Mat

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Vad äter ni helst för typ av mat när ni är i Thailand? Farang eller Thaimat?

Jag menar inte er nu som bor hela tiden i fruns by, där kanske inte det finns så många alternativ att välja på utan där blir det väl förmodligen det som serveras.
Jag menar nu dom som har möjligheten att välja när man är på restaurang och ska äta.

Själv äter jag övervägande Thaimat när jag är ute, nån gång om man hamnar på en svensk/tysk restaurang så kan jag ta en rejäl köttbit.
Sen beror det på hur länge jag är borta, är det ca 3 veckor blir det garanterat Thaimat hela tiden, stannar jag längre så kan det som sagt bli en farangmiddag nån gång.

Det blir så gott som uteslutande Thaimat. I våra trakter finns nästan inget annat. Men när vi någon gång åker till Udon Thani kan det bli pizza eller KFC. Jag älskar thaimat, så det är inget problem för mig. 8)

Här hemma så lagar jag i regel dubbla middagar ca 4-5 gånger i veckan.
Jag äter mer än gärna Thaimat medans mannen hellre vill ha traditionel husmanskost.

"Kycklingen " sa:
Här hemma så lagar jag i regel dubbla middagar ca 4-5 gånger i veckan.
Jag äter mer än gärna Thaimat medans mannen hellre vill ha traditionel husmanskost.

Du är allt bra snäll du. Snacka om att din gubbe är bortskämd. Ned kan inte laga speciellt mycket svensk mat än, men jag äter vad hon fixar till, med vissa få undantag.

"Berralund " sa:
Det blir så gott som uteslutande Thaimat. I våra trakter finns nästan inget annat. Men när vi någon gång åker till Udon Thani kan det bli pizza eller KFC. Jag älskar thaimat, så det är inget problem för mig. 8)

Alltså jag är väl inte med antagligen i det moderna språket, fast jag är gammal kock, men vad fan är KFC=korv, fläsk och cigarr eller... ;D ;D ;D ;D ;D

Oj, jag glömde ju att skriva vad jag äter och det blir thaimat för hela slanten alltid, äter gärna Isaan-mat gillar den skarpt och Lindas mat förstås, mums.

Mvh Peter :wai:

Äter väldigt mycket thaimat på resorna. Favoritstuk är väl Isaan/Laos mat men då utan dom mest "avancerade" råvarorna. Hade svårt med chili när jag kom till thailand första gången för 22 år sedan. Men konstigt nog så har man anammat styrkan på något mysko sätt. Får chilisug ett par ggr i veckan och har oftast möjlighet att göra något åt det både hemma och på jobbet.

"insayt " sa:
Alltså jag är väl inte med antagligen i det moderna språket, fast jag är gammal kock, men vad fan är KFC=korv, fläsk och cigarr eller... ;D ;D ;D ;D ;D

Oj, jag glömde ju att skriva vad jag äter och det blir thaimat för hela slanten alltid, äter gärna Isaan-mat gillar den skarpt och Lindas mat förstås, mums.

Du har helt rätt Peter, vad fan är KFC? Att det förfärliga inträffar att vi går dit någon gång beror helt på barnen, dom älskar detta. Så vad gör en snäll styvfarsa - jo han biter i det sura äpplet och lider svårt. Som tur är åker vi inte särskilt ofta till Udon Thani, det blir för det mesta bara vid ankomst/hemresa. :)

När vi är i Thailand så blir det Thai mat, vi testar det mesta både jag och frugan gillar stark mat. Sen får man alltid några favoriter, men inte kommer jag ihåg vad dom heter. Jo en rätt kyckling spett med jodnöts sås var smaskens, ingen kryddstark mat men god. Frun älskar dom där pannkakorna som säljs i små stånd. Hemma blir det mycket wokat
Rolf

Mest Thai för oss.
Fast en gång i veckan är det inte helt fel med en köttbit och pommes eller en pizza :)

"ledarn " sa:
KFC = Kentucky Fried Chicken...... En keja stor som McDonalds nästan.... I Thailand mycket mycket större..

Själv äter jag nästan uteslutande Thaimat.
Men det ska det bli ändring på nästa gång man äntrar Chayiaphum. Då ska "Lego" få visa mig sina ställen.... :nod: :nod:

Jaha ;D ;D, tack ledarn, ja det var ju inte så konstigt för sådant äter jag aldrig, äter överhuvud taget aldrig snabbmat (nästan):angel:, skall vara jäkligt desperat i så fall, jo Pizza kan jag äta någon gång om året kanske, men Pizza tycker jag inte tillhör snabbmat i den bemärkelsen.

Min bror med fru bor ju här i sverige.
När dom kom hit för snart 3 år sen fick dom bo hos mej tills brorsan hade fått jobb och kunde skaffa en lägenhet.
På dagarna när jag var på jobbet så fixade svägerskan till thailunch till mej och brorsan, på kvällarna lagade jag till svensk husmanskost.

Nu när dom bor själva blir det mest thaimat, för svägerskan vet inte riktigt hur man gör svensk mat.
Jag köpte henne en vanlig kokbok när dom flyttade.
Eftersom språket var ett hinder i början så var min bror med henne i köket och hjälpte till.
Dom äter nu svensk mat en gång i veckan, resten av dagarna blir det thaimat.
Bägge är nöjda med det.

Jag äter nästan bara thai o grillat pet pet ska de vara samma sak i sverige så tillagar ja mest thai mat
men de finns o få tag på falang mat om man skulle vilja ha de

glimten66

Det fashinerar mig att jag äter allt möjligt i Thailand. Jag äter i stort sätt all Thaimat när jag är där. Dock har jag lite problem med Bläckfisk, har provat 2-3 gånger men finner ingen tjusning i det, segt och slemmigt :thumbsdown:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
4 K
S
A
Svar
64