Thailand utlämnar inte kanadensisk medborgare

• Trådstartare Trådstartare Anonymius
  • Start datum Start datum

A

Anonymius

Gäst
En kanadensare rånade en bank i Singapore och flydde till Thailand, men thailändska myndigheter utlämnar inte han till Singapore på grund av att de inte har utlämningsavtal med Singapore.

Sen kan det ju som vanligt finnas andra orsaker som man inte får reda på.

http://www.bangkokpost.com/news/asean/1066752/robbery-suspects-extradition-stalled

Hur ser ni på detta med utlämningsavtal?

Jag anser ju att finns det bevis för att någon har begått ett brott i ett land, skall inte utlämningsavtal stoppa detta för att överlämna någon brottsling till det land där de begått brottshandlingen.

Avsteg skall ju göras givetvis om det rör sig om t ex politiskt förföljda eller andra som vi inte ser som brott.

Utlämningsavtal är till för att just skydda människor från suspekta regimer och då kan man välja att inte ha avtal med det landet, så ser jag på detta med utlämningsavtal, men rena brott som att döda någon, råna eller andra skall inte omfattas av detta om inte det landet som vill ha någon utlämnad har dödsstraff eller att man misstänker att brottslingen kommer att utsättas för tortyr eller liknande.

Senast redigerad av en moderator:
Här kan man ju tycka att han är ju inte thailändsk medborgare och Thailand kan inte ta beslut om andra länders medborgare men här anser jag att det inte skall spela någon roll, han har begått ett brott i Singapore och då skall han skickas tillbaka dit för att ta sitt straff.

Nu har ju Singapore dödsstraff men det har ju Thailand också, så på det planet har ju Thailand inga moraliska värderingar i det antar jag.

Men Thailand har inte avrättat någon dödsdömd på 7 år och bara 2 st på 10 år medans Singapore är det land som avrättar flest i förhållande till befolkningsmängd enligt Wikipedia.
Singapore har bland dom striktaste lagarna i världen och är muslimskt styrt, kanske det påverkar beslutet?

Men Thailand har inte avrättat någon dödsdömd på 7 år och bara 2 st på 10 år medans Singapore är det land som avrättar flest i förhållande till befolkningsmängd enligt Wikipedia.
Singapore har bland dom striktaste lagarna i världen och är muslimskt styrt, kanske det påverkar beslutet?

Flest i förhållande till folkmängd 5,3 miljoner vet jag inte om det stämmer 4 st avrättningar 2015 och 5+ dödsdomar men det är ju illa nog.

Finns ju värre Kina (1000+), Iran(977), Somalia 25+ och 10 miljoner invånare. Sen har vi ju Nord Korea där ingen vet. Thailand hade 2015 7+ dödsdomar men som du säger ingen genomförd på de senaste 10 åren.

https://www.amnesty.org/en/what-we-do/death-penalty/
https://docs.google.com/spreadsheet...2vkQanN5XcMIoTQ/edit?hl=en&pref=2&pli=1#gid=0

Flest i förhållande till folkmängd 5,3 miljoner vet jag inte om det stämmer 4 st avrättningar 2015 och 5+ dödsdomar men det är ju illa nog.

Finns ju värre Kina (1000+), Iran(977), Somalia 25+ och 10 miljoner invånare. Sen har vi ju Nord Korea där ingen vet. Thailand hade 2015 7+ dödsdomar men som du säger ingen genomförd på de senaste 10 åren.

https://www.amnesty.org/en/what-we-do/death-penalty/
https://docs.google.com/spreadsheet...2vkQanN5XcMIoTQ/edit?hl=en&pref=2&pli=1#gid=0
Ok jag kollade bara på Wikipedia om Singapore och kanske var fel information då så får ursäkta för det, är ju inte alltid korrekt info där och orkade inte kolla uppgiften så noga.
Och kollade igen jag läste fel på årtal det var visst ett tag sen så fel av mig.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_Singapore

Senast redigerad av en moderator:
Ok jag kollade bara på Wikipedia om Singapore och kanske var fel information då så får ursäkta för det, är ju inte alltid korrekt info där och orkade inte kolla uppgiften så noga.

Siffror är ju egentligen inte så intressant, dödsstraff är ju illa som det är och det är ju ett sådant där straff som gör en kluven, terrorister, eller som han i Nice senast eller de som skar halsen av en gammal präst i Frankrike, önskar man ju inte ett gott liv precis.:)

Siffror är ju egentligen inte så intressant, dödsstraff är ju illa som det är och det är ju ett sådant där straff som gör en kluven, terrorister, eller som han i Nice senast eller de som skar halsen av en gammal präst i Frankrike, önskar man ju inte ett gott liv precis.:)
Nej, häng upp kräket i ögonlocken och tvinga honom att blinka. Men aldrig dödsstraff!

Ja själv är jag motståndare till dödstraff, ibland kan man bli så förbannad när man läser om ett brott så man utrycker sig känslosamt och kan låta som man är för det men nej aldrig släcka en annan människas liv då är staten inte bättre och den dömde kan vara oskyldig och en avrättning går inte att göra ogjord.

Ja själv är jag motståndare till dödstraff, ibland kan man bli så förbannad när man läser om ett brott så man utrycker sig känslosamt och kan låta som man är för det men nej aldrig släcka en annan människas liv då är staten inte bättre och den dömde kan vara oskyldig och en avrättning går inte att göra ogjord.
Precis, men ögonlocken kan säkerligen fixas med en plastikoperation. ;)

Ja, jag med men som du säger ibland tar känslor över och det är riktigt då är staten inte bättre än förövaren och sen har ju dödsstraff inte någon avskräckande effekt har ju mängder med analyser kommit fram till.

USA t ex går ju "by the book" och då gamla testamentet "Tand för tand och öga för öga" och vissa länder där finns ju ingen proportioner mellan brottet och straffet.

Saud Arabien och de länderna där man hugger av handen, den hand som stulit för att handen inte skall kunna stjäla en gång till, kan ju ha en avskräckande effekt, annars är ju risken att man blir både armlös och benlös till slut.

Ja, jag med men som du säger ibland tar känslor över och det är riktigt då är staten inte bättre än förövaren och sen har ju dödsstraff inte någon avskräckande effekt har ju mängder med analyser kommit fram till.

USA t ex går ju "by the book" och då gamla testamentet "Tand för tand och öga för öga" och vissa länder där finns ju ingen proportioner mellan brottet och straffet.

Saud Arabien och de länderna där man hugger av handen, den hand som stulit för att handen inte skall kunna stjäla en gång till, kan ju ha en avskräckande effekt, annars är ju risken att man blir både armlös och benlös till slut.
Kan till och med sluta med att brotten blir grövre, en gör ett bankrån ett skott går av utav misstag där har personen skrivit under sin dödsdom och ser ingen anledning till att ge upp längre utan försöker fortsätta skjuta sig fri.
Ger han upp är han dödsdömd så spelar ingen roll längre om han blir skjuten men kanske han lyckas skjuta sig fri, till följd av att fler blir skjutna.

14 % är muslimer i Singapore.
Vad har jag fått det ifrån då, kanske blandar ihop Malaysia och Singapore.
Hade för mig Singapore hade muslimsk ledning men en av dom muslimska nationer som tolererade andra religioner.
Men kanske mixat ihop det och vart fel?

För visa kan dödstraff nästan ses som en belöning. Speciellt om de tror att de skall få 40 jungfrur. I säna fall är livstid betydligt mera avskräckande.
Ja skall man välja mellan pest och kolera så föredrar nog dom flesta den snabba vägen bort från pinan framför en massa år på Bangkok Hilton. Hemska tanke!

Liknande trådar

Tillbaka
Topp