Mat/ingredienser från Thailand

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej! Nästa vecka så kommer min flickvän från Thailand hit.
Hon är så orolig att det inte går att köpa allt som hon behöver till sin thaimat.
Är det någon härinne som vet vad hon behöver/får ta med sig till Sverige?
Jag antar att man inte får ta in vad som helst när det gäller livsmedel,jag sa till henne att hennes hemgjorda fisksås kommer inte in i min lägenhet ;)
Bor i Borås,det finns några små thaibutiker men jag vet inte hur bra utbudet är.

"JavuuL " sa:
Hon är så orolig att det inte går att köpa allt som hon behöver till sin thaimat.
Jag antar att man inte får ta in vad som helst när det gäller livsmedel,jag sa till henne att hennes hemgjorda fisksås kommer inte in i min lägenhet ;)
Bor i Borås,det finns några små thaibutiker men jag vet inte hur bra utbudet är.

Thai butikerna brukar ha ett hyfsat sortiment.
När ja eller min fru kommer hit så tar vi allti me oss en massa citrongräs ingefära chilli o sur mango brukar bli mellan 15-20 kilo ojj glömde ju papayan ;)

Och så brukar de bli en massa rutten fisk till kamraternas fruar :P

glimten66 :wai:

"glimten66 " sa:
Thai butikerna brukar ha ett hyfsat sortiment.
När ja eller min fru kommer hit så tar vi allti me oss en massa citrongräs ingefära chilli o sur mango brukar bli mellan 15-20 kilo ojj glömde ju papayan ;)

Och så brukar de bli en massa rutten fisk till kamraternas fruar :P

glimten66 :wai:

Det beror väl lite på var du bor. Vi bor ju nära Malmö, och där finns ett antal thaibutiker med ett mycket bra sortiment. Dom får t ex in färska grönsaker varje vecka, jättefräscht. Så för vår del är det absolut inga problem.

Jag har inte forskat speciellt mycket i vad man får ta med sig, men det lär vara stopp för kött och charkuteri (utom konserver förstås). Vi tar alltid med oss ungefär samma saker som glimten, det är överviktsvarning vid varje incheckning. Därnere kostar det ju nästan inget, prisläget är ju ett helt annat i Sverige.

"JavuuL " sa:

Hej,
min fru kommer om tre veckor och jag har ju funderat mycket på detta med thai mat med.
Det finns en thaibutik i Kinna , men upptäckte just nu att dom slutat med grönsaker.
Annars är det Göteborg och Nordstan som är närmast för oss tror jag..

Har ni inte färska grönsaker så brukar det finnas en hel del i frysdisken i Thaibutikerna.
Det mesta ni behöver finns nog att få tag i i dom butikerna. Även vanliga varuhus har fått ett bra sortiment också.

Tjejerna kommer att reagera på priset dom första gångerna. ;)

Sen måste jag också säga att ni killar är helt fantastiska :thumbsup:

När det är tvärtom att vi svenskar ska ut så tar vi mer än gärna seden, maten och traditionen dit vi kommer, för att vi vill det, tvärtom är det en aniiing värre. Jag menar nu inget illa, utan det är fakta. Jag är likadan själv som ni är.

"Kycklingen " sa:
Har ni inte färska grönsaker så brukar det finnas en hel del i frysdisken i Thaibutikerna.
Det mesta ni behöver finns nog att få tag i i dom butikerna. Även vanliga varuhus har fått ett bra sortiment också.

När det är tvärtom att vi svenskar ska ut så tar vi mer än gärna seden, maten och traditionen dit vi kommer, för att vi vill det, tvärtom är det en aniiing värre. Jag menar nu inget illa, utan det är fakta. Jag är likadan själv som ni är.

Det bästa är nog att inte berätta vad det kostar.. ;D
Kännar jag min fru rätt kommer hon att protestera och säga att vi inte skall köpa något för att det är för dyrt.

Får låta henne se vad det kostar med svensk mat först.

Min fru säger att hon vill prova på svensk mat och vill försöka lära sig tycka om det. Men är förberedd på att hon nog inte tycker om det mesta och även om hon är lika tokig när det gäller att banta som vilken som helst svensk tjej så är det nog bäst att ha thai mat tillgängligt.

"Kycklingen " sa:

Att göra så är en självklarhet för mig. Kommer man ny till ett land och skall bo där i en lång tid framöver så behöver man absolut all den hjälp man kan få för att anpassa sig. Hur skulle det sett ut om jag hade tvingat min fru att enbart äta svensk mat från första dagen? Det hade inte blivit en bra start på vårt äktenskap.

Sen är jag själv mycket förtjust i thaimat, och det underlättar naturligtvis det hela. Min fru är fantastiskt duktig på att laga mat så länge hon har bra och fräscha råvaror att tillgå. :nod:

Man kan ju även kombinera Svensk/Thai mat.

Glöm inte att ta reda på om Tjej/frun äter nötkött. Jag vet många thai som inte äter det om dom kan undvika.
Sen hur noga ni är då med att läsa innehållsförteckningen när det gäller korv m.m. är ju upp till er.

"Berralund " sa:
Att göra så är en självklarhet för mig. Kommer man ny till ett land och skall bo där i en lång tid framöver så behöver man absolut all den hjälp man kan få för att anpassa sig. Hur skulle det sett ut om jag hade tvingat min fru att enbart äta svensk mat från första dagen? Det hade inte blivit en bra start på vårt äktenskap.

Sen är jag själv mycket förtjust i thaimat, och det underlättar naturligtvis det hela. Min fru är fantastiskt duktig på att laga mat så länge hon har bra och fräscha råvaror att tillgå. :nod:

Jag sa ju det, NI ÄR UNDERBARA :thumbsup: Många, många killar som inte förstår eller ens vill förstå.
Det verkar som om de flesta är jätteduktiga på att laga mat, det är nog något som dom (tjejerna) får lära sej redan vid väldigt ung ålder.

"Kycklingen " sa:
Man kan ju även kombinera Svensk/Thai mat.

Glöm inte att ta reda på om Tjej/frun äter nötkött. Jag vet många thai som inte äter det om dom kan undvika.
Sen hur noga ni är då med att läsa innehållsförteckningen när det gäller korv m.m. är ju upp till er.

Det är inga problem, frugan äter så gott som allt. Så det är lätt att handla mat. Men en sak som jag tycker mycket om får jag inte i henne, och det är blodkorv. Men när jag blir sugen på det så äter hon Som Tam, detta löser alla problem. :thumbsup:

"Berralund " sa:
Det är inga problem, frugan äter så gott som allt. Så det är lätt att handla mat. Men en sak som jag tycker mycket om får jag inte i henne, och det är blodkorv. Men när jag blir sugen på det så äter hon Som Tam, detta löser alla problem. :thumbsup:

Svägerskan här i sverige äter ingen inälvsmat, lever,blodkorv inte ens leverpastej. Svägerskan i Bangkok äter allt, så det är väldigt inviduellt precis som med oss.

"Berralund " sa:

Då hade de blivit som tam för mig me :)
vi äter en hasip-hasip blandning av thai -svenskt
vi brukar göra labb moo o ha i tacos i stället för köttfärs aroy mak mak

"Berralund " sa:

Hur svårt är det att få tag på grön papaya till som tam?
Vet att min fru skulle bli överlycklig om vi lyckas göra som tam hemma.. :)

"Per Olav " sa:

Dom brukar ha grön papaya i den stora, välsorterade thaiaffären i Malmö. Där har vi även fått tag i perfekt mogen, gul mango. Inte billigt precis, men någon gång måste man lyxa till det lite.

Så hittar du bara en välsorterad thaiaffär så bör dom ha papaya.

"Per Olav " sa:

Om de e som i stockholm så finns det i alla thai affärer men säg till gumman att ta me för som Berra säger rätt dyrt här lika dant me chillin stor pris skilnad om hon inte tar me visa absolut inte va de kostar då ligger du illa till ;D

"JavuuL " sa:
Papaya och Ciili ar mycket dyrt i sverige.Sag till din fru att soltarka dessa gronsaker/frukter
Papaya innerhaller mest vatten,samma som gurka.
Sag till din fru/flickvan,att papayan ska soltorkas i tunna skivor.
Nar man lagger papayan i vatten,sa blir den som ny.Torkad Cillii kan du ha i flera ar,men den ska ligga i en uppen burk.//Roger

Tackar för alla svar&tips :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Hur fryser man in chili?är det bara att lägga den i en fryspåse och in i fryset?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
4 K
S
A
Svar
64