Visum till Thailand

Uppdatering från Kim Wadström:

SKAFFA ETT RIKTIGT VISUM
Visafritt är fortfarande 60 dagar.

Du som på riktigt är turist med hembiljett inom 60 dagar behöver inte oroa dig. Det är för dig visafritt finns. Ha en skön semester.

Idag kom ingen kortning till 30 dagar, som man förvarnat visaagenterna. Men det är inte läge att ropa hej än.

Alldeles oavsett behöver långliggare som ska stanna längre tänka till. Skärpningen i polisordrarna gör att det inte är alldeles säkert att du kan stanna längre än 60 dagar visafritt.

Om din resehistoria är helt ren
Om du inte gjort visa runs i år - då kan du få en förlängning på 30 dagar samt ytterligare en på sju dagar. Du kan stanna 97 dagar på visafritt.

Möjligen kan du resa ut och in och stanna ytterligare 97 dagar. Men för den som har fel resehistoria finns en risk både vid gränsen och på immigration.

Inresa inte självklar
Har du gjort fler än två in och utresor i år utan att resa hem emellan kan du bli nekad inresa med visafritt.

Förlängning inte självklar
Du kan inte längre räkna med förlängning på 30 dagar. Extension är inte längre självklart att få på immigration.

Ingen förlängning över landgräns
Den som gör en visaresa över en landgräns får ingen förlängning alls på sitt uppehållstillstånd. Du kan stanna 60 dagar. Sedan är det stopp.

Mål att fylla
Det nya är att visaresor och ”misstänkt” resehistoria kommer att granskas även på immigration, inte bara vid gränsen.

Varje immigrationskontor har fått ett mål att fylla för att tvingas vara hårdare. De kommer att neka fler förlängning på både visafritt och Non Immigrant-visum.

Risk indraget uppehållstillstånd
En annan nyheterna i de två nya polisordrarna: tjänstemännen har rätt att dra in uppehållstillstånd.

Den som missbrukat visafritt eller inte uppfyller nya kriterier för förlängning och byte av visa kan därför få indraget uppehållstillstånd.

Immigration tuffare
Skärpningarna vid gränserna är bara en del av förändringen. Skärpningen på immigration är den största. Både långliggare och bofasta kommer att granskas hårdare.

Vissa kontor har redan börjat arbeta efter de nya reglerna, som Krabi och Phuket där vi redan sett att regelverket skruvats åt för hårdare granskning av arbetstillstånd, konverteringar och förlängningar.

✅ MINA RÅD

• Sluta res in och ut på visafritt om du ska stanna längre än 60 dagar.

• Skaffa ett riktigt visum.

• Ha en hembiljett inom 60 dagar med visafritt- 90 med turistvisum.

• Se till att din ekonomi är verifierbar om du är långliggare eller bofast.

• Sköt din TM30 och TM47-rapportering minutiöst som långliggare och bofast.

Den som vill läsa om samtliga förändringar i de bägge polisordrar som nu förändrar i princip allt på immigration kan göra det på Koh Lanta Approved nyhetsrum.

Flera av åtgärderna är helt nya. Det är alltså inte bara en fråga om en skarpare tillämpning av redan existerande regler.

Det här är ett systemskifte – och alla kommer att beröras.

Uppdatering från Kim Wadström:

SKAFFA ETT RIKTIGT VISUM
Visafritt är fortfarande 60 dagar.

Du som på riktigt är turist med hembiljett inom 60 dagar behöver inte oroa dig. Det är för dig visafritt finns. Ha en skön semester.

Idag kom ingen kortning till 30 dagar, som man förvarnat visaagenterna. Men det är inte läge att ropa hej än.

Alldeles oavsett behöver långliggare som ska stanna längre tänka till. Skärpningen i polisordrarna gör att det inte är alldeles säkert att du kan stanna längre än 60 dagar visafritt.

Om din resehistoria är helt ren
Om du inte gjort visa runs i år - då kan du få en förlängning på 30 dagar samt ytterligare en på sju dagar. Du kan stanna 97 dagar på visafritt.

Möjligen kan du resa ut och in och stanna ytterligare 97 dagar. Men för den som har fel resehistoria finns en risk både vid gränsen och på immigration.

Inresa inte självklar
Har du gjort fler än två in och utresor i år utan att resa hem emellan kan du bli nekad inresa med visafritt.

Förlängning inte självklar
Du kan inte längre räkna med förlängning på 30 dagar. Extension är inte längre självklart att få på immigration.

Ingen förlängning över landgräns
Den som gör en visaresa över en landgräns får ingen förlängning alls på sitt uppehållstillstånd. Du kan stanna 60 dagar. Sedan är det stopp.

Mål att fylla
Det nya är att visaresor och ”misstänkt” resehistoria kommer att granskas även på immigration, inte bara vid gränsen.

Varje immigrationskontor har fått ett mål att fylla för att tvingas vara hårdare. De kommer att neka fler förlängning på både visafritt och Non Immigrant-visum.

Risk indraget uppehållstillstånd
En annan nyheterna i de två nya polisordrarna: tjänstemännen har rätt att dra in uppehållstillstånd.

Den som missbrukat visafritt eller inte uppfyller nya kriterier för förlängning och byte av visa kan därför få indraget uppehållstillstånd.

Immigration tuffare
Skärpningarna vid gränserna är bara en del av förändringen. Skärpningen på immigration är den största. Både långliggare och bofasta kommer att granskas hårdare.

Vissa kontor har redan börjat arbeta efter de nya reglerna, som Krabi och Phuket där vi redan sett att regelverket skruvats åt för hårdare granskning av arbetstillstånd, konverteringar och förlängningar.

✅ MINA RÅD

• Sluta res in och ut på visafritt om du ska stanna längre än 60 dagar.

• Skaffa ett riktigt visum.

• Ha en hembiljett inom 60 dagar med visafritt- 90 med turistvisum.

• Se till att din ekonomi är verifierbar om du är långliggare eller bofast.

• Sköt din TM30 och TM47-rapportering minutiöst som långliggare och bofast.

Den som vill läsa om samtliga förändringar i de bägge polisordrar som nu förändrar i princip allt på immigration kan göra det på Koh Lanta Approved nyhetsrum.

Flera av åtgärderna är helt nya. Det är alltså inte bara en fråga om en skarpare tillämpning av redan existerande regler.

Det här är ett systemskifte – och alla kommer att beröras.
Och hon hade fel sol m vanlig Är ingen ändring av regler utan bara att dom ska följa dom bättre Sedan heller ingen ändring av 60 dagars visumfritt Den kärring bara svamlar hela tiden

Hej

THAILAND TO SLASH VISA-FREE STAY FROM 60 TO 30 DAYS AMID SECURITY CONCERNS
By Khaosod English - 13 February 2026

BANGKOK — The government is reviewing its 60-day visa-free entry scheme and may cut the permitted visa-free stay to 30 days, citing concerns over illegal activities and national security.

Deputy government spokeswoman Airin Phanthurat said on 10 February 2026 that the Cabinet acknowledged a report from the Foreign Affairs Ministry on visa measures introduced to stimulate tourism and the economy. Although the scheme has facilitated travel, authorities found that the 60-day exemption created loopholes affecting security and the country’s image.

The visa-free policy, in force since 15 July 2024, allows visitors from 93 countries and territories to stay for up to 60 days. Officials reported cases of foreigners misusing the privilege by working illegally or using Thailand as a transit route for crimes in neighbouring countries.

The prime minister has appointed a new Visa Policy Committee, chaired by the permanent secretary for foreign affairs, to review the measures. The ministry will submit its findings and propose revisions, including shortening the permitted stay.

Permanent tourism and sports secretary Natthriya Thaweevong said reducing the stay to 30 days should not affect tourism, as most visitors remain in Thailand for no more than 21 days on average. Those wishing to stay longer may apply for an extension.

She added that agencies including the Immigration Bureau agreed in principle to tighten the rule to prevent abuse. The caretaker government has the authority to approve the change.

The visa-free scheme was introduced under former prime minister Srettha Thavisin to revive sluggish tourism.

Mvh isan lover

Hej

Undrar om det här är rätt väg för Thailand att gå ?

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Det här är väl samma artikel som du länkade in i förrgår?

Läste du den inte då heller?

Hej

Mvh isan lover
Vem är det som undrar? Du eller nån annan?

Vad tycker du själv?

Vem är det som undrar? Du eller nån annan?

Vad tycker du själv?
Hej

Jag tror personligen att Thailand hade tjänat på att behålla sina nuvarande 60 dagar visumfria inresor. Risken för att en del nu avstår eller väljer ett annat resmål ökar sannolikt vid en sån här förändring.

Vad jag har förstått var det populärt bland turisterna när detta infördes, problemet verkar vara att det även har lett till en del oönskade effekter.

Vad tycker och tror du själv ?

Mvh isan lover

Hej

Jag tror personligen att Thailand hade tjänat på att behålla sina nuvarande 60 dagar visumfria inresor. Risken för att en del nu avstår eller väljer ett annat resmål ökar sannolikt vid en sån här förändring.

Vad jag har förstått var det populärt bland turisterna när detta infördes, problemet verkar vara att det även har lett till en del oönskade effekter.

Vad tycker och tror du själv ?

Mvh isan lover
Det beror ju på vilka turister man vill locka.
Nästan alla turister är där kortare än 30 dagar (finns några få turister som vart 5'e år behöver mer än 30 dagar), så de kommer knappt att påverkas. Personligen tror jag inte thaiarna tänkte så mkt när de förlängde till 60 dgr, det var mest ett populistiskt beslut (alternativt korkat) för att få igång turistströmmen igen.

De flesta som drog nytta av 60-dagars var ju de som av nån anledning är i landet längre. Och det är ju dessa Thailand vill ha bättre koll på, vilket de får om de ansöker om "riktigt" visum. Visumfritt var aldrig ämnat för long stay. Så 60-dagars var egentligen bara bra för de i "gråzonen", och definitivt inte en fördel om Thailand vill hålla koll på vilka som befinner sig i landet long stay.

Så personligen tycker jag Thailand gör rätt som återgår till 30 dagar. Det påverkar inte den stora turistströmmen (de behöver inte mer än 30 dgr), och det "tvingar" långliggarna att följa bättre (för Thailand) regler.

Jag har inte hört talas om NÅN som bestämt sig för att avboka sin semesterresa till Thailand för att visumfria resor går från 60 dagar till 30. Och jag känner ändå en hel del som åker till Thailand på semester. Och INGEN heller som låtit bli att boka sin semesterresa av samma orsak.

Vore kul att höra var du fått de idéerna från? Nån fakta eller lite för många lao khao på bastmattan?

Jag har inte hört talas om NÅN som bestämt sig för att avboka sin semesterresa till Thailand för att visumfria resor går från 60 dagar till 30. Och jag känner ändå en hel del som åker till Thailand på semester. Och INGEN heller som låtit bli att boka sin semesterresa av samma orsak.

Vore kul att höra var du fått de idéerna från? Nån fakta eller lite för många lao khao på bastmattan?
Inte många som inte är pensionärer som kan bo i Thailand 6 månader per år eller mer.
Riktiga lågbudgetresenärer och långliggare är inte en viktig målgrupp.

Men visst kan Thailand öppna upp med mer visumklasser som passar längre vistelser som ett halvår med krav på bevis på pengar.

Inte många som inte är pensionärer som kan bo i Thailand 6 månader per år eller mer.
Riktiga lågbudgetresenärer och långliggare är inte en viktig målgrupp.

Men visst kan Thailand öppna upp med mer visumklasser som passar längre vistelser som ett halvår med krav på bevis på pengar.
Jo, men att påstå att turistresorna skulle gå ner markant bara för att visumfria dagar går ner från 60 till 30 dagar, tycker jag är märkligt. De flesta turistresorna är ju inte längre än 30 dagar (gissar jag), så de påverkas ju minimalt. Om han inte har nåt annat fog för påståendet som jag inte tänkte på, vore kul att höra det isf.

60-dagars visumfria resor hyllades ju bara av de "turister" som Thailand vill bli av med (eller iaf hålla bättre koll på), så jag förstår att de vill få dessa personer att skaffa riktigt visum istället.

Jo, men att påstå att turistresorna skulle gå ner markant bara för att visumfria dagar går ner från 60 till 30 dagar, tycker jag är märkligt. De flesta turistresorna är ju inte längre än 30 dagar (gissar jag), så de påverkas ju minimalt. Om han inte har nåt annat fog för påståendet som jag inte tänkte på, vore kul att höra det isf.

60-dagars visumfria resor hyllades ju bara av de "turister" som Thailand vill bli av med (eller iaf hålla bättre koll på), så jag förstår att de vill få dessa personer att skaffa riktigt visum istället.
Precis, vanliga turister runt om i världen har bara rätt till ledighet i 30 dagar eller mindre.

I Malaysia får europeer 90 dagar vid inresa men det har inte ökat antalet turister som ändå stannar mindre än 30 dagar.

Jag kan förstå att de som tjänar pengar för uppehälle som guider, driver barer och resorter utan tillstånd gillar 60+30, en visarun och nya 60 dagar.

Men den kategorin är bara en födkrok för farbror brun och tar jobb från lokala.

Hej

Tro det eller ej jag känner också ganska många som reser till Thailand, dessutom ganska många som gillade beslutet att man införde 60 dagars visumfri vistelse, flera av dessa är förtidspensionerade, ålderspensionärer eller har helt enkelt slutat jobba tidigare.

Att Thailand skulle tjäna ekonomiskt på att gå från 60 till 30 dagars vistelse utan krav på visum har jag svårt att tro, man har mig veterligen på olika sätt försökt styra turismen i Thailand till premium turism som bor dyrt och spenderar massor enda sedan slutet på 90-talet, det har väl inte gått så där väldigt bra.

Så det återstår väl att se om det här blir flipp eller flopp för Thailands ansträngningar att öka turismen.

Mvh isan lover

ganska många som gillade beslutet att man införde 60 dagars visumfri vistelse, flera av dessa är förtidspensionerade, ålderspensionärer eller har helt enkelt slutat jobba tidigare.
Jag det förenklar för dessa som lever billigt och vill stanna länge, men ett turistvisum på 60 dagar är inte så dyrt och enkelt att skaffa.

Men ur turistsektorns ekonomi är det en svag grupp för hotell, restauranger och turer.
Man hyr ett rum för 6-8000 per månad och äter street food.

Jag det förenklar för dessa som lever billigt och vill stanna länge, men ett turistvisum på 60 dagar är inte så dyrt och enkelt att skaffa.

Men ur turistsektorns ekonomi är det en svag grupp för hotell, restauranger och turer.
Man hyr ett rum för 6-8000 per månad och äter street food.
Hej

Ja den här gruppen lever billigt och underskattas nog ofta p.g.a det, men för många av dom lite enklare ställena tror jag ändå att dom är viktiga för den lokala ekonomin, dom hyr en bostad, hyr moppe, åker bahtbuss, hyr stol på stranden, dricker och äter ute dagligen o.s.v, så dom borde ju knappast vara en belastning, ingen rik med välfylld plånbok kommer ju att flytta in i deras lägenhet, äta och leva som dom.

Mvh isan lover

Hej

Ja den här gruppen lever billigt och underskattas nog ofta p.g.a det, men för många av dom lite enklare ställena tror jag ändå att dom är viktiga för den lokala ekonomin, dom hyr en bostad, hyr moppe, åker bahtbuss, hyr stol på stranden, dricker och äter ute dagligen o.s.v, så dom borde ju knappast vara en belastning, ingen rik med välfylld plånbok kommer ju att flytta in i deras lägenhet, äta och leva som dom.

Mvh isan lover
Thailands turistmyndighet och turistnäringen är av en annan åsikt och den gruppen försvinner inte om man går tillbaka till 30 dagar.
Dom kommer att fortsätta att resa till Thailand över vintern oavsett.
Det fungerade innan.

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
52 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp