Hva det handler om er et visum. “Extension of Stay” er bare et stempel som man får i passet sitt når man forlenger et visum. Et visum som kan være både et Tourist Visa eller et Non Immigrant Visa. Når det gjelder et visum-fritt opphold så mener jeg å huske at man bare får et nytt stempel i passet sitt med en ny utreise-dato på samme måte som når man ankommer Thailand.
På et eller annet tidspunkt “ i historien” så fant en eller annen utlending på at dette stempelet “Extension of Stay” måtte være noe annet enn et visum. Og dette måtte da være en “Oppeholdstillatelse” fordi det blir brukt ordet “Stay” og ikke ordet “Visa”. Og så har det spredt seg fra utlending til utlending uten at noen egentlig har satt et spørsmålstegn ved det eller undersøkt om det faktisk stemmer. Det har blitt til en sannhet ingen kan eller er interessert i å bevise. Men problemet er at det finnes en mengde av sider på nettet som indikerer/beviser det motsatte. Blant annet på Immigration Office sine sider: Og det aller meste for oss utlendinger i Thailand er “bygd opp” rundt et Non Immigrant Visa. Som til eksempel et thailandsk førerkort, gul bok, bil/motorsykkel i eget navn, bostedsbevis på Immigration Office og ofte også for å få en thailandsk bankkonto. Det siste vedrørende et Non Immigrant Visa som jeg har vært borte i er å lease land for 30 år. For mitt lokale Land Office kravde et Non Immigrant Visa når en norsk kamerat ønsket å lease eiendommen til sin samboer, Riktigheten av det vet jeg ikke enda, men jeg skal undersøke det litt nærmere.
Det nærmeste man kommer en “Oppholdstillatelse” i Thailand er Residence Permit (RP), eller Residence Visa som Immigration Office kaller det, hvor man blant annet må ha hatt 3 sammenhengende år med et Non Immigrant Visa og å kunne snakke og skrive Thai.