Det finns över 10 miljoner skjutvapen i Thailand.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Efter dom senaste skjutningarna i Thailand har en diskussion om antalet vapen i landet, kontrollen av vapen och vilka konsekvenser det har o.s.v uppstått, man uppskattar att det finns ca 10 342 000 vapen i Thailand vilket är överlägset flest i ASEAN.

1666168422072.jpeg

Thailand ligger på 15 plats i världen när det gäller dödsfall kopplade till skjutvapen med 2 804 dödsfall, men detta är ju faktiskt inte så mycket jämfört med en del andra länder och sett till hur många vapen det finns i landet.

Ser man ex.vis på Filippinerna så har dom bara drygt en tredjedel så många vapen som i Thailand men ändå har dom 4 gånger så många dödsfall kopplade till skjutvapen än Thailand, så problemet verkar vara väldigt mycket större där än i Thailand.

1666168447493.jpeg

Mvh isan lover

Undra hur många det finns i Sverige.
% bra mycket mer och hade hamnat i topp med bara lite över 10 miljoner invånare så finns det 689 150 vapeninnehavare med totalt 2 096 798 vapenlicenser, detta är dom lagliga och var för 21 år sen.

Hej

Ca 2 miljoner registrerade vapen uppges det vara i Sverige, dessa vapen ägs då främst av jägare och tävlingsskyttar, antalet illegala vapen finns det av naturliga skäl ingen statistik på.

Mvh isan lover
Samma nog i Thailand med statistik. Tycker 10 miljoner är för låg siffra om räknar illegala också. Har sett fler vapen i Thailand än i Sverige och många hemmabyggen allt från såna man pumpar upp med cykelpump som man skjuter fåglar med till pistoler med en hagelpatron. En demonstrerade pistolen med och skjuta upp mot ett träd och mycket löv föll det. En barägare thai tog emot en vanlig pistol från någon och stoppade i kassaapparaten när jag drack öl vid disken.

Senast ändrad:
Undra hur många det finns i Sverige.
Skillnaden är att i Thailand kan alla Thaimedborgare som kan styrka behov skaffa ex en pistol eller revolver, du behöver inte genomgå någon större kontroll av vandel el dyl. Min fru har ex licens på ett vapen jag köpte för jakt och målskytte här i Thai 2008. I Sverige har vi kanske runt 1 miljon jägare och skyttar, gissningsvis har var och en av dessa minimum 2 vapen , ofta betydligt fler. Så att säga det finns 6 miljoner legala vapen i Sverige är nog inte helt fel, kanske till och med i underkant. I Sverige har man däremot koll på förvaring samt vandel av den som söker. Att bryta mot förvaring eller andra lagar om och kring vapen straffas hårt i Sverige, betydligt hårdare än våldtäkt misshandel mm, Dessutom så är ju jägare ett villebråd i sig för jakthatande jurister/nämdemän i våra vänsterflummiga domstolar

Samma nog i Thailand med statistik. Tycker 10 miljoner är för låg siffra om räknar illegala också. Har sett fler vapen i Thailand än i Sverige och många hemmabyggen allt från såna man pumpar upp med cykelpump som man skjuter fåglar med till pistoler med en hagelpatron. En demonstrerade pistolen med och skjuta upp mot ett träd och mycket löv föll det. En barägare thai tog emot en vanlig pistol från någon och stoppade i kassaapparaten när jag drack öl vid disken.
Hej

Ja antalet hemmagjorda vapen av typ mynningsladdare är ju väldigt vanliga på landsbygden, man kan ju höra hur det smäller runtomkring byarna på kvällstid och nattetid när byborna jagar det som finns. Nästan varje familj pålandet har ju någon typ av vapen, här är nog mörkertalet ganska stort.

Mvh isan lover

Skillnaden är att i Thailand kan alla Thaimedborgare som kan styrka behov skaffa ex en pistol eller revolver, du behöver inte genomgå någon större kontroll av vandel el dyl. Min fru har ex licens på ett vapen jag köpte för jakt och målskytte här i Thai 2008. I Sverige har vi kanske runt 1 miljon jägare och skyttar, gissningsvis har var och en av dessa minimum 2 vapen , ofta betydligt fler. Så att säga det finns 6 miljoner legala vapen i Sverige är nog inte helt fel, kanske till och med i underkant. I Sverige har man däremot koll på förvaring samt vandel av den som söker. Att bryta mot förvaring eller andra lagar om och kring vapen straffas hårt i Sverige, betydligt hårdare än våldtäkt misshandel mm, Dessutom så är ju jägare ett villebråd i sig för jakthatande jurister/nämdemän i våra vänsterflummiga domstolar
Finns 300.000 registrerade jägare i Sverige som har jaktkort

Liknande trådar

Tillbaka
Topp