Visum till Thailand

Ja helt rätt, Thailand gick ju ut med att dom helst ville ha folk som var självförsörjande, antar att dom var rädda för att många skulle hamna på gatuhörnen tiggandes antar jag. Dom ville också att folk som stannade i landet skulle ha "riktiga VISA", och inte konstgjord andning via olika Turist-VISA.. Dom tänker väl samma som vi medborgare gör i Sverige antar jag, alltså att folk skall kunna försörja sig, inte bli försörjda av landet dom bor i. Ja regeringen tycker ju inte detta hemma i Sverige, men vi andra gör ju det..
Hur tror du Thailand skulle se ut utan Turister Är ju dom som lägger ut mest pengar i landet Dom som bor där heltid gör nog nte av med lika mycket som turister gör?? Jag har nu varit där nere sedan 2009 på vintern 6 månader och bara genom turist visum Inte har jag en massa pengar men klarar mig ändå där nere

Jag vet inte om du känner till det eller ej, men du då om du inte klarar pengagränserna. OCH om du är gift med en thaidam.... Du kan då sticka till Savannaketh, och där på thai konsulatet handla på dig ett 1 årigt non immigrant "O" baserat på giftmål, och de vill INTE se papper på några inkomster. Du har då i alla fall ett VISA på 1 år, och enda bekymret blir ju att åka ur landet var 3:e månad....
Bara för att vara riktigt tydlig, måste VISA som då söks vara multiple entry. Då kan man göra denna borderbounce var tredje månad och få en ny tre månaders uppehållstillstånd av migration.

Bara för att vara riktigt tydlig, måste VISA som då söks vara multiple entry. Då kan man göra denna borderbounce var tredje månad och få en ny tre månaders uppehållstillstånd av migration.
Ja det är så det går till med 1 årigt non imm O-VISA, jag skrev det i inlägget du citerade också.. man måste alltså ut ur landet var 90;e dag, och "få nya" 90 dagar igen att vistas i landet, kallas för övrigt bland annat för "Permission to stay"....

För 8h sedan på thai embassy abu dhabi kom denna upp.
Kan inte hitta någon mer info om det på hemsidan. Låter ju väldigt märkligt.

visa.jpg

För 8h sedan på thai embassy abu dhabi kom denna upp.
Kan inte hitta någon mer info om det på hemsidan. Låter ju väldigt märkligt.

visa.jpg
Vad är det som är märkligt?
30 Dagars visumundatag för ett antal länder inklusive Sverige har funnits under många år.
I den här förtydligar man att kravet numera också är:
COE, ASQ (Karantän 2 veckor), Covid-tests, Fit to fly och försäkring.
Eller var det något annat i det här jag missade som var märkligt? Att de börjat släppa in folk efter karantän är känt sedan en tid tillbaks, några här på TS har åkt hem.

Vad är det som är märkligt?
30 Dagars visumundatag för ett antal länder inklusive Sverige har funnits under många år.
I den här förtydligar man att kravet numera också är:
COE, ASQ (Karantän 2 veckor), Covid-tests, Fit to fly och försäkring.
Eller var det något annat i det här jag missade som var märkligt? Att de börjat släppa in folk efter karantän är känt sedan en tid tillbaks, några här på TS har åkt hem.
Ja det vet väl jag också men att det inte är någon som helst info om det förutom den här post. Att man inte ska söka visum på förhand är ganska stor nyhet enligt mig och då ganska märkligt att man inte kan läsa om det någon annanstans.

Ja det vet väl jag också men att det inte är någon som helst info om det förutom den här post. Att man inte ska söka visum på förhand är ganska stor nyhet enligt mig och då ganska märkligt att man inte kan läsa om det någon annanstans.
Beror på hur länge du skall stanna. Räcker de 30 dagar du får på visumundantag trots att två av de veckorna blir sittande på karantän, ser jag inga hinder.
Dock håller jag med om att jag iaf inte har läst annonsering att det nu går resa in med visumundantag igen. Men å andra sidan följer jag inte detta helt nu då jag ändå inte är ute och reser.

Borde man inte kunna göra som jag gjorde förra året. Resa in på 30 dagars och sedan ansöka om 50+ visum efter karantänstiden?

Borde man inte kunna göra som jag gjorde förra året. Resa in på 30 dagars och sedan ansöka om 50+ visum efter karantänstiden?
Så länge karantän uppfylls skall landet vara tillbaks till som det var förut.
Det är så jag fattat det jag hört på sista tiden.
Men som sagt, jag är inte helt uppdaterad då jag ägnat tiden åt annat för tillfället. Ta mina ord som hörsägen i detta fall.

Den här tråden verkar kunna väcka starka känslor men jag provar ändå...
Nästa resa tänker jag mig kommer att bli lite längre. Typ 2 veckor Thailand, sedan 2 veckor i Vietnam och avslutar med 30 dagar i Thailand.
Det är fortfarande bara en grovplan så kan ju bli lite justeringar. Grovplanen gjordes för att slippa krångla med visum men den känns ändå som att det blir helt rätt.
Jag har dock kommit fram till att det kanske är lika bra att söka visum för att slippa oroa mig.

Om jag räknar rätt så kommer jag att stämpla ut från TH dag 59 efter första inresa, för att flyga hem några minuter in på dag 60.

Är det då ett Tourist visa, multiply entries jag ska söka?
Financial evidence. Duger det med en lönespec? eller vad ska jag skicka med?
Vad kostar det? Är det värt det?
60 dagar, gäller det från första inresan?

Jag klarar ju mig på visa excemption även om det blir precis på dagen...

2 månader kändes som jättelänge men börjar nu kännas som lite tight Min arbetsgivare tycker dock att det är sinnessjukt länge...

Nästa resa tänker jag mig kommer att bli lite längre. Typ 2 veckor Thailand, sedan 2 veckor i Vietnam och avslutar med 30 dagar i Thailand.
Det är fortfarande bara en grovplan så kan ju bli lite justeringar. Grovplanen gjordes för att slippa krångla med visum men den känns ändå som att det blir helt rätt.
Jag har dock kommit fram till att det kanske är lika bra att söka visum för att slippa oroa mig.

Om jag räknar rätt så kommer jag att stämpla ut från TH dag 59 efter första inresa, för att flyga hem några minuter in på dag 60.

2 månader kändes som jättelänge men börjar nu kännas som lite tight Min arbetsgivare tycker dock att det är sinnessjukt länge...
Angående Thailand så är det viktigt att du har en flygbiljett som visar att du reser ut från Thailand inom högst 30 dagar (60 dagar med turist visum) om du reser in utan visum och får en ”Visa Exempt” stämpel i ditt pass vid passeringen av immigration. Missa inte att räkna den dagen du anländer som dag 1 i Thailand. När du checkar in på resan till Thailand så kommer flygbolaget du skall resa med troligtvis begära att du skall visa att du har en flygbiljett bokad ut från Thailand inom maximalt 30 dagar (resp. 60 dagar med turist visum). Kan du inte visa en sådan så är risken stor att du inte får ett boarding kort och får flyga till Thailand! Risken att bli stoppad av Immigration i Thailand finns också men har personligen aldrig behövt visa min resa ut från Thailand eller uppvisa att jag har minst 20.000 baht eller motsvarande i andra valutor vid passeringen av Thai immigration på Suvarnabhumi flygplatsen.

Spara visum pengarna och åk till Vietnamn istället.

Då kommer behöva visa flygbiljett ut ur Vietnam när du checkar in i för flyget till Nam i Thailand.

Liknande trådar

V
Svar
2
Visningar
2 K
Leif Svensson
L
A
Svar
236
Visningar