Flytta till Sverige.

Blodprov för olika typer av åkommor fixar en sjuksköterska, det kan man boka tid för och en läkare godkänner det utan att man behöver träffa läkaren.
Det flesta vårdcentraler har ett möte dagligen mellan sjuksköterskor som hanterar bokningar och läkare där man kommer fram till nästa steg.
Provtagning, remisser och läkarbesök.
Jag har aldrig varit med om att en sjuksköterska ta prover utan läkarbesök, i så fall måste vara på PanPans båt 5555
Man måste först träffa eller prata online med en läkare sen kan sjuksköterskorna ta prover. Om du ringer till vårdcentralen och säga att du har ont undedin mage hur kan en sjuksköterska ta prover? Att ha ont under magen kan ha tusen orsaker, jag begriper inte din resonemang.

1. Att Sverige tappar i löneligan är allvarligt för då tappar landet också den kompetens som staten bekostar och man flyttar till andra länder där löner, villkor och förmåner är bättre.

2. Samma med att svenska pensionärer halkar mer och mer efter grannländer.

3. Sveriges konkurrenskraft är på utförsbacke för brist på kunskap och då hjälper det inte att vi har dom lägsta elpriserna och utsläppen samt fin natur.
Hej

1. Har du någon statistik på detta ?

2. Det havererade Pensionssystemet som leder till fler fattigpensionärer och arbetare som får räkna med ca 60 av sin lön i pension har du ju märkligt nog försvarat tidigare, bra att du nu också inser att det är sämst i Skandinavien.

3. Att norra Sverige har låga elpriser hjälper ju inte företag att etablera sig i den södra delen av landet. Innovationsmässigt sett är vi fortfarande en toppnation.

Mvh isan lover

Jag har aldrig varit med om att en sjuksköterska ta prover utan läkarbesök, i så fall måste vara på PanPans båt 5555
Man måste först träffa eller prata online med en läkare sen kan sjuksköterskorna ta prover. Om du ringer till vårdcentralen och säga att du har ont undedin mage hur kan en sjuksköterska ta prover? Att ha ont under magen kan ha tusen orsaker, jag begriper inte din resonemang.
Sjuksköterskor får ta prover om läkaren godkänt det.
Jag har nyligen fått ett blodprov tagit utan att fysiskt träffat läkaren eller via telefon och det gällde njurarna.
Jag fick en kallelse på telefon att läkaren ville ha ett blodprov efter mitt samtal med en sjuksköterska.
Nytt är också vid min vårdcentral att boka tider måste numera gå via en sjuksköterska som ringer upp, tidigare gick det i kassan att boka tid.

Hej

1. Har du någon statistik på detta ?

2. Det havererade Pensionssystemet som leder till fler fattigpensionärer och arbetare som får räkna med ca 60 av sin lön i pension har du ju märkligt nog försvarat tidigare, bra att du nu också inser att det är sämst i Skandinavien.

3. Att norra Sverige har låga elpriser hjälper ju inte företag att etablera sig i den södra delen av landet. Innovationsmässigt sett är vi fortfarande en toppnation.

Mvh isan lover
Det finns mycket statistik om lönenivåer under längre perioder och det bör du leta upp.
På 60 talet var Sverige två i världen.

Sverige har inget system att man ska få en viss procentsats av sin lön i pension.
Många får mer än 100% i pension då det är sammanlagd livsinkomst som ger pension.

Innovation är vi duktiga på men det hamnar utomlands i slutändan.

Jag personligen har inte haft varken dig eller din familj i tanke på dom inläggen jag har skrivit.
Jag har tänkt på dom som har kommit hit och sökt asyl, som har fått ett nej och ändå bor kvar här och kan nyttja bidrag mm.
Såg nu att det var inte i denna tråden som jag hade skrivit det jag skrev ang folk som flyttar till Sverige.

Jag har högre rätt än sköterska, en sjökapten har rätt stora begrepprätt och får göra kirurska ingrepp.
En sjökapten har större rätt än en sjuksöterska.
Det stämmer absolut, vi är läkarens förlängda arm ombord. Om ett större ingrepp är nödvändigt och livsavgörande kan man koppla upp sig mot sjukhuset och Radiomedical läkaren där. Man får instruktioner och läkaren tar över ansvaret. Befinner man sig långt från land utanför helikopterräckvidd finns inget alternativ, det gäller att rädda liv. Så @PanPan har helt rätt!

Det stämmer absolut, vi är läkarens förlängda arm ombord. Om ett större ingrepp är nödvändigt och livsavgörande kan man koppla upp sig mot sjukhuset och Radiomedical läkaren där. Man får instruktioner och läkaren tar över ansvaret. Befinner man sig långt från land utanför helikopterräckvidd finns inget alternativ, det gäller att rädda liv. Så @PanPan har helt rätt!
Men när ni kommer iland och besöker en vårdcentral lär sjuksköterskan ha större rätt

Hur lång utbildning krävs det för att bli nästa kirurg inom sjöfarten?

Hur lång utbildning krävs det för att bli nästa kirurg inom sjöfarten?
Sjökaptensutbildningen är 4 år idag. Och fortbildning i avancerad sjukvård ombord måste ansvarig genomgå vart femte år. Att någon kan och vågar göra något kan vara skillnaden mellan liv och död. Kan patienten föras iland görs det givetvis men skall man bara lämna patienten att dö om man kan göra något långt ute till havs? Ingen gör något om det inte är absolut nödvändigt och då enligt ansvarig läkares instruktioner.

Det mesta du länkat till är gamla undersökningar & som mest är en 8 år sedan.
Hej

Jag gick tillbaka och kollade det du påstår och vad som är gammalt varierar ju iftån person till person.

Så här var året då artikeln publicerades i tur och ordning.

2022.
2025.
2023.
2024.
2027.
2025.
2019.

För mig som är 66 år det väl inte direkt så gamla artiklar, 2 st är från 2025, 3 st är från 2022 till 2024 0ch 2 st är från 2017 och 2019.

Mvh isan lover

Hej

Jag gick tillbaka och kollade det du påstår och vad som är gammalt varierar ju iftån person till person.

2022.
2025.
2023.
2024.
2027.
2025.
2019.

För mig som är 66 år det väl inte direkt så gamla artiklar, 2 st är från 2025, 3 st är från 2022 till 2024 0ch 2 st är från 2017 och 2019.

Mvh isan lover
5 stycken med nuvarande regering.

Hej

2022.
2025.
2023.
2024.
2027.
2025.
2019.

Mvh isan lover

2027?
Skönt att man numera kan ”se det komma”

Hej

2022.
2025.
2023.
2024.
2027.
2025.
2019.

Mvh isan lover
Hinner hända mycket under 2-3 år och är det ännu längre sedan artiklar skrevs så tycker då inte jag att det är så aktuellt.
En bilmodell eller dator från 2017 räknas nog inte som toppmodern och ny!

Sjökaptensutbildningen är 4 år idag. Och fortbildning i avancerad sjukvård ombord måste ansvarig genomgå vart femte år. Att någon kan och vågar göra något kan vara skillnaden mellan liv och död. Kan patienten föras iland görs det givetvis men skall man bara lämna patienten att dö om man kan göra något långt ute till havs? Ingen gör något om det inte är absolut nödvändigt och då enligt ansvarig läkares instruktioner.
Ett bra och uttömmande svar Berra, vilket till viss del förändrar tidigare påståenden

Men när ni kommer iland och besöker en vårdcentral lär sjuksköterskan ha större rätt
Ibland måste vi göra akutinsats, tex förlorade bosun finger ombord på ena båten och jag fick ta vårdansvaret innan fick helikopter och sjukvårdare ombord.
Vi har rätt bra sjukrum ombord på fartyg med det mesta som behövs både gällande medicin och instrument.
I Mars fick jag blindtarmsinflammation ombord och fick förmedicinering innan kom iland vilket kan ha räddat mitt liv.
Jag har gjort min praktik på Sahlgrenska akuten.
Vi går först avancerad sjukvård som kursen heter och sen som @Berralund skriver refresh var 5 år och gör praktik på sjukhus.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar