Visum till Thailand

Tack så mycket föe bra svar även om jag är svensk. Bra att veta för det kan ju bli så att 30 dagar inträffar på en helg och då är det ju lite svårt att gå dit. Nu kan det ju bli så att jag tar en dubbel t.visa och då är det ju ännu svårar att hålla reda på att det inte blir på en helg. Tack så mycket Mvh Hillmer

Hej igen.Ett tillägg Det ska ju narturligtvis vara 60 som inträffar på en helg. Tänkte det var lika bra att skriva det så ni gubbar inte har något att klaga på.555555

"hillmer " sa:
Hej igen.Ett tillägg Det ska ju narturligtvis vara 60 som inträffar på en helg. Tänkte det var lika bra att skriva det så ni gubbar inte har något att klaga på.555555

Jo oroa dig inte, gå till administrationen för immigration i din tambon, så stämplar de ditt pass, du kan göra det när som helst! På en helg är ju inte specielldt övertänkt?

Tala om för dem att du skall stanna mer än 60 dagar och uppge varför, om de frågar?, Då klämmer de dit en extension!

insayt

Ok. En intressant följdfråga blir då.
Om man har double eller triple entry tourist visa. Alltså 2 eller 3 gånger 60 dagar.
Kan man då förlanga varje entry med 30 dagar eller blir visat förbrukat vid förlängning.
Typ första entry + 30 dagar och sedan andra entry + 30 dagar och så tredje entry + 30 dagar.
I så fall kan man stanna totalt 270 dagar sammanlagt. Visst man blir tvungen att lämna landet 2 gånger för att starta varje entry.

Bara undrar.

En annan har ju planerat att stanna här, så det blir till att söka uppehållstillstånd i november.
Så det var mest för sakens skull som man undrade.
Drar till immigration office på Samui den 20 i denna månaden och ska ta första diskussionen.
Räknar med att de vill att pengarna ska ha stått på banken ett tag innan man ansöker så det kanske blir en snabbsväng till Penang och titta på ormtemplet.

Tja! Jag har fått ett 3x2 månaders turist visum eftersom jag skall vara hos min familj ett tag!Men på visumet står det att "Utilized before ???" och exakt vad menar dom med det?Jag har haft 1 års visum innan eftersom jag är gift med en Thailändska och det funkar bra, men har aldrig haft ett av dessa förut!Menar dom att jag måste var ute ur landet före den datum som står på utilized eller? Eller att visumet måste vara förbrukat före det datumet! Jag åker inte förrens i Oktober och tänker stanna i 5 månader men det datum som står på Utilized är ju före min åter resa så i såfall kommer jag ju inte att kunna stanna 3x2 månader!!!Klart att jag kan sticka över i Nong Khai och få 15 dagar då räcker det ju men kostar onödiga pengar!!!Sawadee!!!

Jag är inte helt säker, men har för mig att det betyder sista datum för första inresan,
ring och kolla ,ed ambassaden

Okej Kenta! Det var som jag trodde att man måste åka in före det datumet, för det vore ju konstigt att dom ger en ett visum med 3 inresor a´2 månader och man inte får stanna dom sista 2 helt ut!! Skall i allafall kontakta konsulatet i Göteborg för att få helt riktig info,för jag tycker att konsulatet funkar bättre än vad Ambassaden gör!Dessutom så kan man ju ej längre skicka upp sina resehandlingar längre till Ambassaden i Stockholm(eller e det ändrat igen?)utan måste vara där personligen eller ett ombud för en!Massa strul tycker jag eftersom jag bor på västkusten när jag inte är i Thailand, så därför vänder jag mig till konsulatet i stället för där skickar dom tillbaka grejerna när du skickat upp dom och det är färdigt!
Jag fick just nu mitt Pass tillbaka med 3x2 månader fast jag brukar köra 1 års non O eftersom jag är gift här i Sverige sedan 13 år nu! Men det spelar egentligen inte så stor roll längre eftersom 3x2 månader med avgift för retur skicket så blir det ju nästan 1000 spänn i allafall!Vilket jag alltid betalat för ett 1 års non O innan,men det kanske blivit dyrare nu!tack i allafall både du Kenta och Legolas för era utförliga svar!!!

En kanske dum fråga,,,men har lyckas få en 30 dagars biljett att bli 31 dagar alltså 1 dag overstay,,700bhat i böter eller visum?eller om man tar en dagstripp till laos får man då yttligare 15 dagar ovasett om man åker över i början på sin resa om ni förstår hur jag menar?..

Nej Gnarf om du åker ut ur Thailand i början så har du förverkat ditt 30 dagars då har du bara 15 om du tar land vägen flyger du så e det 30
Jag skulle ta en tur när ja har mindre än 15 dagar kvar så att du inte förverkar ditt visum i början
Overstay kan du ju ta annars men kanske inte e så bra vet ju inte hur noga dom e me sånt nästa resa eller om du ska till migrationen där nere'

micke :wai:

Gnarf ja e inte säker men har för mig att du kan köpa extra dagar på imigration me kan vara värt att kolla om du inte vill ta en resa

micke

Hej En fråga till dig Micke t d När du sökte trippel visa lämnade du en flygbiljet då för hela tiden eller måste du ha flera flygbiljeter. Altsa en för varje in och utresa för så står det på deras hemsida. Tack på förhand Hillmer

"legolas " sa:
Att det kräves lite grand extra för att få mig att förstå, beror på att du kommer med fullständigt annorlunda uppgifter än vad jag själv har läst inne på internet nu under ett par års tid.

På ett flertal ställen inne på Thaivisa.com så pratar folk om sina erfarenheter och hur enkelt det varit att komma "förbi" problemet, enkom genom att passera incheckningen innan midnatt. Problemet löst.......

Nu kom du med helt annorlunda erfarenheter som ställde allting på ända, vad folk har sagt tidigare. Så därför läser jag med tveksamhet, och vill verkligen bli säker innan jag anammar det du skriver.

Så eftersom det ju uppenbarligen är ett problem här, oavsett vad som skrivits tidigare, så är ju det bästa att förlänga sitt 30 dagars Turist-VISA på immigrationen, så har man löst problemet. Så tack för att du delger oss det du upplevt, det hjälper ju fiolk att man talar om vad som är bra eller dåligt antar jag!!!

legolas
ps. Gör nu som Glimten66 föreslog.....

Vet inte om jag har missuppfattat gnaraf, men så som jag uppfattar hans inlägg så åker han utan visum 30 dagar och då kan han inte gå till immigrationen och förlänga det eftersom han inte har ett visum utan måste ut ur landet och kan då få 15 dagar och sedan en gång till ut ur landet och få 15 dagar till visumfritt, alternativt flyga ut och söka visum i annat land.

Finns det 30 dagars turistvisum?

Har han ett turistvisum gäller ju det för 60 dagar och det kan han förlänga med 30 dagar på närmaste immigration.

insayt

"ledarn " sa:
Exakt !! (När det gäller Gnarf)

Men även om problemet med vilket datum som gäller..
Incheckning eller utrese..?
Det blir ju det samma oavsett vilket visum du har....

Jo, jag vet har själv åkt så, men det är ju inget visum i den meningen, du får en stämpel i passet på inresedatum och den stämpeln kan du inte gå till en immigration och förlänga.

insayt

"legolas " sa:
Råkade läsa detta just nu.. och har egentligen bara 2 kommentarer till det hela. För det första så är det 50 baht per dag med ett maximumav 20.000 baht. En dags overstay har väldigt många falanger när de kommer till flygplatsen, det nästan anses som ganska vanligt hos immigeration, de gör inte så mycket mer åt det hela än låter dig pröjsa 500 baht, och så är det klart för avgång, men var i tid på flygplatsen, så du inte missar några "tider" p.gr.a. att du sitter och pratar med imnmigration.

Det vanliga dock som i din frågeställning är att;
a - flyget går EFTER midnatt.... och där blir det därför 1 dags overstay enl. datumet..
b - om så, se till att komma till flygplatsen och checka in INNAN midnatt.....
c - förhoppnintgsvis så är du nu OK, annars se till att komma i god tid till flygplatsen, betala din "overstay", och fortsätt hemåt....

legolas

Flyger man ut från landet så ska första dagen vara fri, stannar man längre så får man
även betala för första dagen, detta skrev jag om i Ubon Familjetråden och redogjorde
hur det vart för mig efter visarun Till laos........

"legolas " sa:
CAN DO!!!! Gå till immigration förlänga 1 månad och sedan t.om be att få ändra till et Non Im m O, så du kan söka uppehållstillstånd (retirment eller Marriage)

legolas

Jo, du hade rätt om förlängning faktiskt men inte med en månad:

Non Im m O, så du kan söka uppehållstillstånd (retirment eller Marriage), tror jag säkert o du uppfyller kraven.

Sök med denna strängen "En 30-dagars stämpel kan förlängas 7-15 dagar", så får du ett antal träffar med samma svar, sen om det stämmer eller inte, vet man inte.

Man kan förlänga ALLA visum i Thailand. Ett Turist visum på 60 dagar kan förlängas med ytterligare 30 dagar. En 30-dagars stämpel kan förlängas 7-15 dagar. Förlängningen görs på Immigration office som finns i alla provinser i Thailand.

Men som vi alla vet, är det väl dagsfomen som avgör sådana saker när det gäller Thailand och immigration samt vilken immigration ;D.

Konstigt egentligen, det måste finnas miljoner trådar om detta och fortfarande är det lika förvirrande och ju fler källor man använder, dessto större blir osäkerheten. Detta är Internet i ett nötskal ???

Det är som med busstidtabeller, när man väl lärt dem, ändrar de dem?

Bäst är kanske ändå att fråga ambassaden eller konsulatet strax innan man åker, då kan man kanske vara säker på att infot är färskt när man väl är nere! :)

insayt

"ledarn " sa:
(Ser din markering av kanske)

Men det är ju här det skiter sig många gånger....
Olika personer på dessa instanser säger olika saker !!

Och sen när man väl står där på flygplatsen och ska försöka argumentera med att "Svenne" på ambassaden sa så...
Eller Mr:Thai på Immigration i Pattya sa så...

Då är det i alla fall personalen på flygplatsen som bestämmer...

Precis ledarn och även om de har gett fel info är det alltid ändå ditt ansvar.

Thailand är ju mångt och mycket godtyckligt, även om som Lego säger "lagen är tydlig" så är det alltid den som tolkar lagen som bestämmer.

Språket är likadant godtycligt "sammanhanget och personen avgör vad innebörden egentligen är".

Ett ord ord som jag alltid passar mig för att använda i Thailand är "บางที baang thîi = kanske". För oss i Sverige är kanske just kanske och inget är avgjort eller bestämt, men i Thailand kan detta ord tolkas på många olika sätt och man kan vakna upp med obehagliga vibbar ;D

insayt

Ps. Måste bara lägga till detta, lite grand av just "godtyckligheten".

7. EXTENSION OF STAY

For the traveler who obtained tourist visa and wish to stay longer or may wish to change their visa type must fill an application for permission at the nearest immigration office where they are staying or at the Office of Immigration Bureau located at Government Center B, Chaengwattana Soi 7, Laksi, Bangkok 10210, Tel 0-2141-9889 (or at http://www.immigration.go.th). The extension of stay should be done one week before the last permitted date mentioned on the immigration's stamp in your passport. The extension of stay as well as the change of certain type of visa is solely at the discretion of the Immigration officer.

Kan tänka mig att just den här raden prakticeras med eftertryck. ;D

"legolas " sa:
Ja det börjar bli lite jobbigt nu det här. Visst jag säger alltid vad lagen säger. För man skall ALLTID lära sig först och främst vad lagen säger, innan man börjar prata om ditten och datten, hit och dit, och vad vi alla varit med om .

jag håller med om att det är virrigt, och än mer virrigt blir det när folk börjar googla och leta efter saker och ting som andra människor påstår inne på internet, och bägge parter kanske inte är speciellt hemma i det de googlar om.

jag försöker alltid vinnlägga mig om att försöka att förstå reglerna och varför de är där. jag gillar inte att inmundiga information på ett sådant sätt att man står där med öppen mun och undrar om himmel eller hillvittet har öppnat sig för mig.

jag vill förstå varför min vän Kevin här, som ankom med inget annat än sitt automatiska 30 dagars turist-VISA som han ju fick vid ankomsten. han ville förvandla det VISAT till ett Non Imm O för att kunna göra sig nåbar för att kunna ansöka om ett uppehållstillstånd baserat på "Retirement".

Varför han kunde, och hur han kunde, slingra sig igenom immigration i Khon Kaen på följande sätt:

a - han går dit innan de första 30 dagarna tar slut.
b - han förklarar ärendet och immigration vill hjälpa honom
c - han får då en förlängning på sagda turist-VISA med 60 dagar.
d - när 60 dagar har passerat och han står där i Khon Kaen igen, så
upptäcker de alla att hans bankkonto som han skall använda för att
uppfylla de ekonomiska, är ställt på BÅDE han själv som sin fru... Och det är
ett stort NO NO i detta sammanhang.
e - immigration är då så bussiga att de ger honom 90 dagars förlängning ytterligare
så att han skall kunna öppna kontot och ta bort hennes namn , så han står
ensam som han skall göra i detta sammanhang...
f - efter dessa 90 dagar och således totalt 6 månaders väntan, så är han tillbaka
på immigration igen, de kollar allting, och ger honom sitt eftertraktade uppehålls-
tillstånd baserat på "Retirement".

jag vill FÖRSTÅ vad det är som sker, och varför det sker som det sker. Man märker då att de olika immigrationskontoren består av olika människor, och de har alla olika uppfattningar om hur de skall tolka den lag som ligger där i grunden för dom.

Ibland tolkas deras egna lag efter de förutsättningar som finns där i närområdet, om det kanske är läge att köra med mutor, så på så sätt visa en oerhörd "bollkänsla" och bolla med sin egna grundlag...

Så det är därför som Insayt har stora möjligheter att gå till sin immigration och göra saker och ting som är fullständigt omöjliga här uppe i Khon Kaen immigration. Det är därför som Svenne Svensson kan gå till sin immigration i Jomtien och göra fullständigt fantastiska varianter som ingen i övriga Thailand ens kan drömma om....

Jag tror att man skall försöka att förstå omständigheterna, lära sig sedan lagen vad den säger, och sedan kan man greja med google och leta information. Att bara börja direkt med google leder absolut ingen vart, mer än in på irrvägar som absolut inte hjälper någon alls som läser eller lyssnar till det.

legolas

Jo, nog är det så alltid. Jag har skrivit till konsulatet i Götet idag för vissa spörsmål så källan direkt är nog det bästa...för nu kanske jag skall tillägga :D

Sen är ju inte allt nattsvart på Internet, men det krävs en hel del eftertanke, rätt använt är den idag en kunskapsbank som man kan ha nytta av. Delikata frågeställningar som "myndighetsutövning" där risken för att hamna i klorna på byråkrater samt paragrafer, där skall man nog akta sig för Internet.

Men man tycker ju att en ambassads hemsida borde ge rätt info och det gör de också, men som du säger "lagen blir så som den som tolkar den" och i detta fall de som befinner sig på immigrationskontoren och huruvuda vädret, kvällen innan, humöret eller vad det nu kan vara var/är.

Internet har ju tyvärr skapat en situation där "människan tenderar att veta mer och mer, om mindre och mindre".

insayt

Min uppfattning är att ambassaden i Sverige är betydligt strängare i att följa lagen.
De kräver mer och papper och kontroll än om man går till Immigration Office i Thailand.

Här är de mer mänskliga och ser ofta till flera faktorer än de som bara står på pappren.

Så gumman och jag åkte hit utan att först söka visum. Fick våra 30 dagar på flygplatsen.
Åkte sedan till Penang och fick ett 60 dagar Tourist visa som går ut den 18/11.
Så, veckan innan det går ut åker vi till Immigration och ansöker om 30 dagars förlängning.
I början på December räknar vi med att ansöka om Retirement one year.
Skulle de vara några problem så blir det Laos och ett Triple entry istället.

Får vi Retirement så stannar vi här hela 2013, annars blir det en vända till Sverige i slutet av maj. Men bara för en månad eller två.

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
51 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp