Ja det börjar bli lite jobbigt nu det här. Visst jag säger alltid vad lagen säger. För man skall ALLTID lära sig först och främst vad lagen säger, innan man börjar prata om ditten och datten, hit och dit, och vad vi alla varit med om .
jag håller med om att det är virrigt, och än mer virrigt blir det när folk börjar googla och leta efter saker och ting som andra människor påstår inne på internet, och bägge parter kanske inte är speciellt hemma i det de googlar om.
jag försöker alltid vinnlägga mig om att försöka att förstå reglerna och varför de är där. jag gillar inte att inmundiga information på ett sådant sätt att man står där med öppen mun och undrar om himmel eller hillvittet har öppnat sig för mig.
jag vill förstå varför min vän Kevin här, som ankom med inget annat än sitt automatiska 30 dagars turist-VISA som han ju fick vid ankomsten. han ville förvandla det VISAT till ett Non Imm O för att kunna göra sig nåbar för att kunna ansöka om ett uppehållstillstånd baserat på "Retirement".
Varför han kunde, och hur han kunde, slingra sig igenom immigration i Khon Kaen på följande sätt:
a - han går dit innan de första 30 dagarna tar slut.
b - han förklarar ärendet och immigration vill hjälpa honom
c - han får då en förlängning på sagda turist-VISA med 60 dagar.
d - när 60 dagar har passerat och han står där i Khon Kaen igen, så
upptäcker de alla att hans bankkonto som han skall använda för att
uppfylla de ekonomiska, är ställt på BÅDE han själv som sin fru... Och det är
ett stort NO NO i detta sammanhang.
e - immigration är då så bussiga att de ger honom 90 dagars förlängning ytterligare
så att han skall kunna öppna kontot och ta bort hennes namn , så han står
ensam som han skall göra i detta sammanhang...
f - efter dessa 90 dagar och således totalt 6 månaders väntan, så är han tillbaka
på immigration igen, de kollar allting, och ger honom sitt eftertraktade uppehålls-
tillstånd baserat på "Retirement".
jag vill FÖRSTÅ vad det är som sker, och varför det sker som det sker. Man märker då att de olika immigrationskontoren består av olika människor, och de har alla olika uppfattningar om hur de skall tolka den lag som ligger där i grunden för dom.
Ibland tolkas deras egna lag efter de förutsättningar som finns där i närområdet, om det kanske är läge att köra med mutor, så på så sätt visa en oerhörd "bollkänsla" och bolla med sin egna grundlag...
Så det är därför som Insayt har stora möjligheter att gå till sin immigration och göra saker och ting som är fullständigt omöjliga här uppe i Khon Kaen immigration. Det är därför som Svenne Svensson kan gå till sin immigration i Jomtien och göra fullständigt fantastiska varianter som ingen i övriga Thailand ens kan drömma om....
Jag tror att man skall försöka att förstå omständigheterna, lära sig sedan lagen vad den säger, och sedan kan man greja med google och leta information. Att bara börja direkt med google leder absolut ingen vart, mer än in på irrvägar som absolut inte hjälper någon alls som läser eller lyssnar till det.
legolas