Visum till Thailand

"hillmer " sa:
Hej. Har tänkt vara i Thailand i 180 dagar och ska söka dubbel turistvisa. NNu säger dom på anbasaden att man måste ha två resor. En resa för dom två första månaderna och sen en för dom andra två. Dom räknar inte med att man ska förlänga men även om man gör det så måste man visa upp en biljett för ut och inresa den andra gången. Dom säger att man inte får enligt dom göra visarun utan måste ha giltig biljett för bägge resorna Nu undra jag om någon här har söky dubbel turistvisa nyligen och hur ni då gjorde. Vill ju inte beställa en resa för 180 dagar om man nu inte kan använda den. Tack på förhand. Kjelle

Du gör som så, att du på en resebyrå bokar din mellanresa, som skall ske efter 2 mån, tar denna bokningsbekräftelse, samt den som handlar om din hemresa, enligt visat efter 4 mån.Dessa bifogar du din ansökan, samt när ditt visa är klartannulerar du dom,och köper du dom resor som passar dig.

Hillmer

Jag sitter i Sverige, har nyligen fått dubbel entre" Du vill stanna i 6 månader, har Du köpt biljetten? köp biljetten så bevisar den när Du anländer och lämnar,
det nya papperet som tillkommit, som egentligen är en handling som säger att Du förstår overstay reglerna. Jag gjorde en egen notering längst ner, anländer 5 November, inom 60 dagar förlänger på Mig. med 30 dagar, efter dessa åker till Cambodia för att återanlända med inresa 2, och därefter ytterligare 60 dagar besök hos Mig, förlänger med 30 dagar, det vart en rad som jag skrev, hur reser Du? med bil.

För mig var detta inget problem

"Ubon " sa:
Hillmer

Jag sitter i Sverige, har nyligen fått dubbel entre" Du vill stanna i 6 månader, har Du köpt biljetten? köp biljetten så bevisar den när Du anländer och lämnar,
det nya papperet som tillkommit, som egentligen är en handling som säger att Du förstår overstay reglerna. Jag gjorde en egen notering längst ner, anländer 5 November, inom 60 dagar förlänger på Mig. med 30 dagar, efter dessa åker till Cambodia för att återanlända med inresa 2, och därefter ytterligare 60 dagar besök hos Mig, förlänger med 30 dagar, det vart en rad som jag skrev, hur reser Du? med bil.

För mig var detta inget problem
Ska upp på måndag och lägga in och har med mig ett papper där jag säger ungefär som dun Att ska ansöka om två förlängningar och ska upp till Kalasin och då åka bil över till Laos när det är dax att stämpla in andra visat så det ska nog gå bra

"Långeman " sa:
Du gör som så, att du på en resebyrå bokar din mellanresa, som skall ske efter 2 mån, tar denna bokningsbekräftelse, samt den som handlar om din hemresa, enligt visat efter 4 mån.Dessa bifogar du din ansökan, samt när ditt visa är klartannulerar du dom,och köper du dom resor som passar dig.
Jag gjorde så den gången så då var det inga problem

Man behöver inte krångla med biljettbokningar, som ubon skriver bara lämna med en enkel reseplanering.

Min dotter m familj skall hälsa på oss i 48 dagar i Chiang Mai. Måste hon söka uppehållstillstånd och visum för detta eller kan vi (vilket vi planerar) åka 10 dagar till Vietnam och på så sätt få uppehållstillståndet förlängt...inresetillstånd dvs visum kanske inte går.....hm? Har någon påläst ett snabbt svar?

Nog skall det fungera. Dom får 30 dagar vid inresa på flygplatsen och därefter 15 dagar vid inresa över landgräns (om ni inte flyger). Så med 10 dagar i Vietnam borde allt vara klart.

Men regler ändras, kolla med thai immigration eller ambassaden på nätet vad som gäller för säkerhets skull.

Här är lit om visum.

www.thailandguiden.se/visum.php

top6.gif

Jo thailandsguiden verkar glömt informera att åker man flygvägen får man 30 dagar. Via landsvägen ger 15 dagar.

MEN, på Th. Ambassadens infosida står följande vilket gör mig osäker....... Se nedan.

For Swedish passport and others 49 countries who are on the TOURIST VISA EXEPTION can stay in thailand without a visa up to30 days (when you arrive by airplane), if you have a proof of departure from Thailand within 30 days. BUT if you enter Thailand at the immigration checkpoints which border neighboring counties (by land or sea), you will be allowed to stay for 15 days each time ONLY

1. Måste man ha en återresa inom 30 dagar.....hm nu blir man osäker....undrar om det är någon som provat detta?
jag menar...jag köper bara enkelbiljetter via Norwegian numera....då mina föräldrar är sjuka och jag måste kanske blixtresa till Luleå.....men jag har ett spousevisa...det kanske är annorlunda med TOURIST VISA EXEPTION??

Nog skall det fungera. Dom får 30 dagar vid inresa på flygplatsen och därefter 15 dagar vid inresa över landgräns (om ni inte flyger). Så med 10 dagar i Vietnam borde allt vara klart.

Men regler ändras, kolla med thai immigration eller ambassaden på nätet vad som gäller för säkerhets skull.

Min dotter m familj skall hälsa på oss i 48 dagar i Chiang Mai. Måste hon söka uppehållstillstånd och visum för detta eller kan vi (vilket vi planerar) åka 10 dagar till Vietnam och på så sätt få uppehållstillståndet förlängt...inresetillstånd dvs visum kanske inte går.....hm? Har någon påläst ett snabbt svar?

Ni skall tänka på att då ni är i Thailand, så får tiden där då dom kommer, inte överstiga 30 dagar inresedag och utresedag inräknad.
Vistelsen i Vietnam (minimum 4 dagar ) måste vara så lång, att det återstår mindre än 15 dagar till hemresan.
Man måste ha visum till Vietnam, deras Ambassad låg tidigare i Örby södra STHLM

Ni skall tänka på att då ni är i Thailand, så får tiden där då dom kommer, inte överstiga 30 dagar inresedag och utresedag inräknad.
Vistelsen i Vietnam (minimum 4 dagar ) måste vara så lång, att det återstår mindre än 15 dagar till hemresan.
Man måste ha visum till Vietnam, deras Ambassad låg tidigare i Örby södra STHLM
Ok men en fråga så jag inte missförstår?
De anländer 11 december med returbiljett 28 januari (48 dar). Då trixar vi enligt följande;
Efter 25 dar (4 jan) åker de flyg till Saigon. Vi stannar där i 5 nätter. Den 10 januari åker vi tillbaka till Thailand. Vi får 30 nya dagar (så trodde jag).
1
Menar du Långeman? Att detta, trixande, inte går då deras utresebiljett inte ligger inom en 30 dagars period utan sträcker sig till 48 dar?
2
Räcker det inte med att visa en resplan där det framgår att de lämnar Thailand efter 25 dar och kommer tillbaka 5 dagar senare.
3
Som svensk har vi väl ett bilateralt avtal med Thailand att varje gång vi kommer får vi 30 dagar uppehållstillstånd och rätt till inresa (visa)

Annars blir det djävulskt dyrt för en familj att resa över till Vietnam, 5 dar, med visa kostnaderna.

Jo det ska vara grönt. Väldigt sällan vill de swsplan.

Jag antar att ni flyger från Saigon till Thailand igen.

I Vietnam får väl svenskar stanna utan visa 15 dagar är någon thai gäller andra regler för dessa.

I Vietnam får väl svenskar stanna utan visa 15 dagar är någon thai gäller andra regler för dessa.

Bra Janne, detta med 15 dagar har kanske inte funnits så länge

Senast redigerad av en moderator:

Jo vi flyger och Vietnamvisa för svenskar är fritt stanna upp till 15 dagar.....det jag var orolig för var detta med in rese visa när de återkommer till Thailand via flyg. ......att de skulle bli nekade...men vi svenskar har väl rätt att komma åter med 30 dagar stay.....om man planerar att vara borta 48 dagar i Thailand med resa till Vietnam så skall man köpa turistvisa och dubbel entry. Skitdyrt. Genom att göra så här så kringgår man dessa kostnader? Är det så lätt? Eller är det detta Långeman menar med att inrese och utresedatum styr och då funkar det inte när det är 48 dar mellan dessa resor..OAVSETT om vi gör en avstickare till Vietnam för att kringgå regelverket. Fast nu vill vi faktiskt åka flodbåten på Mekongfloden.....så detta är för oss styrande...

Senast redigerad av en moderator:
Flera svenskar som bor här i Bangsaen halva året , har Turist visum på 90 dagar .
De får du på den Thailändska Ambassaden i Göteborg eller Stockholm .
Och så reser dom ut av Thailand och får en ny visum .

Jag har ett års visum i Thailand

Jo vi flyger och Vietnamvisa för svenskar är fritt stanna upp till 15 dagar.....det jag var orolig för var detta med in rese visa när de återkommer till Thailand via flyg. ......att de skulle bli nekade...men vi svenskar har väl rätt att komma åter med 30 dagar stay.....om man planerar att vara borta 48 dagar i Thailand med resa till Vietnam så skall man köpa turistvisa och dubbel entry. Skitdyrt. Genom att göra så här så kringgår man dessa kostnader? Är det så lätt? Eller är det detta Långeman menar med att inrese och utresedatum styr och då funkar det inte när det är 48 dar mellan dessa resor..OAVSETT om vi gör en avstickare till Vietnam för att kringgå regelverket. Fast nu vill vi faktiskt åka flodbåten på Mekongfloden.....så detta är för oss styrande...

Är inte säker på, om det blir tjafs,vid din incheckning i Swe.
Då du saknar visum för 48 dagar, boka din resa redan nu, till Vietnam, så har du detta att visa upp.

• Like
Reactions: jp
Be resebyrån att skriva ut en åter resa inom dom treio dagarna kan bli problem o flyga ner om dom ser att ingen utresa e planerad inom dom dagarna för då hänvissr dom till att ni inget visa har

Ja så e det har själv utnyttjat detta för resa fler än 30 dagar när.vi planersde en tripp för nåt år sen så va det peter på Jordenresor som upplyste mig om att jag inget visa hade han fixade då fina resplaner åt oss så vi incheckning på arlanda inga problem

• Like
Reactions: jp
Jag gjorde motsvarande i våras. Dubbelkollade med ambassaden, inga problem så kan man göra. Skillnad på om man är borta enstaka timmar men inte när man är borta flera dagar.

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
51 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp