Varför finns det övergångsställen i Thailand?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Efter att flera gånger blivit fast i mitten på en thailändsk väg och bilar passerar i hög fart på båda sidor har jag ställt mig frågan vad dom thailändska övergångsställena ska användas till. Hur tänkte dom där egentligen? Jag menar i första hand de övergångsställena som inte är reglerade med ljus. Inte för att den senaste kategorin känns mycket säkrare.

Efter att flera gånger blivit fast i mitten på en thailändsk väg och bilar passerar i hög fart på båda sidor har jag ställt mig frågan vad dom thailändska övergångsställena ska användas till. Hur tänkte dom där egentligen? Jag menar i första hand de övergångsställena som inte är reglerade med ljus. Inte för att den senaste kategorin känns mycket säkrare.

Dom gillar ju att göra saker som man gör i väst.
Dom ser bara inte poängen i det.

Sedan så är det ju positivt att det skapar jobb.
Dom som målar dessa övergångsställen vet bara att dessa streck skal vara där. Inte varför.

Jag tycker att övergångsställena i Thailand är fullständigt livsfarliga, dom verkar ha betydelsen "plattan i mattan". Det känns faktiskt säkrare att korsa en trafikerad gatan vid sidan om i stället. Huga! :confused:

Kanske är till för att polisen ska kunna hitta en anledning att suga ut lite mer pengar från folk när dom känner för det? ;)

För fyra år sen, så tog Pattaya tag i att installera övergångsställen på beachroad och andra ställen i stan, senast jag var i stan så ignorerade fortfarande fordonen och motorcycklar att stanna vid lyset...

Det kanske har blivit bättre, men jag såg ingen skillnad...

Tack @Jo-Be för att du delade den videon. Man blir inte förvånad alls. Den säger ju allt och som dom skrev sist i videon "Tänk på att fordon även kan komma från fel håll". :D

Pattaya i ett nötskal och en av anl att iaf jag inte vill bo där, ser sällan nån som kör mot rött i Hua Hin även om det givetvis förekommer. Vanligast här är väl att man kör när det fortfarande är 1-2 sek kvar på det röda.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp