Hur är din relation till buddismen?

 
Ja, synd att en till hörnpelare i Thailand ser ut att försvinna. Man kan ju tycka vad man vill om buddhismen och religioner men den har ju varit en trygghet för många att luta sig emot samt kunnat lösa vissa interna konflikter. Nu är bägge hörnpelarna borta och framtiden kan bli skakig för många.

/ SatanG
Samtidigt så är det inte direkt någon "ren" buddhism. Många andra kulturella avtryck och animism, tomtar och troll och lokala seder från var och varannan by färgar av levnadssättet.
Det är/var nog ganska likt i Sverige innan man började röra på sig.
I många hundratals år har man varit isolerade i sin by och knappt vetat att det finns någon grannby. Starka lokala seder har byggts upp i en del fall om än med buddhismen liggandes som grund.
Idag finns det fullt av "världsvana" thailändare och om inte världsvana så har man åtminstone besökt någon grannkommun och fått intrycket att allt inte är som hemma i byn.
Dagens ungdom har dessutom en massa TikTok, Facebook och instagram att förhålla sig till, så religion och tradition är något som blir urvattnat ganska fort.
 
Hej

Så är det nog, jag tror precis som du att det är på gott och ont, det positiva med den Buddistiska filosofin är ju en del av det som gör Thailand så välkomnande, speciellt och populärt som det är, men samtidigt så går ju utvecklingen framåt och traditioner, religion och gamla värderingar tappar mark, alla skandaler m.m inom Buddhismen skyndar nog på det minskade intresset för religion och respekten för munkarna.

Mvh isan lover
Här i byn står mycket av utvecklingen still, för här ska det stoppas mat i käften på munkarna varje morgon och en del av matutdelarna äger väl knappt skiten de har under naglarna.
Hur många gånger har det inte stått munkar vid vägkanten och vinkat att de vill åka med men inte stannar jag för de får ju inte ha pengar så de kan ju inte betala för sig.
 
Här i byn står mycket av utvecklingen still, för här ska det stoppas mat i käften på munkarna varje morgon och en del av matutdelarna äger väl knappt skiten de har under naglarna.
Hur många gånger har det inte stått munkar vid vägkanten och vinkat att de vill åka med men inte stannar jag för de får ju inte ha pengar så de kan ju inte betala för sig.
Hej

Mat får munkarna fortfarande i vår by men långt ifrån i alla hus längre och antalet besökare i templet varje morgon minskar stadigt och medelåldern är väldigt hög, en vanlig dag mitt i veckan kommer det max 10 personer till templet på morgonen när munkarna ber och ska äta, för 20 årsedan var det åtminstone ett 50 tal personer.

Mvh isan lover
 
Hej

Nu har munkarna varit i farten igen.

Drunken monk with an axe causes chaos smashing cars​


Abbot crashes into motorbike killing village chief’s daughter in northeast Thailand​


Mvh isan lover
 
Budistmem är dom dom andra religionerna. De fins bra och mindre bra. Frugan har en gammal skolkompis som blev munk, han bor helt själv uppe i bergen byggt ett litet tempel ner inte om hjälp. Pratar engelska så har pratat med honom. Hans tro och hans jobb för fattiga är enormt
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp