Visum till Thailand

Så du mener på fulle alvor at alle de linkene som det blir henvist til i denne gruppen inneholder ukorrekt informasjon? Så med andre ord så oppretter private banker og offentlige etater som DLT og Immigration Office i Thailand internett-sider som er fulle av desinformasjon? Men du må gjerne føle deg fri til å fortelle meg hvorfor dem gjør det.

Nå er denne FB-gruppen opprettet og administrert av undertegnede og jeg kan forsikre deg om at ingenting kommer på trykk i den gruppen fra undertegnede UTEN at det er veldokumentert med henvisninger til blant annet offentlige kontorer eller advokatfirmaer.

Det at man noen ganger "ser i gjennom fingrene" i Thailand når det gjelder "papirarbeidet" på diverse offentlige kontorer er et velkjent "fenomen" i Thailand, men det BETYR IKKE at "nestemann" vil oppleve det samme. Og dette gjelder SPESIELT på turiststeder som Pattaya, Hua Hin og Phuket og ikke så mye ute på "bygda".
Vet inte vad du är efter nu?

Skötsamma faranger med turistvisum har aldrig bekymmer med IM.
Inte heller att fixa bankkort eller körkort.

Verkar mer som du vill bevisa en högre status med ditt non-im visum och en gul bok som är nästan värdelös.

Vet inte vad du är efter nu?

Skötsamma faranger med turistvisum har aldrig bekymmer med IM.
Inte heller att fixa bankkort eller körkort.

Verkar mer som du vill bevisa en högre status med ditt non-im visum och en gul bok som är nästan värdelös.
Nå har dette ingenting med meg personlig å gjøre. Jeg bare kommer bare med fakta. Fakta som du nekter å akseptere fordi du gjør feilen med å ikke forstå at en offentlig tjenestemann i Thailand har rimelig "løse tøyler" og på så vis kan "se i gjennom fingrene" med at et papir eller visum mangler. .

Men jeg har ingen "Gul bok". For som du sier så er den "verdiløs". Men bare nesten for den er grei å ha dersom man trenger et bostedsbevis.

Det som er det viktige er å forstå hva man faktisk har i passet sitt. Spesielt dersom man har et Non Immigrant Visa. Det å tro at dette er en “Extension of Stay” blir helt meningsløst dersom man ønsker et thailandsk førerkort, Gul bok, kjøpe bil/motorsykkel i eget navn, bostedsbevis på Immigration Office, thailandsk bankkonto og så videre fordi alle disse stedene normalt krever et Non Immigrant Visa. Men for noen så ser ut til at det på en merkelig måte gir en høyere status dersom man har en “Extension of Stay” istedenfor et simpelt Non Immigrant Visa.

Når det gjelder et Tourist Visa så utsteder dem for øyeblikket et visum på 270 dager. Et såkalt Special Tourist Visa (STV). Og det ble tidligere på den thailandske ambassaden i Oslo utstedt et Tourist Visa Multiple Entry på 180 dager, men nå står det på deres internet-sider at dem for tilfellet ikke gjør det. Trolig på grunn av pandemien og STV.
Vad skulle du kalla den ansökan man lämnar in till migrationskontoret, om man vill förlänga sin 30 dagars vistelse som undantag från visumreglerna (visa exempt)? För ett visum är det ju inte.

Jag opponerar mig inte emot att det krävs non-immigrant visa för att få thailändsk körkort osv. Det har jag ingen koll på.

Vad skulle du kalla den ansökan man lämnar in till migrationskontoret, om man vill förlänga sin 30 dagars vistelse som undantag från visumreglerna (visa exempt)? För ett visum är det ju inte.

Jag opponerar mig inte emot att det krävs non-immigrant visa för att få thailändsk körkort osv. Det har jag ingen koll p
Det er som du sier inget visum og det blir kalt Visa Exemption.

Det er som du sier inget visum og det blir kalt Visa Exemption.
Nu kanske det är en språkförbistring, du är ju en norsk, men det är naturligtvis inget, eller ett helt galet, svar på frågan.

Ansökan som lämnas in för att "få 30 extra dagar" kallas på engelska;

APPLICATION FOR EXTENSION OF TEMPORARY STAY IN THE KINGDOM

Och banketten heter TM7.

Screenshot_20220327-140730.jpg

Nå har dette ingenting med meg personlig å gjøre. Jeg bare kommer bare med fakta. Fakta som du nekter å akseptere fordi du gjør feilen med å ikke forstå at en offentlig tjenestemann i Thailand har rimelig "løse tøyler" og på så vis kan "se i gjennom fingrene" med at et papir eller visum mangler. .

Men jeg har ingen "Gul bok". For som du sier så er den "verdiløs". Men bare nesten for den er grei å ha dersom man trenger et bostedsbevis.
Jag har bankkonto, aktiekonto, kreditkort, betalkort, kryptokonto, fondkonto, banklån, 5 årigt körkort, äger en bil och en condo allt ordnat med bara 30 day on arrival på den tiden men är ju några år sen.
Dock har jag märkt att blivit striktare, var på Kasikorn när det kom in 3 Europe'er och ville öppna konto och blev nekade, striktare regler nu och tyvvär nej ni får inte som turist.

Jag har bankkonto, aktiekonto, kreditkort, betalkort, kryptokonto, fondkonto, banklån, 5 årigt körkort, äger en bil och en condo allt ordnat med bara 30 day on arrival på den tiden men är ju några år sen.
Dock har jag märkt att blivit striktare, var på Kasikorn när det kom in 3 Europe'er och ville öppna konto och blev nekade, striktare regler nu och tyvvär nej ni får inte som turist.

Jag skaffade 5 årigt körkort nyss, på 30 dagars visa exemption. Något som inte skall gå. Men jag har plastbitar i plånboken som motbevisar det.

Så som vanligt. Regler i Thailand är bara rekommendationer.

Jag skaffade 5 årigt körkort nyss, på 30 dagars visa exemption. Något som inte skall gå. Men jag har plastbitar i plånboken som motbevisar det.

Ja jag tror som med mycket annat blir det lite striktare temporärt när regeringen går ut med det sen återgår man till det vanliga.
Aldrig haft problem få något, tom fått 2 banklån här nere.
Först kan du inte skriva bilen på frugan, nej då blir det inget köp, sen godkännt.

Då hade du, förmodar jag, femårigt sedan tidigare?

I Pattaya blev det bara ytterligare två år med turisstvisum förra året. Ett femåringt skulle sitta fint.......

Det var ju någon som startade en tråd om de olika Visa som finns, jag tänkte att nu har jag chansen att lära mig och läste så mycket jag kunde. Men som vanligt så spårade det ut till att det finns minst femtielva olika typer av Visas. Någon lade in en länk till Thai ambassadens info sida, läste där också, blev förvirrad där också. Det fanns ju undantag på flera regler, så uppfyllde man inte det, så kunde man göra så istället o_O. Men något jag kommer ihåg var att för att få köpa/äga bil så var man tvungen till att ha haft minst 5år av sammanhängande Visa (av någon typ som jag inte kommer ihåg namnet på). Och vid bilköpet så skulle man ha ett 5års visum, men hade man inte det så kunde man göra på annat vis också :laugh: . Så jag har mentalt totalt gett upp om att fatta något om Visas, så när det blir dax för mig att söka Visa så jag kan stanna mer än 60+30dagar så får jag ta hjälp av Thaikonsult :laugh2: . Det finns andra saker som jag är bra på istället.

Det var ju någon som startade en tråd om de olika Visa som finns, jag tänkte att nu har jag chansen att lära mig och läste så mycket jag kunde. Men som vanligt så spårade det ut till att det finns minst femtielva olika typer av Visas. Någon lade in en länk till Thai ambassadens info sida, läste där också, blev förvirrad där också. Det fanns ju undantag på flera regler, så uppfyllde man inte det, så kunde man göra så istället o_O. Men något jag kommer ihåg var att för att få köpa/äga bil så var man tvungen till att ha haft minst 5år av sammanhängande Visa (av någon typ som jag inte kommer ihåg namnet på). Och vid bilköpet så skulle man ha ett 5års visum, men hade man inte det så kunde man göra på annat vis också :laugh: . Så jag har mentalt totalt gett upp om att fatta något om Visas, så när det blir dax för mig att söka Visa så jag kan stanna mer än 60+30dagar så får jag ta hjälp av Thaikonsult :laugh2: . Det finns andra saker som jag är bra på istället.
Finns inte så många olika, och bästa är att inte läsa på forum utan läs igenom på Thai ambassadens sida.
Jag äger bil, har min andra bil här nu, även tagit lån för köpa dom i Thailändsk bank.
Det blir krångligt för många ordbajsar och då låter det som finns hundratals olika visum.
Ambassaden har enkel check lista.
Igentligen enkelt, jag har fixat allt själv och läser man bara igenom vad som gäller innan så är det enkelt fixat.
Men när jag gjort dessa grejjer har jag läst på officiella sidor, inte forum.

Ni glömde ovan att för O-A visum finns ett försäkringskrav, vilket inte finns för vanliga O-visum. Nu menar jag INTE den försäkring som krävs vid inresa i Thailand utan den som krävs för att göra 1-års extension. Är man bara i 50-års åldern kanske det går att fixa men när man är 70+ kan det vara nästan omöjligt.
Pro tip, gift dig och ändra OA till O, du sparar dessutom 400K på manövern. Du slipper dessutom försäkringen.

Ni många som har koll på visum till Thailand. Min polare som är 50år och ogift vilket visum och kanske även försäkring skulle ni föreslå? Han vill bo på heltid i Thailand.
Visa exempt (gratis) sedan byta detta till ett non-o visa (3 månader). innan det går ut kan han ansöka om en förlängning av uppehållstillståndet med 1 år, vilket han kan göra varje år, om de ekonomiska kraven uppfylls.

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
50 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp