Mat från isaan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Knåde ris lap moo o somtam de e riktig mat de

ImageUploadedByTapatalk1330968679.774382.jpg

ImageUploadedByTapatalk1330968877.162802.jpg

Byt ut gris mot råtta och det blir Laab Noo, smakar helt okay :)
Råvara och färdig mald :)

IMG_1430.JPG

IMG_1432.JPG

Om thailändarna inte blir sjuka av det som bjuds, varför skulle ni bli sjuka??

Nej, jag tror inte det finns "farlig" mat om den inte är skämd, även om man kan reagera på för starkt kryddat mat.

//Peo

"Per Olav " sa:
Om thailändarna inte blir sjuka av det som bjuds, varför skulle ni bli sjuka??

Nej, jag tror inte det finns "farlig" mat om den inte är skämd, även om man kan reagera på för starkt kryddat mat.

//Peo

Man kan bli magsjuk p.g.a olika bakteriekulturer. Det behöver inte betyda att maten är otjänlig som föda. Men man kan fortfarande bli sjuk av maten.

"andrejsdenruskige " sa:
Man kan bli magsjuk p.g.a olika bakteriekulturer. Det behöver inte betyda att maten är otjänlig som föda. Men man kan fortfarande bli sjuk av maten.
Visst är det så!
Gumman längtar alltid efter egen tillverkade nudlar, dessa man ser hängades på tork lite var stans i byarna, men hon vet att hon blir magsjuk om hon äter dem direkt efter att ha rest tillbaks till Thailand, men vad hjälper det........
Det är samma för mig, äter jag Lao-nuddlar så kommer rännskiten som ett brev på posten!

"andrejsdenruskige " sa:

Om man blir sjuk på grund av olika bakteriekulturer, vilket jag absolut tror man kan, så beror det väl mycket på hur resistent man är som person, tror ni inte?

Jag har aldrig blivit magsjuk och jag har smakat på allt som "min" familj har tillagat.
(Jag är så jäkla nyfiken så jag kan inte låta bli ;D )

//Peo

"legolas " sa:
Jag tror att cancern som finns i Thailand till stora delar bl.a. kommer ifrån den mat de käkar. jag vet inga detaljer, det är bara en känsla jag har. Så att inte säga att thai blir sjuka är nog en grov överdrift. Jag ser thai dö i alla sjukdomar poå sjukhusen, och alltför ofta är det cancer.... Varför?????

Visst finns det risk för få cancer av maten man äter men jag tror att en stor anledning till att många thai får cancer beror på dålig miljö med mycket gifter, rökning och överkonsumption av alkohol.

//Peo

"Per Olav " sa:
Om man blir sjuk på grund av olika bakteriekulturer, vilket jag absolut tror man kan, så beror det väl mycket på hur resistent man är som person, tror ni inte?

Jag har aldrig blivit magsjuk och jag har smakat på allt som "min" familj har tillagat.
(Jag är så jäkla nyfiken så jag kan inte låta bli ;D )

//Peo

Sen blir ju bakterierna dödade om det kokas eller steks väl skulle jag tro, även i thailand

Citat från: Per Olav skrivet Idag kl. 05:57
Käkar dom mycket hund just i Sakhon Nakon tror du Berra??
Kan dock informera bästa herrn att det inte käkas hund (eller häst) i min familj, oavsätt vilka fördomar du måtte ha..

//Peo

Häst äts även i norden, men i thailand äts nästan allting och det är ofta beroende på ekonomin.
Kannin var under krigsåren vanlig mat i sverige och en del var inte ens det man sa.
Det lagstadgades att man inte fick sälja huvudlös kannin pga att folk sålde katter som kannin.
Hund äts oftast av fattiga när det är kallt, köttet höjer temperaturen i kroppen så de inte fryser så mycket.
Fördomar är det inte, snarare fakta, den som ingen mat har äter vad de finner för stunden. Urbefolkning, var de än lever äter vad de finner.
Det kan vara så enkelt att du Peo hjälper familjen så de slipper, för ingen vill äta dessa hundar.

Det finns väl ingen kontroll eller kunskap vad för skit som sprids på risfälten och längs vägarna. :(

"ledarn " sa:
Mycket, mycket sällan jag ser kvinnor på landsbygden som röker och "krökar"..
Men dör i cancer gör dom !!!! Då återstår "bara" miljön och maten !!

Enligt alla rön jag kan hitta så är maten ett mycket större problem i cancar sammanhang här i västvärlden på grund av alla tillsatser som används här samt att vi äter mera "rött" kött.

Så då återstår kanske bara fruktansvärda nivåer av miljögifter??

//Peo

"legolas " sa:
Hitta rön, och hitta orsaker i Thailand, jag säger bara lycka till. Makthavarna plus resten av gänget i Thailand där vill absolut ingen ta på sig något ansvar för något alls. Så därför håller man käften om allting och lägger locket på. Därför finns det inga rön här nästan alls.

Ni ville utesluta maten och nöja Er med miljön. Om jag får lov att säga såhär då om det går bra!! Maten som ni vill utesluta finns och lever ute i "miljön" som ni pratar om. Alla de djur som finns bl.a. ute på risfälten lever av det som finns där ute. Och det som finns där ute får i sig alla de miljögifter som man pratar väldigt lite om ifrån offentlig sida i Thailand.

jag sitter härhemma, och när vi besöker min frus äldre syster i "byn" ute bland risfälten, och ser vad de käkar...... små centimeterstora räkor som fortfarande hoppar omkring och fortfarande lever.... Kött av grisen och kött av kossan som i flera maträtter inte ens har kokats eller grillats, det är i stort sett rått....

Jag ser dom käka dessa risråttor med stor frenesi och de käkar dessa goa bamse-grodor (paddor), vissa delar på dessa djur varken kokar eller grillar de ICKE.

Jag tror utan att veta ett skit, att riskerna med att käka dessa djur och inte steka dom så ända in i heelvete är rent ut sagt livsfarligt... Fråga Era fruar nu hur de anser att färger på en stekt köttbit skall vara????

Min familj plus grannarna här plus gänget då i systerns by är alla röriga eniga att så fort som det är lite svart på en köttbit eller på en pannkaka eller vad som helst, så är den av bristande kvalitet och rent ut sagt farlig att äta. Så genomstekt mat står nog inte så himla mycket alltid på agendan... jag misstänker i alla fall att BÅDE djur och natur står för de största orsakerna till all den cancer som finns härnere. men jag gissar ju bara förstås....

Ser ju att vi har lite olika erfarenheter av maten i Isaan.
All mat jag har sätt och ätit har varit kokt eller stekt och inte en enda maträtt har jag sätt serveras rå. Fast ur cancer synpunkt vore det bättre att äta rå mat en stekt då det påstås av experterna att stekt mat är bland det sämsta.
Sedan tror jag inte att kött från t.ex. råtta är sämre eller farligare än från gris t.ex.
Men visst kommer maten från den nerskräpade miljön och påverkar säkert i negativ riktning.

Alla rön jag har läst är ju såklart lästa i Sverige och kommer från västerländsk vetenskapliga undersökningar. Och att det skulle vara skillnad på vad som är cancerframkallande i väst och i Thailand tror jag inte på.

Statistik säger dock att det är ungefär 2-4 gånger mer cancer per 100000 invånare i USA än i Thailand. Fast antalet som avlider av cancer är ungefär det samma.

//Peo

Mycke kött o sånt låter dom sol torka ettpar timmar o hackar sen ner smakar inte gott har prövat o sen P-O i sakon så serveras det mycke hund har själv köpt på marknaden där o på andra ställen i den provinsen känner en del lite norr om självaste sakon o där e de fan en delikatess men rätt grillad så så e de inge fel på smaken e ju kött ;)

"glimten66 " sa:
Mycke kött o sånt låter dom sol torka ettpar timmar o hackar sen ner smakar inte gott har prövat o sen P-O i sakon så serveras det mycke hund har själv köpt på marknaden där o på andra ställen i den provinsen känner en del lite norr om självaste sakon o där e de fan en delikatess men rätt grillad så så e de inge fel på smaken e ju kött ;)

Jag har aldrig sett eller blivit serverad något som inte är tillagad hemma hos min familj, men det betyder ju inte att det inte finns.

Skulle nog kunde äta hund om inte annat än för att prova men min familj i Thailand äter absolut inte hund (i alla fall vad dom säger till mig). Även hästkött är tydligen inte tillåtet i deras kök..

Som du säger så tror jag att det inte är fel på smaken oavsett vilket kött det är.. ;D

//Peo

"rosen66 " sa:
Dessa ödlor hackas och läggs i löv som sedan läggs i glöden är nog det starkaste jag har smaka i Thailand.

Rosen dom där grillade e jäkligt goa har fått i mig ett antal av dom där :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
4 K
S
S
Svar
23