett labb som oberoende gör tester på tex badvatten, kontroller på kranvatten (som vi vet är odrickbart), ta tester på gifter/tungmetaller i insjöfisk och andra vattenprover?
Jag vet, inte billigt och ingen kommer att betala detta men jag är genuint nyfiken. Tror fler än jag som vill veta status. Det finns ett par Satanger avsatta till detta projekt.

Som jag skrivit tidigare, jag behöver inte bry mig om en karriär (sälja själen till djävulen), utan kan leta efter sanningar. Tror ni det finns ett intresse för det?

Att jag riskerar en kula i nacken är jag medveten om, men frågan är om jag kan dra igång ett labb lagligt?
Eller är det bättre att i "smyg" rigga upp ett labb och publicera resultaten från Sverige?
Det är sjukt svårt att hitta trovärdiga studier på hur det ser ut i vattnet.

Vad TROR ni?
Alla tankar är välkomna.
Finns det inte redan som du kan ta kontakt med?
För mig Bang saen har ett forskningsinstitut kopplat till universitet men kanske mer inriktat på havet, men du kan ju ta kontakt med dom först, kanske dom även är intresserade av fastlandsvatten, innan du förutsätter att sådan forskning och prover inte tas i Thailand bara för att bönderna inget känner till någon ;) , kanske du kan finna någon som har intresse där.

Jag tror du kommer bli motarbetad ... men om du kan "visa" att allt vatten är som källvatten kommer du få bra intäkter ... och alla kommer att gilla det. Skapa bara något som inte kritiserar ....

Kanske om du söker FN bidrag och samarbetar med ett FN organ ...

Motarbetad, ja, garanterat.
Vi vet inte säkert men vi kan väl misstänka att att gravida kvinnor inte borde äta insjöfisk? Är vi rekommenderade detta i Sverige så kanske man inte någon borde äta insjöfisk i Thailand? Men det är bara spekulationer och sådant jag vill finna bevis på.

SIDA ger stipendier som jag är berättigad till på ca 10.000kr, så det är en väg att gå. FN vet jag inte.

Rent källvatten finns här inte, det behöver vi inte mäta (jo det måste mätas för att bevisas). Och jag kommer inte att sälja mig till intressenter som vill ha ett resultat av att vattnet är "rent" här.

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Intressant och ovanlig idé, borde det inte gå att hitta intressenter i Thailand, ex.vis på dom platser som har rent badvatten, dom kunde ju använda detta i sin marknadsföring, speciellt bra vore det ju om resultaten vore jämförbara med mätningarna hemma, då förstår ju åtminstone turisterna vad man talar om.

Sen borde kanske miljöorganisationer och föreningar (både inhemska och internationella) vara intresserade av ett sånt här projekt, dom kund ju använda resultaten i sitt arbete med att bilda opinion och informera.

Mvh isan lover

Vill inte kasta skit på fläkten, men jag tror det mörkas väldigt mycket här. Är övertygad om att ingen kommer att vilja veta sanningen. Har du namn på miljöorganisationer här i Thailand så är jag mer än glad om du kan skicka PM på dessa.

Att publicera något positivt kan alla göra och även lögner får stå oemotsagda att däremot på tala lögner och kritisera eller vara negativ gör man inte.

Att bara tänka Sverker Olofsson och ”Plus” i Thailand.

Finns det inte redan som du kan ta kontakt med?
För mig Bang saen har ett forskningsinstitut kopplat till universitet men kanske mer inriktat på havet, men du kan ju ta kontakt med dom först, kanske dom även är intresserade av fastlandsvatten, innan du förutsätter att sådan forskning och prover inte tas i Thailand bara för att bönderna inget känner till någon ;) , kanske du kan finna någon som har intresse där.

Tack Jonas.
Ska kolla upp detta.
Det jag är rädd för är att dom precis som min högskola blir indoktrinerade med att jobba efter teser.
Har så svårt att lita på forskning som grundar sig på ngt som man i förväg bestämt ska bevisa. Sjukt, men så är det.

I vår "by" har vi grund/gymnasieskola där jag fått erbjudande att bli lärare. Fan vet om jag vill. Ville det först för att få tillgång till labsalarna.
Nu byggs det på ett stort område ett universitet. Vet inte inom vilket ämne. Att vara "egen" och oberoende känns som det bästa alternativet.

ARGH!!! Är kluven....

Att publicera något positivt kan alla göra och även lögner får stå oemotsagda att däremot på tala lögner och kritisera eller vara negativ gör man inte.

Att bara tänka Sverker Olofsson och ”Plus” i Thailand.

Men... Hur ska jag göra med mina sär skrivningar:oops:

Vill inte kasta skit på fläkten, men jag tror det mörkas väldigt mycket här. Är övertygad om att ingen kommer att vilja veta sanningen. Har du namn på miljöorganisationer här i Thailand så är jag mer än glad om du kan skicka PM på dessa.
Hej

Kollade lite och det verkar vara svårt att hitta fristående organisationer som är verksamma inom detta område, tror nog som andra har varit inne på att universiteten är det bästa alternativet att hitta intresserade människor och kanske kunna dra igång något tillsammans med dessa.

Det finns ju en sajt som heter Isan Record, dess utgivare verkar förutom politik, utbildning, lokala frågor även vara engagerade i miljöfrågor, kanske dom har något förslag vart du kan vända dig.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp