Jösses Jonas, du hugger i verkligen i detaljer här. Dessutom så frågar du väl lite fel va?
Först skriver du;
Jag förstår inte heller,,, enligt Ambassaden i stockholm är O-A ett permission to stay,,, inte ett permission to entry,,,,och skall rapportera var 90 dag.
Och sedan frågar du;
Vad är det som skiljer ett O-A och ett permission to stay från immigration?
Jonas, jag skall laborera lite med orden då.
Med ett Non Immigrant O-A så är det ett VISA, och det ger dig rätt att komma in i landet. Tjänstemannen vid gränsen som för vilket VISA som helst,,, kan ge dig då det som man tycker du har rätt till, som i detta fallet, alltså 1 års vistelse i Thailand utan att åka ur landet, och enbart behöva göra 90 dagars rapporteringar, precis som för ett uppehålls-tillstånd.
Jag har hört människor påstå att detta O-A VISA är detsamma som ett uppehållstillstånd. Och visst, vill man tro att något blir till ett uppehålls-tillstånd, bara för att man slipper åka ur landet, så kan man väl kalla det för uppehållstillstånd då, om man blir lycklig av det. MEN det är FEL, det är ett VISA och inget annat.
Men Jonas, när du fått ditt år av tjänstemannen , så är du inne i Thailand på något som kallas antingen för period of stay eller permission to stay..
Så för att återkomma till din fråga, skillnaden mellan de två sakerna är att det ena är ett VISA och det andra är en tillåtelse att få nytja det som VISAT lovar! och du MÅSTE ha det ena för att få det andra..