Kvinna greps av polis efter e-cigarett rökning på Phuket.

Jag har en anställd hos mig en ung kvinna som försöker sluta röka.
Hon har (hade) en e-cigg.
När några av oss på jobbet gick ut att äta dinner på en väldigt liten hola i BKK.
Då gick några ut till att röka och hon hade denna e-cigg i munnen och rökte och blev haffad av farbror brun och böter på plats 5000tb, varför jag vet, ju det var jag som betalade notan.
Men jag visste inget om att e-cigg var förbjudet här i Thailand. Röker aldrig.
Förbud som infördes för par år sen, även vattenpipor som var poppulära på barer förbjöds.

Nej jag har inte skrivit att hon skall acceptera.
Jag vet heller inte om det handlar om en muta eller ett bötesbelopp som faller inom det max satta beloppet på 100.000 baht.
Det vet inte du heller, du bara antar.
Däremot tycker jag att straffet för e-cigaretter är sjukt högt i landet, men det är lagstadgat.
Bra att hon testa lagen nu vet man vad som gäller, böter, par dagar inlåsning och deportering ;)

Hej

Vad straffet för att använda en e-cigarett var visste jag absolut inte innan jag läste detta, men att polisen ibland begär 5 och 6 siffriga belopp i muta för att släppa folk för begångna och ibland helt påhittade brott mot någon lag kände jag till, just Phuket ör väl t.o.m lite ökänt för detta, men sånt sker landet runt och även i Isaan.

Mvh isan lover

Hej

Vad straffet för att använda en e-cigarett var visste jag absolut inte innan jag läste detta, men att polisen ibland begär 5 och 6 siffriga belopp i muta för att släppa folk för begångna och ibland helt påhittade brott mot någon lag kände jag till, just Phuket ör väl t.o.m lite ökänt för detta, men sånt sker landet runt och även i Isaan.

Mvh isan lover
Fast när jag kollar på nätet sägs det att i November: goverment lifts ban on e-cigarettes, så vem vet vad som gäller.
Här nere ändras ju lagar fram och tillbaks så man vet inte vad som är förbjudet när man vaknar upp på morgonen ;)
Att folk missar vad som är lagligt i landet är inget konstigt, Thaiarna själva vet ju inte från dag till dag.

Är det någon som vet anledningen till att e-cigaretter är totalförbjudna i Thailand?

Jag antar att vanliga cigaretter är tillåtet, även om det börjar bli områden där man inte får röka. Har för mig att det råder rökförbud på många badstränder t ex.
Anledningen vet jag inte, men jag tror det beror på att landet får inte in så mycket skattepengar på tobaken om fler och fler börjar röka e-cigaretter.

Fast när jag kollar på nätet sägs det att i November: goverment lifts ban on e-cigarettes, så vem vet vad som gäller.
Här nere ändras ju lagar fram och tillbaks så man vet inte vad som är förbjudet när man vaknar upp på morgonen ;)
Att folk missar vad som är lagligt i landet är inget konstigt, Thaiarna själva vet ju inte från dag till dag.

Hej

Så,är det och det förvirrar ju än mer, dessutom verkar ju polis och andra myndigheter själva välja vilka lagar och regler dom vill tillämpa kust där och även hur man ska tolka lagen verkar variera landet runt.

Mvh isan lover

Håll er i Sverige. Här finns snart inga poliser som kan lagföra er. Man gör som man vill :)

Jag röker varken e-cigg eller vanliga så mig berör det inte. Jag ser dock folk röka e-cigg i Thailand hyfsat ofta samtidigt som jag känner till lagen sedan innan. Straffet för att röka e-cigg är sanslöst högt, helt utan rim och reson. Har dock inget emot själva förbudet.

A travel agent is urging others to tell their customers not to vape in Thailand as they could face up to 10 years in prison.

Pat Waterton, manager at Langley Travel, said she was unaware of the ban. She only learnt of the law when her nephew James was forced to pay £125 as an on-the-spot fine after being threatened with jail for having an e-cigarette in Bangkok.

Never, ever vape in Thailand

Om jag inte mins fel så var det någon som åkte på 20.000 baht i tullen på flygplatsen.

Norge har också striktare lagar på e-cigaretter, kapten här ombord åkte på böter i Norge.
Inget förbud men striktare regler.

Hej

Så är det, i princip varenda internationellt forum om Thailand har egna trådar om bedrägerier, dubbel prissättning, turistfällor, mutor och korruption men det påverkar inte turismen på något märkbart sätt, förklara det den som kan, jag är inte rätt man för det.

Mvh isan lover
Thailand kallas för teflonlandet. Verkar som om det är fog för det namnet

Anledningen vet jag inte, men jag tror det beror på att landet får inte in så mycket skattepengar på tobaken om fler och fler börjar röka e-cigaretter.
Thailand för ju en kamp mot nikotinprodukter.
Dom har höjt minimiåldern, tror den är 20 nu för att få handla tobak.
Det är nu från Februari förbjudet att röka cigaretter inom 5m från offentlig byggnad, det gäller då ställen som hotell, köpcentrum, butiker, condominiums, etc etc.
Det gör att det nästan blir olagligt att röka vanliga cigaretter i hela centrala Pattaya.
Sen rökfria stränder.
Har även vart kampanjer på reklam mot rökning, den jag sett på bio handla om en familjefar som dör i lungcancer och familjen får gå från hus och hem då dom inte längre kan lösa det ekonomiska.
Priserna på tobak har höjts kraftigt här nere.
Så handlar nog mer om att Thailand vill bli ett rökfritt land, och e-cigaretter med alla dess goda smaker ser man kanske som ett gissel som kan locka nya unga in i nikotinträsket.
Det är även förbjudet att sälja tobak i butik som ligger nära skola.

Thailand för ju en kamp mot nikotinprodukter.
Dom har höjt minimiåldern, tror den är 20 nu för att få handla tobak.
Det är nu från Februari förbjudet att röka cigaretter inom 5m från offentlig byggnad, det gäller då ställen som hotell, köpcentrum, butiker, condominiums, etc etc.
Det gör att det nästan blir olagligt att röka vanliga cigaretter i hela centrala Pattaya.
Sen rökfria stränder.
Har även vart kampanjer på reklam mot rökning, den jag sett på bio handla om en familjefar som dör i lungcancer och familjen får gå från hus och hem då dom inte längre kan lösa det ekonomiska.
Priserna på tobak har höjts kraftigt här nere.
Så handlar nog mer om att Thailand vill bli ett rökfritt land, och e-cigaretter med alla dess goda smaker ser man kanske som ett gissel som kan locka nya unga in i nikotinträsket.
Det är även förbjudet att sälja tobak i butik som ligger nära skola.

Hej

Det stämmer att dessa intentioner finns och att man på några platser i landet säkert kommer att försöka följa dessa regler, som vanligt blir väl vissa områden i Bangkok, Pattaya, Hua Hin, Phuket och en rad turistorter påverkade av dessa lagändringar, men i övriga landet får dessa lagar ingen påverkan alls eller möjligtvis en marginell sådan.

Det finns ju redan lagar om hjälm på mc, säkerhetsbälte, krav på körkort, förbud mot alkoholförsäljning nära skolor, förbud mot alkoholförsäljning på vissa helger eller högtider, nykterhet i trafiken, lagar som säger att man inte för köra mot trafiken på fel sida, inte köra på trottoaren, att man ska släppa fram utryckningsfordon, ålderskrav för att köra mc, antal passagerare på en mc, att man ska stanna vid rött ljus, att man inte får köra över heldragna linjer eller i spärrområden o.s.v, o.s.v.

Men nästan inget av detta efterlevs eller beivras av polisen i uppskattningsvis 75% av landet, det är som vanligt bara på utvalda platser som alla dessa lagar påverkar folks beteende och liv, i stora delar av landet följer inte ens polisen själva dom lagar och regler som stiftas i Bangkok, så själv tror jag inte alls att Thailand och Thailändarna vill bli rökfria, men det finns som vanligt en del styrande i Bangkok (i detta fallet en junta) som försöker påverka och styra befolkningen åt ett visst håll i olika frågor, men Thailändarna är definitivt inte som Svenskar och när inte ens polisen tar till sig och följer dom lagar som det beslutas om i Bangkok ör det som vanligt kört.

Mvh isan lover

Hej

Det stämmer att dessa intentioner finns och att man på några platser i landet säkert kommer att försöka följa dessa regler, som vanligt blir väl vissa områden i Bangkok, Pattaya, Hua Hin, Phuket och en rad turistorter påverkade av dessa lagändringar, men i övriga landet får dessa lagar ingen påverkan alls eller möjligtvis en marginell sådan.

Det finns ju redan lagar om hjälm på mc, säkerhetsbälte, krav på körkort, förbud mot alkoholförsäljning nära skolor, förbud mot alkoholförsäljning på vissa helger eller högtider, nykterhet i trafiken, lagar som säger att man inte för köra mot trafiken på fel sida, inte köra på trottoaren, att man ska släppa fram utryckningsfordon, ålderskrav för att köra mc, antal passagerare på en mc, att man ska stanna vid rött ljus, att man inte får köra över heldragna linjer eller i spärrområden o.s.v, o.s.v.

Men nästan inget av detta efterlevs eller beivras av polisen i uppskattningsvis 75% av landet, det är som vanligt bara på utvalda platser som alla dessa lagar påverkar folks beteende och liv, i stora delar av landet följer inte ens polisen själva dom lagar och regler som stiftas i Bangkok, så själv tror jag inte alls att Thailand och Thailändarna vill bli rökfria, men det finns som vanligt en del styrande i Bangkok (i detta fallet en junta) som försöker påverka och styra befolkningen åt ett visst håll i olika frågor, men Thailändarna är definitivt inte som Svenskar och när inte ens polisen tar till sig och följer dom lagar som det beslutas om i Bangkok ör det som vanligt kört.

Mvh isan lover
Fast vissa lagar stiftade i Bangkok verkar respekteras rätt bra.
Förbuden att dricka alkohol på tåg, bussar och reguljära färjor, förbuden att sälja alkohol vid bensinstationer är också en sån sak som verkar följas även ute i de mest avlägsna provinser.

Men överlag är Thailands befolkning de som minst respekterar lagar och regler i kanske hela världen, i alla fall i Asien.

Fast vissa lagar stiftade i Bangkok verkar respekteras rätt bra.
Förbuden att dricka alkohol på tåg, bussar och reguljära färjor, förbuden att sälja alkohol vid bensinstationer är också en sån sak som verkar följas även ute i de mest avlägsna provinser.

Men överlag är Thailands befolkning de som minst respekterar lagar och regler i kanske hela världen, i alla fall i Asien.

Hej

Håller nästan med om alkoholförsäljningen på bensinstationer, men precis som när det gäller förbudet att sälja alkohol vissa tider på dagen i livsmedelsbutiker så är det bara dom större kedjorna som följer dessa regler och lagar.

Big C, Makro, Tesco och 7-eleven säljer inte men i princip vägg i vägg kan en mindre butik sälja samma saker helt öppet och utan problem, lite samma sak är det ju med bensinstationerna, dom stora kedjorna som Esso, Caltex, PTT, Gulf m.m följer ju lagen men dom mindre privatägda stationerna runt om i landet på det mindre trafiknätet säljer ju i princip vad dom vill, när dom vill.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Mvh isan lover
Nä men ger man 40.000 baht i böter och det uppmärksammas så kommer nog fler följa lagen ;)

Nä men ger man 40.000 baht i böter och det uppmärksammas så kommer nog fler följa lagen ;)

Hej

Hur ska man kunna utkräva så höga böter med en stor majoritet fattiga som har löner på 300 baht om dagen om dom har tur att ha ett jobb?

Hur ska dom familjeförsörjare som drabbas kunna försörja sig och sina barn om större delen av årsinkomsten går till en enda bot, ska barnen sluta i skolan, sluta äta o.s.v, nej höga böter fungerar nog bara i länder med relativt höga inkomster, kanske borde man använda sig av dagsböter baserade på inkomsterna.

Mvh isan lover

Hej

Hur ska man kunna utkräva så höga böter med en stor majoritet fattiga som har löner på 300 baht om dagen om dom har tur att ha ett jobb?

Hur ska dom familjeförsörjare som drabbas kunna försörja sig och sina barn om större delen av årsinkomsten går till en enda bot, ska barnen sluta i skolan, sluta äta o.s.v, nej höga böter fungerar nog bara i länder med relativt höga inkomster, kanske borde man använda sig av dagsböter baserade på inkomsterna.

Mvh isan lover
Nä så för att slippa dessa höga böter får man följa lagen och fimpa e-ciggen.
Om folk inte bryr sig så får man sätta så höga straffsatser så folk börjar bry sig.

Om folk inte bryr sig så får man sätta så höga straffsatser så folk börjar bry sig.

Hej

Fattiga människor i Thailand har inga pengar till böter, det är ett faktum redan nu, därför väljer dom att sitta av någon månad i fängelse istället, detta drabbar främst deras barn.

Detta tror jag själv är en av anledningarna till att den lokala polisen ute på landsbygden inte ens försöker upprätthålla dessa lagar och andra, det finns nästan inga bötespengar att håva in där, om det inte handlar om ex.vis 200 baht eller något liknande, då är det enklare i större städer och turistorter med penningstarkare människor.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Dessa fattiga du beskriver har inte råd med e-cigaretter så det finns inget sånt problem du tar upp.

Dessa fattiga du beskriver har inte råd med e-cigaretter så det finns inget sånt problem du tar upp.

Hej

Många ser höga böter som en lösning på dom flesta av dom lagar som nu är verkningslösa och knappast används i stora delar av landet, själv ser jag den utbredda fattigdomen som ett hinder för detta och då inte bara gällande e-cigarett rökning.

Mvh isan lover

Hej

Fungerar nog i många länder, men fungerar det i ett korrumperat land där inte ens polisen själva följer lagen och inte heller upprätthåller den för andra?

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp