VISUM THAILAND LONGSTAY

Lego... Jag är säkert dödförklarad innan jag kan uppfylla alla krav för en "VISUM THAILAND LONGSTAY"
Vad kostar en träfrack och begravning i Thailand? Får nog bli en snabb inkognitonergrävning i en dynghög, något som passar mig som person om man ska tro en del antagonister som jag har samlat på mig :) Som den miljövän jag är vore detta ett lämpligt slut.

Sawadee Khrap.

Hur har du gjort, for att fa en egen bankbank/eget bankkonto,
i en thailandsk bank? Vilken bank, har du i?

Jag har forsokt tva (2) ganger men fatt nobben bada gangerna!!!

GOD FORTSATTNING PA DET NYA ARET.

"ttjgbg " sa:
Grym info :)

Jag är gift med thaidam och vi drar tillbaka till Thailand efter 6 månaders arbete i Sverige. Skulle ansöka om något slags visum innan jag åkte men gjorde det för sent då jag inte skulle ha hunnit få svar innan jag åkte.

Vi ämnar att åka och jobba i Sverige 6 månader/år och resten av tiden spendérar vi i Thailand. (Kan ju tillägga att det känns riktigt bra när hon fått sitt uppehållstillstånd så man slipper allt krångel med ansökningar igen)

Jag har papper som visar att jag tjänat över 250000kr de senaste 6 månader samt att jag har runt 800 000 baht i min thai bank. Jag är 37år och jag undrar hur jag skall gå tillväga när jag kommer ner till Thailand? (då jag inte hinner ansöka innan jag åker)

Vi ämnar att bygga hus när vi kommer ner sámt starta någon slags business (annan historia)
Men förhoppningen är att vi inte ska behöva återkomma till Sverige varje år.

Men men...min fråga är fortfarande den att hur ska jag gå tillväga detta år jag åker ner för att kunna stanna där, vill ju ansöka om minst 6 månader upp till ett år?

Vi hade inga problem. Tassade in på K-Bank med våra pass som har ett års visa och efter lite pappersarbete var det klart bankbok kort för ATM och internet access.

Jag knallade in på Kasikorn här i Phitsanulok för över två år sedan. Då hade jag bara ett non imigrant -o visa ingen husbok. Det enda jag behövde visa var mitt pass. På 10 minuter hade jag ett konto där. DEt svår är att hitta ett bankkontor där någon talar engelska. Det har jag inte lyckat med ännu. Jag har gått in på de flesta banker här och frågat om någon talar engelska, men än så länge så har jag inte hittat någon >:( .

/Anuban

Inga problem att få konto i kasikorn i roiet, även om man bara har ett turist visum, bara visa upp pass och en adress till ett hotell eller tantens husbok, jag fick öppna ett nytt konto och det tog en 10-15 minuter att få

;)

Konstigt, att det ar sa olika.

Jag hade givetvis min thai dam med mig till banken,
for jag tankte, att det skulle underlatta.

Men icke, sa Nicke. Det hjalpte inte.

Far forsoka igen, for det ar ju ett maste,
att ha en egen banbank/eget bankkonto i Thailand.

GOD FORTSATTNING TILL ALLA PA DET NYA ARET.
MA DET BLI BATTRE.

intresanta svar alla har :)
men en undran som jag så i dag när jag tittade på O visa.
Non-Immigrant "O" Spouse/Family
1. REQUIREMENT
This Type of visa is for a person who has a Thai wife/husband/child only.
2. A copy of Passport (The page(s) that shows your photo, name, date and place of birth and the expiration date of passport)
3. Visa application form completely filled out. (click here to download)
4. Two(2) photographs, size 4cm. x 6cm. bright background, MUST not be taken more than 6 months and MUST not be your homemade photographs
5. A copy of your valid spouse Thai I.D. card / Thai passport ***Copy must be certified true copy by the owner**
6. A copy of your spouse Thai house registration
7. A copy of marriage certificate and Personbevis (familjebevis) identifying the marriage status and relationship to you
The validity of a visa is 3 months for single entry
The validity of a visa is 12 months for Multiple entries
The Embassy issued visa from the date you hand-in visa application.
Those who wish to stay longer or may wish to change their type of visa must file an application for permission at the nearest Immigration Office where you stay or Office of Immigration Bureau located at Government Center B, Chaengwattana Soi 7, Laksi, Bangkok 10210, Tel 0-2141-9889 (or at http://www.immigration.go.th). The extension of stay as well as the change of certain type of visa is solely at the discretion of the Immigration officer.

Men det intresanta är tittar man på detta visu och gemför med.
Non-Immigrant O-A Longstay
1. REQUIREMENT
This type of visa will be issued to applicants aged 50 years or above wishing to take retreat in the
Kingdom for a period of at least one year. Not allowed to work in Thailand. This type of visa having validity of visa for 1 year and Multiple entry. You will permitted to stay in thailand each time you enter for max 1 year per each entry during your visa validity.
Innebär det att man får jobba i thailand med det 1. allså Non-Immigrant "O" Spouse/Family Någon som kan ge ett koräkt svar på denna fråga ?

Om du lyckas få arbetstillstånd, så får du jobba med Non-Immigrant "O" Spouse/Family.

Den uppgiften fick jag av Imigration här i Phitsanulok när jag frågade för 5 månader sedan.

/Anubaan

Helt rätt Legolas, men jag förutsatte att man i fall A. besöker sin Imigration office och ansöker om det ettåriga uppehållstillståndet, baserat på giftemål. Mycket papper men man slipper ju visa runs.

Inte mycket att tjata om egentligen men jag kände för att skriva lite ;D ;D ;D

/Anubaan

Nu är det snart dags att förnya mitt Non-Immigrant "O" Spouse/Family 1 års VISA.

Så jag undrar.

kan jag åka till tex. Laos och göra detta eller måste jag åka till Sverige?

1 års uppehållstillstånd är det krångligt att få, för antar att det kan jag förnya i Thailand efter ett år? Så jag slipper hålla på och vela med 1 års VISAT.

För att söka 1 års uppehållstillstånd marriage såg jag att ni skrivit innan i tråden att man behövde Non-Immigrant "O" Spouse/Family VISA.
Finns det någon bästföre datum från det man fick VISAT tills sista dagen man kan ansöka om uppehållstillstånd?

Och inget dumt svar som ja efter ett år, utan om det behövdes göras inom ett visst antal månader efter utfärdandet tyckte någon hade skrivit inom 3 månader innan?

Intressant detta med tillex ettårigt visa ,multiple entry .Om jag söker detta i Sverige så går dom på att jag är gift i Sverige ( korrekt?) . Om jag söker upphållstillstånd baserat på giftemål i Thai så gäller det således papper på giftemål i Thai ......
Ej i Sverige

"Phonta " sa:
Intressant detta med tillex ettårigt visa ,multiple entry .Om jag söker detta i Sverige så går dom på att jag är gift i Sverige ( korrekt?) . Om jag söker upphållstillstånd baserat på giftemål i Thai så gäller det således papper på giftemål i Thai ......
Ej i Sverige
Man kan väl inte vara gift med en kvinna(man) i Sverige och gift med en annan kvinna i Thailand? :'(

"gunnarg " sa:
Man kan väl inte vara gift med en kvinna(man) i Sverige och gift med en annan kvinna i Thailand? :'(

Tyvärr så kan man nog detta , ingen som kollar om en Svensk man ingått äktenskap i Thai. Visst kan han söka hindersprövning i Sverige och redan vara gift i Thai . Det ÄR dock ett lagbrott som kallas begami ..

Min tanke var att vi innan vi reser ner för gott skiljer oss i Svedala ,( skattemässigt fördelaktigt) vårt äktenskap i Thai består ju i alla fall då Svenska myndigheyer inte vet ett skit om att jag är gift i Thai ... Vad säger egentligen lagen om detta .... Rent juridiskt har jag rätt att vara gift endast i Thai .... Thaiäktenskapet är inte giltigt i Sverige utan detta skall ske inför en vigselförättare inom de godkända länderna ...Hahaha

Brukar det finnas immigration office i varje amphoe? Eller finns det någon sida man kan kolla var dem finns?

Svar Nej ! Det finns vanligtvis ett i varje provins , tillex i Khon Kaen samt en i Korat m.m.
Amphor är kommuner ,dessa finns det en hel del av i varje provins .. Själv är jag just nu skriven i Napho /Buriram och måste då till Chok Chai i Korat ,skall sen flytta till Nong Song Hong /Kon Khaen och skall då till immigration i Khon Kaen , var det den upplysning du eftersträvade ?

Ok tack, jag får åka till Petchabun, då borde mitt immigrations kontor ligga där.

"Jonas " sa:
Ok tack, jag får åka till Petchabun, då borde mitt immigrations kontor ligga där.

Hallå Jonas

jag är i Phetchabun några dagar i februari, kommer den 27 feb och åker på kvällen 1 mars vidare, tjejen kommer från Phetchabun, vi ska bo på Kosit hill där. Bor du i närheten

Mvh Putte

Jag jag bor i Lomsak 4 mil norr om Phetchabun men åker på jobb den 26 Februari. Ut och jobba 4 veckor. Vet du dom det ligger någon immigration inne i Phetchabun.

"Jonas " sa:
Jag jag bor i Lomsak 4 mil norr om Phetchabun men åker på jobb den 26 Februari. Ut och jobba 4 veckor. Vet du dom det ligger någon immigration inne i Phetchabun.

Nej jag vet inte om det ligger något inne i Phetchabun, men ska höra med schweizaren som är ihop med min tjejs syster. Återkommer så fort jag vet något mera om frågan.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp