Flytta till Sverige.

Vissa kollektivanslutna tjänstemän. Skulle tro det gäller de flesta på mellanchefsnivå och uppåt. Har själv aldrig någonsin haft övertidsersättning i Sverige.

”Vissa grupper av tjänstemän kan göra en särskild överenskommelse med arbetsgivaren om att avvika från huvudregeln om övertidsersättning. Det kan gälla om du är chef, har en arbetstid som är svår att kontrollera eller kanske har frihet att förlägga din arbetstid själv.

En sådan överenskommelse innebär att övertidsersättningen förhandlas bort mot högre lön och fler semesterdagar.”
Hej

Hos oss hade vi också dom som valde att ha en högre lön utan tillägg för övertid, men det var ju en frivillig uppgörelse, där gäller det ju att ge och ta, jobbar man då inte över har man ju en högre lön utan att göra fler timmar, men självklart förväntar sig företaget att man ställer upp när det behövs enligt den överenskommelse man har enats om.

Mvh isan lover

Vissa kollektivanslutna tjänstemän. Skulle tro det gäller de flesta på mellanchefsnivå och uppåt. Har själv aldrig någonsin haft övertidsersättning i Sverige.

”Vissa grupper av tjänstemän kan göra en särskild överenskommelse med arbetsgivaren om att avvika från huvudregeln om övertidsersättning. Det kan gälla om du är chef, har en arbetstid som är svår att kontrollera eller kanske har frihet att förlägga din arbetstid själv.

En sådan överenskommelse innebär att övertidsersättningen förhandlas bort mot högre lön och fler semesterdagar.”
Hej

Hej

Hos oss hade vi också dom som valde att ha en högre lön utan tillägg för övertid, men det var ju en frivillig uppgörelse, där gäller det ju att ge och ta, jobbar man då inte över har man ju en högre lön utan att göra fler timmar, men självklart förväntar sig företaget att man ställer upp när det behövs enligt den överenskommelse man har enats om.

På en tjänsteresa gick dom back, jag hade en lägre månadslön men i gengäld hade jag full lön även på restid enda från hemmet, i taxi till Landvetter, i louncherna, på planet och i taxin till hotellet, ob på kvällar och 100% på helger även på restid medans den som hade valt en högre månadslön satt i sätet bredvid mig utan övertid och helgersättning.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

Har själv aldrig haft något jobb där någon sådan frivillig möjlighet funnits.

Hört att det förekommer i teorin, men inte riktigt i praktiken då roller sätts från start med ett eller annat komprnsationsupplägg.

Kan säkert vara annorlunda och mer flexibelt på småföretag så klart.

Hört att det förekommer i teorin, men inte riktigt i praktiken då roller sätts från start med ett eller annat komprnsationsupplägg.

Hej

Jag avsåg storföretag, känner själv inte någon som har blivit tvingad till ett sånt avtal, men känner flera som ingick såna avtal frivilligt, jag misstänker att en del av dom såg det som status att få en högre månadslön, gjorde man sen få extra timmar så var det ju lönsamt, men företagen är ju lite smarta dom också och vill nog gärna ingå såna avtal när dom tror sig tjäna på det.

Mvh isan lover

Hej

Jag avsåg storföretag, känner själv inte någon som har blivit tvingad till ett sånt avtal, men känner flera som ingick såna avtal frivilligt, jag misstänker att en del av dom såg det som status att få en högre månadslön, gjorde man sen få extra timmar så var det ju lönsamt, men företagen är ju lite smarta dom också och vill nog gärna ingå såna avtal när dom tror sig tjäna på det.

Mvh isan lover
Finns varianter med 2-3 extra semesterdagar istället för högre lön.

Hej

Mvh isan lover

Ja, ja. Vill inte röja mer av min identitet vilket jag hade behövt göra för att motbevisa dig, men lev du i den tron om det får dig att må bättre.

Det finns många olika roller i stora företag och anställningsavtalens upplägg och flexibilitet kan skilja sig rätt rejält.

Senast ändrad:

När jag jobbade som befälhavare dom sista 13 åren gällde fast månadslön inklusive övertid och semester. Förvisso dansk flagg men det finns en arbetstidslag som måste följas (förutom nödarbete). Kontrollerades noga vid vettinginspektioner och hamnstatskontroller. Man jämförde med skeppsdagböcker och loggar, rena detektivarbetet.

I Norge hade vi möjligheten att välja en lön med inbakad övertid.
Några som valde det, men min egen mening vara att lönen ska vara tillräckligt hög utan övertid.
Idag har jag flat betalning. Ingen övertidsersättning alls mer än att jag manuellt kan skriva fler timmar på pappret än det jag faktiskt har utfört.

Hej

Mvh isan lover
Vid rekrytering och nyanställning finns sällan valmöjligheter att välja mellan att övertid är inbakad eller inte.

Vill man ha jobbet eller inte?
Är det hundratals sökande är valet enkelt

På olika mellanchefnivåer kan man inte ha kollektivavtal utan det är individuella avtal och befattningsbeskrivningar.

Senast ändrad:
Vid rekrytering och nyanställning finns sällan valmöjligheter att välja mellan att övertid är inbakad eller inte.

På olika mellanchefnivåer kan man inte ha kollektivavtal utan det är individuella avtal och befattningsbeskrivningar.
Nu gäller iof kollektivavtalet för samtliga anställda inom kollektivavtalsområdet.

Det är därför vi inte har minimilöner lagstadgade i Sverige bland annat.

Nu gäller iof kollektivavtalet för samtliga anställda inom kollektivavtalsområdet.

Det är därför vi inte har minimilöner lagstadgade i Sverige bland annat.
Nej, något kollektivavtal finns inte för högre tjänstemän och chefer utan man tecknar individuella avtal som ska följa gällande lagstiftning.

Bland övriga anställda finns som regel 3-4 olika kollektivavtal beroende på funktion.
LO, Unionen, Ledarna, Saco mm.

När jag jobbade som befälhavare dom sista 13 åren gällde fast månadslön inklusive övertid och semester. Förvisso dansk flagg men det finns en arbetstidslag som måste följas (förutom nödarbete). Kontrollerades noga vid vettinginspektioner och hamnstatskontroller. Man jämförde med skeppsdagböcker och loggar, rena detektivarbetet.

Fast den arbetstidslagen fick man ju fuska rätt bra med när det var korta tider mellan hamnarna.

/ SatanG

Hej

Det kan nog stämma att man vid nyrekryteringar har det svårare att välja, men vid internrekrytering är det ju en sak mellan parterna och hos oss tvingades ingen till högre månadslön det var oftast något den sökande själv lockades av.

Mvh isan lover

Nej, något kollektivavtal finns inte för högre tjänstemän och chefer utan man tecknar individuella avtal som ska följa gällande lagstiftning.

Bland övriga anställda finns som regel 3-4 olika kollektivavtal beroende på funktion.
LO, Unionen, Ledarna, Saco mm.
Nyss pratade du om mellanchefer.

Många kollektivavtal reglerar hur avståendet av övertidsersättning skall regleras. Extra semester är vanligast.

Jag, och de jag jobbat med, har alltid haft individuella avtal, även när det funnits kollektivavtal.

Man ska ha ett individuellt avtal som sätter bättre villkor än kollektivavtalet.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar