Sjukvårdsförsäkring i Thailand

https://www.skrivunder.com/a/156445

Förslag till ny Prisvärd Thailändsk sjukvårdsförsäkring
2018-03-29 07:21:53

SAMS (Samorganisationen för Svenskföreningar i Thailand) arbetar tillsammans med Bangkok Insurance Brokers Co. Ltd (BIB) för att initiera Den Största Gruppsjukvårdsförsäkringen För Utlänningar i Thailand. En prisvärd försäkring för alla oavsett ålder med täckning för både olyckfall och sjukdom. Ingen sjukdom är undantagen, täcker den försäkrades alla existerande sjukdomstillstånd. Premien uppskattas att bli från drygt 2.000 baht/månad

Huvudpunkterna av förslaget finns i dokumentet Proposal of new Thai health insurance, svenska.pdf.

Om du är intresserad av denna försäkring och med stor sannolikhet vill teckna försäkringen om den finns tillgänglig, registrera då ditt namn på:

www.insurance-in-thailand.com/affordable-health-insurance-for-anyone-in-thailand/

Eventuella frågor kan skickas till kjell.nystrom@gmail.com .

Var vänlig och informera alla dina vänner, Facebook/Forum-vänner och grupper.

Udon Thani 2018-03-29

Låter det för bra så kanske det är så, för bra...

Denna eventuellt kommande försäkring gäller bara dom som bor i Thailand, och maxbeloppet 500.000 bath, detta vill jag nog läsa mer om.

Var väl ganska många saker som var undantagna eller läste jag fel?

Det mesta är väl undantaget, ett grundskydd som täcker upp till 500.000 B, vad händer om 500" är förbrukade? visst kan man teckna en tilläggsförsäkring, men samtidigt så blir premien högre, som jag ser det just nu så skulle jag själv om jag tecknat en försäkring i Sverige hamna på ungefär samma premie, vidare så bör man analysera vad som ingår i försäkringen mellan olika bolag, och med myndigheternas förslag om att alla besökare till Thailand ska ha en försäkring,så kan man få en fingervisning om vad denna kan komma att kosta. Denna försäkring skulle endast gälla fast boende, inte turister som borde vara mer olyckdrabbade. Naturligtvis så har det gjorts noggranna analyser av bolaget, finns inget Bolag som tecknar någon försäkring om dom inte ser en möjlighet att få en vinst i verksamheten, Ubon forskar vidare.

Ubon ger inte tumme upp, tumme ner.

Här ser jag den första begränsningen, försäkringen gäller endast om Du blir "inlagd" på ett statligt sjukhus, tekniskt sett så täcker den inte ett ben eller armbrott, här finns inget skäl för inläggning normalt sett, nu ska vi ta med i analysen att denna eventuellt kommande försäkring är ett utkast till en kommande? försäkring.

Tag med i beräkningen att försäkringen gäller endast om personen blir inlagd.

Premiens pris justeras varje år efter skadekostnader, dvs. Bolaget vill ha sin vinst.

Blir nog till att läsa texten noga, framförallt analysera det finstilta.

Styrkan i förslaget är ju att få ner premien genom att teckna i grupp, mängd ger rabatt.
Men det är ju bara ett grundskydd som täcker en basic kostnad och basic vård till låg premie.
Vill man ha bättre villkor så är det bara att betala mera för en bättre försäkring.

Men i stället för att vara helt oförsäkrad så kan det ju vara ett lågbudgetalternativ.

Men nu är ju sjukvården gratis i vissa delar av landet om man är inskriven i en husbok även för turister, kanske ett alternativ till dyra försäkringar är att bo i rätt del av landet.

Styrkan i förslaget är ju att få ner premien genom att teckna i grupp, mängd ger rabatt.
Men det är ju bara ett grundskydd som täcker en basic kostnad och basic vård till låg premie.
Vill man ha bättre villkor så är det bara att betala mera för en bättre försäkring.

Men i stället för att vara helt oförsäkrad så kan det ju vara ett lågbudgetalternativ.

Men nu är ju sjukvården gratis i vissa delar av landet om man är inskriven i en husbok även för turister, kanske ett alternativ till dyra försäkringar är att bo i rätt del av landet.

Denna försäkring behöver jag inte personligen, jag försöker sätta mig in i vad är det som kommer att gälla, inte heller under vissa omständigheter behöver man var inskriven i en husbok för att åtnjuta "fri" sjukvård, om jag skulle betala en försäkring för mig i Sverige så räknar jag med en kostnad på ungefär 4000 B per månad, som täcker betydligt mer än denna försäkring om 2000 B som grund och med tillägg om 2000 B vilket gör 4000 B även där en begränsning att den gäller upp till 80%, framgår inte om begränsningen gäller tillägget eller båda premierna tillsammans. Nu får var och en forska vidare på egen hand, så forskar Ubon vidare för sig själv.

Nu funderar jag på vilken standar får du om du blir inlagd blir det en sal med 16 andra eller i värsta fall korridoren, tror ej du får enkel rum, då får man nog ta den kostnaden själv.

Nu funderar jag på vilken standar får du om du blir inlagd blir det en sal med 16 andra eller i värsta fall korridoren, tror ej du får enkel rum, då får man nog ta den kostnaden själv.

Min erfarenhet från andra, (familjen) ett enkelrum är ett tillagt önskemål och debiteras separat.

I min värld så finns det ingenting som är "gratis", inte ens luften vi andas är "gratis", jfm. utsläppsrätter kostar, och i slutänden så är det någon som får betala...
Ja det kan jag ju till en viss del hålla med om, men att Thailand betalar för utsläppsrätter var en nyhet.
Gratis i min värld är att någon annan betalar åt mig och jag bryr mig inte om vem.

Men gäller det försäkringar är det nog bara att betala vad man anser sitt liv vara värt.

Nu funderar jag i gen . Alla vet ju att på de statliga sjukhusen är det ju en sjutusen i kö dagligen, så min undran är kan det bli en gräddfil om du visar upp ett kort som betalar för vården.
Sen en ytterliga fråga kommer detta att gälla militär sjukhusena

Ja det kan jag ju till en viss del hålla med om, men att Thailand betalar för utsläppsrätter var en nyhet.
Gratis i min värld är att någon annan betalar åt mig och jag bryr mig inte om vem.

Men gäller det försäkringar är det nog bara att betala vad man anser sitt liv vara värt.

Var står det skrivet att Thailand betalar för utsläppsrätter?

Nu funderar jag i gen . Alla vet ju att på de statliga sjukhusen är det ju en sjutusen i kö dagligen, så min undran är kan det bli en gräddfil om du visar upp ett kort som betalar för vården.
Sen en ytterliga fråga kommer detta att gälla militär sjukhusena

Yes, ett kontokort är vägen till gräddfil...:) ;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp