Visum till Thailand

Ja, vi får väl avvakta och se vad som händer.

Om det blir som du säger att hela turistindustrin kommer gå under så kommer det visa sig.

Jag för egen del tror att denna grupp som slutar komma till Thailand för att 60 dagars visumfritt blir 30 är försumbar i Thailands ögon.
Dels är de få.
Sen är det jäkligt sketchy att under långa perioder hanka sig fram på visaruns, varför kan de inte skaffa ett riktigt visum? Denna grupp tror jag är ointressant för Thailand. Klarar de inte en screening i visumprocessen, vill nog inte Thailand ha dem.
Sen har vi de som inte har råd att söka visum (men tydligen råd med visaruns). Även de är nog ganska oitressanta för Thailand, fattigpensionärer som gör av med 200 baht/vecka.

Så jag tror att de som behöver stanna kommer fixa riktigt visum. Resten (det fåtalet) anser ju Thailand tydligen att de klarar sig utan. Mest kriminella och fattiglappar.
Det jag inte riktigt förstått är följande: Är det bättre kontroll på folk som söker ”riktiga” visum mot folk som kommer in på 30, 60 dagars? Jag tänker om de som är kriminella kanske slinker igenom ändå.

Ja, vi får väl avvakta och se vad som händer.

Om det blir som du säger att hela turistindustrin kommer gå under så kommer det visa sig.

Jag för egen del tror att denna grupp som slutar komma till Thailand för att 60 dagars visumfritt blir 30 är försumbar i Thailands ögon.
Dels är de få.
Sen är det jäkligt sketchy att under långa perioder hanka sig fram på visaruns, varför kan de inte skaffa ett riktigt visum? Denna grupp tror jag är ointressant för Thailand. Klarar de inte en screening i visumprocessen, vill nog inte Thailand ha dem.
Sen har vi de som inte har råd att söka visum (men tydligen råd med visaruns). Även de är nog ganska oitressanta för Thailand, fattigpensionärer som gör av med 200 baht/vecka.

Så jag tror att de som behöver stanna kommer fixa riktigt visum. Resten (det fåtalet) anser ju Thailand tydligen att de klarar sig utan. Mest kriminella och fattiglappar.
Hej

Varken jag eller Thailändska myndigheter har påstått att turistindustrin kommer att gå under utan 60-dagars, men jag håller med dom i turistbranschen som tycker att timingen att genomföra den här förändringen till 30 dagar var lite illa vald, Thailand är ju fortfarande ganska långt från det antal turister man hade före pandemin även om den har ökat, många hotell, resorts, restauranger och transportföretag klagar ju över dålig beläggning trots stora rabatter, sen förväntas ju krig, dyrare bränsle och dyrare flygbiljetter m.m påverka långresorna negativt.

Mvh isan lover

Hej

Varken jag eller Thailändska myndigheter har påstått att turistindustrin kommer att gå under utan 60-dagars, men jag håller med dom i turistbranschen som tycker att timingen att genomföra den här förändringen till 30 dagar var lite illa vald, Thailand är ju fortfarande ganska långt från det antal turister man hade före pandemin även om den har ökat, många hotell, resorts, restauranger och transportföretag klagar ju över dålig beläggning trots stora rabatter, sen förväntas ju krig, dyrare bränsle och dyrare flygbiljetter m.m påverka långresorna negativt.

Mvh isan lover
Nja, enligt Bangkok post stöder turistbranchen ändringen.

En orsak kan vara att de som stannar längre inte använder sig av tex turer, guider mm.

Hej

Mvh isan lover
Thailändska myndigheter tycker att nedgången från 60 till 30 dagar inte spelar nån större roll. Källor finns gott om tidigare i tråden, tom från din partikamrat Skånken.

Men vi får se i framtiden om ditt katastrofsecnario uppstår.

Vi kan väl vänta och se.

När man läser alla Rubriker om hur förfärliga alla turister är så kan man undra varför någon skulle vilja turista i Thailand överhuvud taget.

Hej

Du vet tydligen något som dom Thailändska myndigheterna har missat 60-dagars beskrivs som en succé som ökade både resandet till Thailand och även antalet som stannade längre, problemet var bara att det medförde andra problem.

”Long-stay tourism increased, but it also triggered massive policy pushback. While the 60-day visa exemption successfully boosted visitor arrivals and extended stays for digital nomads and travelers after its launch in July 2024, the Thai government has officially voted to scrap the policy and cut the limit back to 30 days due to widespread system abuse.”

Vad det gäller pandemin och resandet till Thailand blev det helt fritt från covid-relaterade restriktioner redan den 1 oktober 2022, då landet tog bort kravet på vaccinationsbevis och negativa tester. Så man kunde alltså resa utan några krav eller kopplingar till pandemin 2 år före det att Thailand införde 60-dagars visumfritt men man ville ändå boosta resandet 2024 och lyckades enligt dom själva relativt bra med detta.

Mvh isan lover
Här är en text från en länk du själv har postat.

"Permanent tourism and sports secretary Natthriya Thaweevong said reducing the stay to 30 days should not affect tourism, as most visitors remain in Thailand for no more than 21 days on average. Those wishing to stay longer may apply for an extension."

Restriktionerna tog kanske bort 2022 men återhämtningen har tagit flera år. Flyget har väl inte ens återhämta sig ännu.

Om man kan tänka sig ett snabbt byte i Europa, ca 1h, så kommer man ner i ca 5 600.

Måste man åka Thai så kanske 8 500.

IMG_20260522_092837.webp

IMG_20260522_092820.webp
Nej, det var en kompis som ska till Thailand. Jag skulle aldrig byta bort den svenska sommaren mot Thailand, inte ens om kung Maha själv skickade ett erbjudande.

Nej, det var en kompis som ska till Thailand. Jag skulle aldrig byta bort den svenska sommaren mot Thailand, inte ens om kung Maha själv skickade ett erbjudande.
Han var ju här förra veckan, Tänk om han bjudit med dig på sin "privatjet" då skulle du suttit att där fram med honom i Thais Boeing-777-300ER.

Då.hade nog inte ölen tagit slut någonstans över Warszawa.

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
52 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp