Solceller i Thailand, är det värt att ha?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Glimten

Forumveteran
Är det värt att ha solcell i Thailand för att få snurr på fläkt, lyse, kyl om huset är bebott låt oss säga runt 2-3 månader per år istället för att koppla upp sig mot elnätet?

Allt beror på storleken på solcellerna m2 i förhållande till förbrukning, egentligen är frågan omöjlig att besvara, lycka till.

Kan nämna att jag bygger en farm (2Rai) ambitionen här är att driva denna utan att köpa från bolag vatten och el,

egentligen inte så avancerat.

Titta först på vad drar förbrukarna i watt,,, därefter kan Du göra beräkningarna, inte säga, jag vill ha en fläkt, och ett kylskåp, detta säger ingen någonting...

Senast ändrad:
Om Du kopplar upp dig mot elnätet, sist fick jag betala 5.000 B inkopplat å klart, tidigare var det så att upp till 90 KW var utan kostnad,

detta ändrades, numera gäller 50 KW, mätaren står i kohuset, nattbelysningen är utan kostnad för oss, sista månaden gjorde kossorna

av med 7 KW, kostnad 0

Ska kolla upp det, men behöver man inte betala om man inte kommer upp i 50 kW så är det ok när man ändå inte är där, då kan det vara billigare att köra på elnätet

Det som jag berättar om är vad som gäller här, men det är inte hel fel att komplettera med andra lösningar, typ solcell/batteri, nödbelysning.

Det händer emellanåt att strömmen tar semester, senast för några dagar sedan, händer detta efter att solen sagt godnatt och ingen reflex

mot månen, då blir det natta, helt mörkt, sätt på laptopen så finns belysning, efteråt frågade grannarna hur vi kunde ha belysning, jag sa som det var,

att jag tidigare köpt en påse el på Big C.

Ännu finns inte, nätöverföringsavgift, abbonemangsavgift, moms, proms, och annat skojeri, tror nog detta kommer.

Senast ändrad:
1702-WUMO.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp