Vad ska man undvika i Thailand för att inte bidra till ökad misär och lidande?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
När vi som västerlänningar betalar för en tjänst, vara eller välgörenhet kan det få misär och lidande till följd bland människor och djur.

Det gäller att tänka till här.

Själv så ger jag pengar till tiggare ibland men aldrig om tiggaren har ett barn med sig. (Gissa varför!) Jag går inte uppvisningar som inkluderar vilda djur (eller djur som borde vara vilda, exempelvis elefanter) och jag låter mig heller ej fotograferas tillsammans med vilda djur.

Vad tycker du att man ska undvika att göra i Thailand för att inte bidra till misär och lidande bland människor och djur?

Det är en svår samvetsfråga. Förmodligen är det svårt att undvika överhuvudtaget utan att det är på bekostnad av något eller någon annan och det gäller förmodligen hela världen.

Att ge pengar till de med barn är för att det förmodligen ligger en maffioso bakom där alla pengarna går till. Barnet kan också vara köpt i slummen för struntsumma. Barnet är ju själva lockbetet slår man dem lite coskå så gråter de och då tycker vi extra synd om tiggarna.

Fenomenet finns ju överallt i utvecklingsländer. Lärde mig mycket i Indien om sådant här. Ge aldrig pengar, ge mat, köp mat istället, lagad mat. Tiggare med småbarn som hävdar att barnet behöver mjölk, köp mjölk, eller mjölkersättning och öppna förpackningen så att inte vederbörande säljer tillbaka till butikerna. Öppnas förpackningen går det ej att sälja tillbaka. Vad det gäller här är inte så mycket att hjälpa tiggaren, utan med alla medel undvika att pengarna hamnar i skrupelfria människors händer.

Lyco

I Buriram stötte jag nog aldrig på någon tiggare men i Bkk såg man desto fler.
Gav mynt om jag hade men köpte som redan nämnt hellre mat till dom.
Vi åt på McDonalds en dag och de vi inte orka äta upp samla vi ihop och gav till en man.
Men tjejen gick en stund och verkligen valde ut vem hon ville ge till. Förmodligen för att hon vet bättre än mig :p

Jag ville göra en god gärning och gav en dam 20baht men så snart jag lyfte blicken så satt en till lite längre bort och då hade jag inte längre nåt kvar att ge i plånboken så efter den "läxan" blev jag väldigt försiktig.
Vad jag tänkte skulle bli en god gärning gav mig jätte dåligt samvete istället eftersom jag inte kunde ge till båda.
Självklart kan man inte ge alla men känns väldigt dumt när man ger en men inte den andra som ser att man ger.

Är absolut inte i närheten av lika erfaren som många av er här på forumet men jag vill nog också tro att de är bättre att bidra med mat och liknande.

:wai:

Lyco skrev :Fenomenet finns ju överallt i utvecklingsländer. Lärde mig mycket i Indien om sådant här. Ge aldrig pengar, ge mat, köp mat istället, lagad mat. Tiggare med småbarn som hävdar att barnet behöver mjölk, köp mjölk, eller mjölkersättning och öppna förpackningen så att inte vederbörande säljer tillbaka till butikerna. Öppnas förpackningen går det ej att sälja tillbaka. Vad det gäller här är inte så mycket att hjälpa tiggaren, utan med alla medel undvika att pengarna hamnar i skrupelfria människors händer.

Det är nog helt korrekt att slantarna ofta hamnar hos de som styr tiggeriet , däremot inte bara i utvecklingsländer .
Bättre att undvika att ge , jag har köpt mat vid ett par tillfällen , det uppskattades inte utan de blev förbannade . Undrar varför;)

Ge aldrig kontanter till tiggare, om man nu skall ge över huvud taget.
Många handikappade är inte det från födseln, det är maffian, som ser till att dom blir det som små barn. Hemskt påstående, men tänk på detta då ni ger till dom.

Jag ger alltid 20 bath till våra tre tiggare på den lokala marknaden. De sitter på samma plats. Tror de är lokala stackare. De har funnits här på samma ställe under mina två år här. En är blind. En är spröd o gammal. De sista verkar vara lite tjock men en arm är krokig. Jag tror inte de är maffiastyrda. Däremot "ryser" jag när jag ser barn inblandade - jag vill liksom därifrån.

I Sverige ger jag inte en nickel.

Om jag tvärvänder på tråden och berättar något man kan göra, för andra, för att man har det så underbart varje dag.

Vår goda gärning består att vi tar kontakt med en barnhem för handikappade eller ålderdomshem. Bokar en tid. Sedan gör vi mat eller efterrätt för de ca 100-150 st boende där. Jag går runt o serverar, Talar lite med barnen eller gamlingarna. Två gånger per år. Ibland när vi säger det till bekanta (Thai) så vill de stå för kostnaderna om vi tar på oss arbetet. Sist serverade vi söt cocosmjölk med frukter.
Känslomässigt var det jobbigt på handikapp barnhemmet.

E.JPG

H.JPG

All heder till DIG och din livskamrat som gör detta arbete , jovisst är det hemskt att barnen inte har det bättre . Jag vet inte men jag tror Thailändska Kungahuset gör en hel del för de fattiga barnen i Thailand , precis som i Sverige där Kungahuset har fonder mm. Även privata gör mycket i båda våra länder .. Hörde idag att Svenska Journalister återigen är på Krigsstigen , nu skall Thailand och Thailändska Kungahuset synas , jag anser det vara helt fel att kritisera ett Kungahus , Thailands Konung är det bästa Thailand har , älskad av i stort sett alla , mig själv inkluderad . Jag ser en viss likhet mellan våra Kungar , vår Svenska Kung är dessutom god vän med Thaikungen ..

Mycket trevligt anser jag .. Höj straffen även i Sverige , att häda ett lands Konung är ett mycket allvarligt brott , man får inte kränka eller förfölja vissa grupper i Sverige , men att snacka skit om Svenska Kungahuset är tydligen OK ,
Sjukt , låt Thailand sköta sina lagar och straff utan fjantiga PK Journalister från Västvärden ...

Thailands kung är den överlägset rikaste kungen i världen och nästa dubbelt så rik som Saudiarabiens som kommer på 3:e plats. Visst han har gjort mycket bra för folket sägs det men med över 1 Biljon baht på fickan kan han göra betydligt mer.

Naturligtvis , kan inte komma något negativt i detta ämne från mig då jag hyser största respekt och vördnad för det Thailändska kungahuset , jag hoppas verkligen de Svenska journalisterna nu kommer att göra detsamma ...
Hänvisar då till dagens Rapport nyhets program i Svensk TV , tycker de kan hålla sig till sina egna problem och inte blanda in Thailand i sitt västerländska tankesätt , det passar sig absolut inte ...:wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp