Visum till Thailand

Samtidigt så har han väl både checkat in och gått till gaten redan den 21:a om han åker men Thai som avgår 01:10 (tror jag).
Vet dock inte hur hårda dom är på den där timmen extra som man råkar stanna.

"andrejsdenruskige " sa:
Samtidigt så har han väl både checkat in och gått till gaten redan den 21:a om han åker men Thai som avgår 01:10 (tror jag).
Vet dock inte hur hårda dom är på den där timmen extra som man råkar stanna.

Alldeles korrekt..
Om man passerar passkontrollen den 21:a så räknas det som utresedag.

Upptäckte detta när jag åkte hem i somras och fick två dagar overstay (hade blivit 3 om jag hade passerat passkontrollen efter midnatt).

"legolas " sa:
Jag vill inte verka negativ nu. men jag tycker inte att man skall ta notis om tips som säger att man kan skita i en eller ett par dagars overstay.

precis som nån sa, man är i landet olagligt. Och det kommer med all tydlighet att visa sig OM ni blir tagna av polisen, och de begär att få se Ert pass. Det är det STORA tillfället för polisen att mjölka falangen, och de gör det med glädje.

Visar man då upp en attityd eller om man har otur och råkar ut för ÄRLIGA poliser, då kör de Er raka vägen till immigration-polisen, och då kan konsekvenserna bli komplett annorlunda än om ni bara trampar fram till gaten/passpolisen på flygplatsen.

Det finns flera exempel där falangen har fått stanna över natten i fängelset, han har missat sitt plan och får därför en grym extrakostnad.

Mitt förslag är. FÖLJ ALLTID LAGEN OCH DE REGLER SOM GÄLLER FÖR OSS UTLÄNNINGAR....
Tråkigt.... visst...... men har man otur så har man otur....

Jag håller med!

I mitt fall var det en felberäkning som gjorde att jag fick overstay, och samtidigt var det billigare att betala böter för overstay än att åka ett visa run.

Du kan förlänga sista visat med 30 dagar på immigrations kontoret om du så önskar!

För 180 dagar behöves endast två 60dagars visum! + 2 förlängningar!

Om du reser in efter den 1/12 är du klar för 60+30 dagar!

pigge01

"pigge01 " sa:
Du kan förlänga sista visat med 30 dagar på immigrations kontoret om du så önskar!

För 180 dagar behöves endast två 60dagars visum! + 2 förlängningar!

Om du reser in efter den 1/12 är du klar för 60+30 dagar!

pigge01

Varje inresa får du minst 60+30

Så rent teoretiskt är det möjligt att på triple entry åka först
60 dagar och förlänga det med 30 på immigation office
göra en visarun och påbörja de andra 60 dagarna och förlänga det med 30 på immigation office.
Sedan göra en andra visarun och få 60 dagar och förlänga det med 30 på immigation office.

Det skulle innebära totalt 270 dagar om detta är möjligt.

ang overstay, ja man ska inte göra passkontrollpoliser arga heller för den delen...jag råkade hävda att han hade räknat fel...BIG mistake stor stämpel i passet och 500 B böter :)

Detta va när jag va rätt ny i mitt förhållande med min nuvarande sambo och inte lärt mig så mkt om thailändsk kultur och att man ska le och inte säga så mkt till myndigheter men dom på migrations myndigheten har jag haft tur med dom har varit super trevliga varje gång och dom där 30 extra dagarna kan man förlänga på en gång så man behöver inte invänta sista dagen, se till att ha med foton bara 2 varje gång krävs för att förlänga.

Sprang på detta ??? Kan det stämma har inte hört eller läst något om det på resebyråernas hemsidor.
Är det nån som råkat ut för deta på sista tiden?

Strängare krav för sökande till turistvisum
Bangkok - Utrikesministeriet i Bangkok har instruerat de thailändska ambassader och konsulat utomlands att vara strängare med kraven när sökanden söker 60-dagars turistvisum till Thailand.

De thailändska ambassader, konsulat och generalkonsulat kommer nu att kräva en bekräftad flight - bokning med flygnummer och datum för inträde / utträde, och bekräftade hotellbokningar med namn och datum för checka in / ut.

Nödvändiga handlingar är:
- En ifylld och undertecknad ansökningsblankett
- En bild (färg, storlek 4 x 6 cm)
- Pass (giltigt minst 6 månader)
- Hotell bokning i Thailand med namn och datum för att checka in / ut
- Flygbiljett eller en bokning slip med flygnummer och datum för inträde in / ut

Vänligen observera att:
Konsulära tjänstemän förbehåller sig rätten att begära ytterligare handlingar som anses nödvändiga.
I avsaknad av ett obligatoriskt dokument, är ett brev om avsaknaden av ett sådant dokument.
De nya kraven har bekräftats av Thaivisa.com och gäller omedelbart.
Inte mycket nytt...
Biljetter har bokats med avresa och retur, sedan skicka en kopia. Har du bokat hotell, skicka en kopia av den.

Äger du egen egendom så en skriver ni in adressen, Bor du med familjen / maka, skriver du in adressen med ansökan och förklara det.

Under flygningen får du ett TM-kort där du fortfarande måste fylla i den adress du bor i Thailand.
Där fyller man in ett hotell eller annan adress.

Bara ett par ytterligare handlingar du måste fylla i, eller ett brev bifogas ansökan om du inte har bokat hotell i förväg, eller att du har en egen adress, men det bör inte orsaka problem.

Grunden för detta är att immigration vil veta din adress i Thailand. För er som reser runt i Thailand, är det inte ett problem efter som alla hotel måste meddela immigration om nya gäster.
u38.gif

"legolas " sa:
Ser i stort sett ut som tidigare, inte mycket att orda om överhuvudtaget tycker jag i alla fall. Att Thailand försöker att hållakollen på så mycket som möjligt de "drägg" som söker sig hit, det länder dom bara till ära och redighet i mina ögon.....

Kör på som vanligt, detta drabbar inte oss vanliga människor ändå!!
:wai: :wai: :wai:
Misstänkte att det inte var så allvarligt, vart mest fundersam ang. foton ???

"legolas " sa:
Foton skall lämnas till immigration vid varje ansökan härnere i Thailand, inget nytt alls där. Så var inte orolig. Foton lämnas dessutom också i Sverige till deras ambassad eller konsulat när du ansöker om non immigrant o eller O-A, så inget nytt där heller.
;)
Jag har då aldrig lämnat några foton förut, bara fyllt i pappret som man får på planet.

Nä jag har aldrig sökt visum har inte efterfrågat när vi har var nere 3 eller 4 veckor.
Det kanske har varit för kort tid? Är det bara om man utnyttjar turistvisat till max som det gäller kanske?

Jag vill minnas att man skall söka turistvisum på Thailändska konsulatet i Göteborg. Jag gjorde det när jag var nere med min då tillkommande första gången eftersom jag stannade mer än 30 dagar. Allt var väldigt smidigt, instruktionerna fann jag via thaiambassadens hemsida.

Dessutom hade dom en kampanj just då så den gången var det gratis (juli 2009).

"Berralund " sa:
Jag vill minnas att man skall söka turistvisum på Thailändska konsulatet i Göteborg. Jag gjorde det när jag var nere med min då tillkommande första gången eftersom jag stannade mer än 30 dagar. Allt var väldigt smidigt, instruktionerna fann jag via thaiambassadens hemsida.

Dessutom hade dom en kampanj just då så den gången var det gratis (juli 2009).
Men jag som åker i 3 veckor, jag skiter i det

Ja då finns det ju absolut ingen anledning, även om det var gratis så fick man skicka passet rekommenderat samt bifoga ett rekommenderat kuvert för returen.

"Berralund " sa:
Ja då finns det ju absolut ingen anledning, även om det var gratis så fick man skicka passet rekommenderat samt bifoga ett rekommenderat kuvert för returen.
Nya grejer hela tiden, fast det kommer nog inte att beröra oss, tror jag. Den tiden den sorgen

Vi planerar att resa ner till thailand i augusti med hemresa i början av september, frugans uppehållstillstånd går ut i mitten av september men vi kommer att komma hem ca 1 vecka före detta datum. Finns ändå en viss oro att det kan bli strul vid ankomsten till Sverige, nån som har erfarenhet att detta eller behöver man inte alls vara orolig ?

:wai: Mats

"legolas " sa:
Som jag sade Rolf, inget alls speciellt nytt med detta. Rolf då åkte, och du åker ner till Thailand och stannar inte över 30 dagar. Du har ingen anledning att ens läsa denna tråd. Du får per automatik på flygplanet tack vare att du är svensk 30 dagars turistvisa.... Så du kan med glädje skita i allt detta.....
Du letar "mask" under fel stenar... lugn och fin nu, allt under kontroll!!! ;) ;) ;)
:D Jo det var ju det jag misstänkte att det inte gällde vanliga turister som bara åker ner
och hem igen inom 30 dagar.
letar "mask" under fel stenar... du vet väl att man måste vända på många för att hitta en ;D
Tack alla för era svar.

"ledarn " sa:
Jag skulle vara orolig och ta reda på så mycket jag kunde.
Skulle söka information och även begära skriftligen att det inte ska vara något problem vid ankomst Arlanda...
Börja hos MIG.... Mitt tips.

Kollade med MIG och det ska inte vara några problem vid välkomstluckan till konungariket sverige även om frugans uppehållstillstånd går ut några dagar senare :)

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
51 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp