Till Thailand på sommarmånaderna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
När barnen har sommarlov är ofta den enda möjligheten för många att åka på långsemester. Under dessa månader regnar det som mest i Thailand. På senare tid tycker jag bara att det känns skönt när inte solen står på för fullt.

Visst är det så att även om det är regnperiod i Thailand så regnar det en stund och sen slutar det. Man kan ju vara ute ändå. När det regnar här hemma i Sverige kan det hålla på veckovis.

Det känns inte som någon nackdel om det regnar en skvätt när man är i Thailand. Men det är klart ska man gå på djungelexpedition på leriga stigar får man tänka sig för lite. Annars spelar det väl ingen roll?

Saknar själv att man inte kan resa dit när lusten faller på.

Det blir jul/nyårs resor eller sommarlovet.

Det skulle vara trevligt att ta sig en tur till songkran också.
Men man kan se det på ett positivt sätt.
De flesta svenskar åker inte till Thailand så frekvent som en själv (även om man inte är den mest frekventa resenären).

Sedan så var det ganska skönt att ta en liten semester i Sverige i år.

Jag tycker att Juli är en underbar månad i Thailand, 30° och solen visar sig precis lagom mycket, här nere räcker det med 30 min i solen för att bättra på bännan om man nu är sugen på det och bada funkar lika bra även om det är mulet.
En riktigt häftig eftermiddags skur som kyler ner luften sitter ju som en smäck när man ska ut på kvällen. Det är inte proppfullt med turister och man kan pruta mer på marknaderna och på boendet.
Nackdelarna är väl att det är lite mer skräp i havet och risken för farliga maneter ökar, och mer mygg (Dengue feber). Men finns ju myggsprej på 7/11.

"bson " sa:
Jag tycker att Juli är en underbar månad i Thailand, 30° och solen visar sig precis lagom mycket, här nere räcker det med 30 min i solen för att bättra på bännan om man nu är sugen på det och bada funkar lika bra även om det är mulet.
En riktigt häftig eftermiddags skur som kyler ner luften sitter ju som en smäck när man ska ut på kvällen. Det är inte proppfullt med turister och man kan pruta mer på marknaderna och på boendet.
Nackdelarna är väl att det är lite mer skräp i havet och risken för farliga maneter ökar, och mer mygg (Dengue feber). Men finns ju myggsprej på 7/11.

Jag är lika blek när jag kommer hem från Thailand, som jag var innan jag åkte dit.

Här i Sverige har jag av någon outgrundlig anledning råkat få lite färg i ansiktet och på armarna.

Värme och hetta är min grej. Fast jag blir otroligt rastlös av att ligga i solen eller sitta och glo på en strand.
Sådant är inte kreativt för fem öre.

Vi är också tvungna att resa på sommaren under ungarnas lov, allt annat är uteslutet. Jul/nyår är inte aktuellt pga flygpriserna, det tåler inte ekonomin.

Jag har heller ingenting emot sommaren därnere, en ordentlig regnskur svalkar bara av. Det är bara när en gammal tropisk storm eller tyfon drar in från Sydkinesiska sjön som det kan bli i blötaste laget och regna 2-3 dagar i sträck.

Myggen är ett kapitel för sig hemma hos oss och jag tycker nästan att det finns lika gott om dom små blodsugarna vinter som sommar. Lyckligtvis har jag inte hört talas om dengue i vårt område än men det är bara en tidsfråga. Så myggspray från 7/11 är högsta prioritet.

Nästa sommar är det dags igen efter tre år, vi ser fram emot detta. :wai:

När jag var nere nu i Juli-Aug regnade det en dag och en natt på 2veckor. När det kommer, kommer det mycket men annars känns det som vi har fler regntimmar i Sverige under sommaren. Men verkar som det slutar regna när jag kommer ner :thumbsup: när jag är ombord regnar det var och varannan dag tycker jag när man pratar med frugan.

Var ner på min första Juli resa nu .
Det kändes skumt att komma hem när det inte är - 20 grader och snö och får veta att det har varit bättre väder här än där nere .
Men tyvärr så blir det kanske framtiden nu när dottern börjar skolan och man inte kan åka ner en månad varje vinter >:(

"Thaigren " sa:
Det kändes skumt att komma hem när det inte är - 20 grader och snö och får veta att det har varit bättre väder här än där nere .
Men tyvärr så blir det kanske framtiden nu när dottern börjar skolan och man inte kan åka ner en månad varje vinter >:(

Nej det är nackdelen. Skolorna är omedgörliga nuförtiden när det gäller extra ledighet för barnen, det skall vara extremt ömmande skäl. Visst är det härligt att sticka iväg på vintern, men man får ta det onda med det goda. Och som sagt, flygpriserna i december/januari är inte nådiga.

"Berralund " sa:
Nej det är nackdelen. Skolorna är omedgörliga nuförtiden när det gäller extra ledighet för barnen, det skall vara extremt ömmande skäl. Visst är det härligt att sticka iväg på vintern, men man får ta det onda med det goda. Och som sagt, flygpriserna i december/januari är inte nådiga.

Ja, biljettpriserna är inte roliga.

Jag, frun och dottern åkte i vintras.
41.000:- för två vuxna och ett barn.

"Berralund " sa:

Frugan din har ju hus i Thailand får säga till rederiet att det är ditt andra hem så får dom betala :nod:

Tror kan göra så här, seglade med en överstyrman på en annan båt i detta rederiet. Han hade fillipinsk fru men dom bodde i Norge men när han skulle på semester dit ner sa han att han skulle till sitt andra hem (hennes hus) och då betalade rederiet flygresan för honom sa han.
Är dyrt att flyga inom norden så vad jag förstått det går det nästan jämt upp. Flyga upp till nordnorge är dyrare än till Thailand tex.

"Thaigren " sa:
Polarna i Sverige försökte reta mig att dom hade bättre väder den här sommaren, men när jag frågade hur varmt det var i vattnet så blev dom tysta ;D

Där jag jobbar så stänger vi bara på helger och röda dagar så hade jag varit ensam så hade jag antagligen åkt en annan årstid och jobbat på sommaren.
Men eftersom min partner aldrig har haft samma möjlighet som mig har det blivit en sommar resa. Förr kunde jag även åka nån vecka innan jul och komma hem lagom till trettonhelgen.

Men min erfarenhet från Thailand i juli är olika år från år, precis som det är i Sverige.
Jag har ju mest varit i Chiang Mai och någon semester har det inte gjort annat än att regna och något annat år har det bara kommit någon skur per vecka.
Det är varmt och skönt så det räcker till.

"Kycklingen " sa:
Där jag jobbar så stänger vi bara på helger och röda dagar så hade jag varit ensam så hade jag antagligen åkt en annan årstid och jobbat på sommaren.
Men eftersom min partner aldrig har haft samma möjlighet som mig har det blivit en sommar resa. Förr kunde jag även åka nån vecka innan jul och komma hem lagom till trettonhelgen.

Men min erfarenhet från Thailand i juli är olika år från år, precis som det är i Sverige.
Jag har ju mest varit i Chiang Mai och någon semester har det inte gjort annat än att regna och något annat år har det bara kommit någon skur per vecka.
Det är varmt och skönt så det räcker till.

Tycker att "vintrarna" är kalla i Thailand.
Fryser arslet av mig i Korat när solen gått ner.

Men vi är ju omringad av bergskedjorna där uppe, bli mycket kyligare än i syd.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp