Visum till Thailand

Hej Har kollat här och på andra ställen men får inget riktigt svar på en fråga som är. När man söker en dubbel 60 dagars visum till Thailand så säger dom att man måste ha två biljetter En för dom första 60 dagarna och en för dom andra 60 dagarna. Hur ligger det till. Mvh Hillmer

Hej alla.

Jag ska vara i Thailand i 4 månader.
Vilket är bästa visumet, för mig?

Vi gifter oss idag (hon är Thailändska) kyrkligt.
Jag är inte pensionär riktigt ännu.

Tacksam om någon kan hjälpa mig med rätt svar!

Sawadee Khrap.
Tack för rådet/tipset/informationen.

Vi gifte oss kyrkligt den 4/8 i Stockholm, Sverige,
så nu är det äntligen på G för mig, att flytta till Thailand.
Det ser vi båda fram emot.

Ha en bra natt och lev väl (gäller Er alla).

"legolas " sa:
Köp ett turist-VISA (double entries) kostar SEK: 520:-, kontakta ambassaden (STHLM) eller konsultatet (GBG) beroende var du bor i Sverige. detta VISA gäller i 6 månader. men glöm inte att du måste bekräfta din adress på immigration efter 90 dagar.

legolas

Men Legolas. Om han åker in på ett 2 gånger 60 dagars turistvisum så måste han ut och in i landet efter 60 dagar.
Varför ska han då till immigration office efter 90 dagar.
Det blir ju kaka på kaka.

Men enligt ambassaden finns inget 6 månaders TOURIST-VISA utan dessa finns bara som Single, Double och Triple entry.
Alltså 1*60 dagar, 2*60 dagar och 3*60 dagar, inget på 6 månader.

Om man vill ha 1 årsvisum så kan de hjälpa en.
http://www.phuketvisa.com/index.php?lay ... =538608337

De till och med ställer upp med 800,000THB för att säkerställa visum

"Golfers"

Eftersom du ville stanna i 4 månader i Thailand kan du söka turistvisum dubble entry. Det ger dig 60 dagar + att du kan förlänga hos Immigration i Thailand ytterligare 30 dagar. Därefter måste du lämna landet på en visarun och få dina övriga 60 dagar.

Eftersom du numera är gift kan du även söka ett Immigrant O (family). Läs här: http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/50

Mvh Thaikonsult

De thailändska ambassaderna kan vara lite slarviga med informationen kring Non Immigrant Visa O.

Med ett Non Immigrant Visa O från thailändska ambassaden måste man lämna landet var 90:e dag under visumets ettåriga giltighetstid. Det räcker med en kort gränspassage.

Alternativet är att man snarast efter ankomsten till Thailand söker ett ettårigt temporärt uppehållstillstånd baserat på äktenskap. Då krävs att du har haft minst 400,000 Bath på ett eget konto i Thailands bank under minst 2 månader första gången ansökan görs. Man kan även välja att visa att man har en inkomst som motsvarar minst 40,000 Bath per månad. Inkomsten ska då styrkas av Svenska Ambassaden i Bangkok.

Ett Non Immigrant Visa O går även att kombinera med ett arbetstillstånd.

Mvh Thaikonsult

Hej

Om jag fattar det hela rätt, gift pensionär som vill bo resterande i Thailand med min fru,
ska jag ha ett och sätta in 400 000 på thaibank omgående så kan jag efter 2 mån ansöka om temporärt uppehållstillstånd baserat på äktenskap.

Låter jag nu pengarna stå på banken behöver jag inte åka till ambassaden vart år för att styrka min pension.

Som jag ser det är det viktigt att ha Non Immigrant Visa O från starten

Du behöver inte vara pensionär för att söka ett Non Immi O (family) men du måste vara registrerat gift med en thailändsk medborgare.

Första gången när du söker ett Non Immi O hos thaiambassaden får du ett tillfälligt ettårstillstånd (multiple entry) där du måste lämna landet var 90 dag och göra en s.k. visa run och få 90 nya dagar. Här ska det inte behövas några pengar på konto eller inkomster.

Söker du däremot ett Non Immi O när du kommit till Thailand (s.k. tidsbegränsat uppehållstillstånd) för att bo där med din fru där, måste du visa upp pengar på banken eller en regelbunden inkomst. Å andra sidan behöver du inte lämna landet var 90:e dag. Dessa tillstånd kallas inbland i Thailand för "take care of wife".

Mvh Thaikonsult

Sawadee Khrap.

Närmare information.
Jag är idag 63 (sextiotre) år (ej pensionär).

Denna gång, ska jag besöka min hustru, 4 (fyra) månader,
då jag fortfarande arbetar.

Vi är inte registrerade i Thailand ännu. Vi är meningen att vi ska
göra det, när jag kommer till henne.

Om jag nu måste göra s.k. visa runs, så kan vi lika gärna
åka till Bali, Malaysia eller något annat härligt land, för förlängningen.

Ska kontakta ambassaden för råd.
Jag kan meddela Er svaret.

"thaikonsult " sa:
Du behöver inte vara pensionär för att söka ett Non Immi O (family) men du måste vara registrerat gift med en thailändsk medborgare.

Första gången när du söker ett Non Immi O hos thaiambassaden får du ett tillfälligt ettårstillstånd (multiple entry) där du måste lämna landet var 90 dag och göra en s.k. visa run och få 90 nya dagar. Här ska det inte behövas några pengar på konto eller inkomster.

Söker du däremot ett Non Immi O när du kommit till Thailand (s.k. tidsbegränsat uppehållstillstånd) för att bo där med din fru där, måste du visa upp pengar på banken eller en regelbunden inkomst. Å andra sidan behöver du inte lämna landet var 90:e dag. Dessa tillstånd kallas inbland i Thailand för "take care of wife".

Mvh Thaikonsult

Registrerat gift både i thailand och sverige, blir tydligen tvungen att anlita ambassaden med min pension första gången för pengarna kommer till thailand med mig. Om jag fattar rätt behöver jag inte ha något Non immi O när jag kommer till thailand utan kan köpa det där, räcker med vanliga 30 dagar man får vid ankomsten och sen söka omgående....eller måste jag ha ett första gången?

Jag har nu hittat svar på min fråga, på;
http://www.thaiembassy.se/minmapp/filer ... ns_new.pdf
!!

If I want to stay in Thailand for 4 months
what type of visa can I apply?

The Embassy cannot issue visa according to request or flight plan of applicants
so you MUST learn and know what type of visa that according to your plan of
travel to Thailand.

Such as if you want to stay to Thailand 4 months
you may apply for Tourist visa double entry
(you can enter Thailand 2 times and each time
can only stay max 60 days/entry).

"kjell.t " sa:
Hej

Om jag fattar det hela rätt, gift pensionär som vill bo resterande i Thailand med min fru,
ska jag ha ett och sätta in 400 000 på thaibank omgående så kan jag efter 2 mån ansöka om temporärt uppehållstillstånd baserat på äktenskap.

Låter jag nu pengarna stå på banken behöver jag inte åka till ambassaden vart år för att styrka min pension.

Som jag ser det är det viktigt att ha Non Immigrant Visa O från starten

Detta är också min uppfattning. Detta är enligt regelboken. Om sedan tjänstemannen på migration office är av samma uppfattning återstår att se. Jag skall rapportera om hur det gått för mig om ca 60 dagar.

/anubaan

"anubaan " sa:
Detta är också min uppfattning. Detta är enligt regelboken. Om sedan tjänstemannen på migration office är av samma uppfattning återstår att se. Jag skall rapportera om hur det gått för mig om ca 60 dagar.

/anubaan
Man måste väl besöka immigration office en gång om året?

"legolas " sa:
Inte bara 1 gång gunnarg, utan 4 ggr varje år. Vad de pratar om är att man slipper att åka till bangkok för ambassaden att styrka ens inkomst varje år om man nu har råd att låta pengarna sitta kvar på kontot.

Då räcker det ju att man 1 gång om året när man skall förlänga uppehållstillståndet ser till att ha den skriftliga bekräftelsen ifrån banken med sig till immigration.

legolas
Jag åker inte till Bangkok för att styrka mina inkomstuppgifter utan gör det på konsulatet i Phuket Town 5 kilometer hemifrån en gång om året för 560 bath. :thumbsup:

"legolas " sa:
Förstod du svaret på din egna fråga gunnarg?

legolas
Det jag inte förstod var att det påstods att har man en gång fått uppehållstillstånd p.g.a. giftemål behöver man inte gå till immigration officw mer för all framtid.men så är det ju inte utan det gäller samma sak som med retirement med skillnaden att de kräver bara halva beloppet för inkomst eller banktillgodohavande.

Hej Fick svar på min förra fråga om dubbel visa men har nu en ny. Ska söka en turist visa 60 dagar och sen förlänga det med 30 dagar i Phuket. Sist jag gjorde det så sa dom att jag skulle gå och förlänga det den sista dagen som 60 dagars går ut för dom räknar 30 dagar från det du förlänger det. Nu är det en kompis som säger att man kan göra det ett par dagar före för dom räknar med vilket dtum som står i visat. Tacksam om någon vet svar för på Thai ambasaden i Stockholm vet dom inte. Mvh Hillmer

"legolas " sa:
Svaret på din fråga är, om du nu är engelsman; - " A tourist visa 60 day stay can be extended early - you lose no days".

Eller man andra ord, du kan gå och förlänga några dagar innan, inga problem, du förlorar inga dagar på det.

legolas

Ja precis så är det, du behöver inte gå till ett immigrationskontor på den dag visat går ut utan dagar innan, jag gillar din knorr där Lego..haa. Nä om du kan förstå engelska, inte om du är engelsman ;D ;D

Det är ju så att har man ett turistvisa i 60 dagar, kan du förlänga det i Thailand, på någon av de immigrationskontor som finns med 30 dagar.

Sen måste du ut och tillbaka för 15 dagar till en gång om du går eller kör med bil över gränsen till ett annat land, detta sätt gäller bara en gång. Vill du ha nya 60 dagar måste du flyga ut och söka nytt visum för 60 dagar och tillbaka, eller om du inte söker visa får du automatiskt 30 dagar utan visa, har jag fel? Så har jag uppfattat det i alla fall.

Ni alla andra här andra som vet, har jag rätt?

insayt

insayt

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
51 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp