Filippinsk mat

 
Jag blev erbjuden Balut när jag besökte Filippinerna senast 2009 men kunde absolut inte förmå mig att äta det. Att se fostret i ägget fick det att vända sig i magen och normalt sett är jag inte äckelmagad.
Nu är inte balut så vanligt och visst sticker det ut.
Vi har några udda rätter i Sverige som få ens skulle tänka sig smaka.
Surströmming och svartsoppa har äckelvarning fast många älskar det.

Tyvärr är junk food helt dominerande nu i Filippinernas städer och större tätorter.
Friterad mat i alla former i billigaste matolja.
Värre blev det under pandemin när Grab och Foodpanda började med hemleverans via moppebud.
 
Hej

Det gillar inte frugan och inte jag heller.

Mvh isan lover
Då är ni i gott sällskap.

Rankades som den överlägset.sämsta maträtten 2024 av en 350k stor jury.
Tvåa var Islands ökända surhaj.

Screenshot_20240408-233428_Facebook.jpg
 
Hej

Ja du som bor på en turistort och äter falangmat vet ju som vanligt ingenting när det handlar om Thailand. :)

Vad jag har förstått har man ätit ägg med foster i över 1000 år i Sydostasien och det finns i hela landet och grannländerna.

Mvh isan lover
Vad vet du om mina kunskaper om Thailand? Vad vet du om mina besök på olika platser under mina 15 år i Thailand? Du tror dig veta bäst om alting när det gäller Thailand och sossarnas historia. :thumbsdown:
 
Vad vet du om mina kunskaper om Thailand? Vad vet du om mina besök på olika platser under mina 15 år i Thailand? Du tror dig veta bäst om alting när det gäller Thailand och sossarnas historia. :thumbsdown:
Dina kunskaper ang Thailand redogör du inte för här, så hur kan man veta om dina kunskaper.
Dina konstiga kommentarer på mindre än 25 tecken säger ju ingenting.
Så tror dina kunskaper är lika med noll.
 
Nej


Fisk i curry? Ja i södra delarna av Thialand
Beror nog på hur den är tillagad och vad som ingår.
Är det fiskhuvuden och inälvor istället för rena fiskbitar?

Jag har råkat ut chicken curry med både skallar och fötter i.
Även nudelsoppa med hela hönshuvuden och andra med bitar av komage.

Behövs inte så mycket för att förstöra aptiten.
 
Dina kunskaper ang Thailand redogör du inte för här, så hur kan man veta om dina kunskaper.
Dina konstiga kommentarer på mindre än 25 tecken säger ju ingenting.
Så tror dina kunskaper är lika med noll.
Nu är det lördag igen och du svamlar om något du inte har en aning om. :thumbsdown:
 
Vad vet du om mina kunskaper om Thailand? Vad vet du om mina besök på olika platser under mina 15 år i Thailand? Du tror dig veta bäst om alting när det gäller Thailand och sossarnas historia. :thumbsdown:
Hej

Det jag vet om dina kunskaper om Thailand står du själv för i dina inlägg.

Men det är i.o.f.s inte så många av dina inlägg som är så informativa om Thailand mest hugg och hackande på andra medlemmar och deras inlägg.

Mvh isan lover
 
Hej

Här är några rätter som borde passa utlänningar.

1713599648626-jpeg.162509

You may have heard of Chicharon from Spain. “Chicharron” refers to deep-fried pork rinds that people eat as a snack or a quick appetizer. In the Philippines, you may find deep-fried pork rinds in stores and restaurants. But the term is broader, referring to deep-fried appetizers made with different meats.

1713599151198.jpeg

Kare-kare is a thick stew made from oxtail, vegetables, and a peanut sauce. It reminded us a bit of massaman curry from Thailand which makes sense as the word ‘kare’ is derived from the Filipino word for curry. Supposedly the best kare-kare comes from Pampanga which is just north of Manila, but you’ll find this dish served all over the Philippines.

Deep fried Saba banana in spring roll wrapper and bananacue with brown sugar coating Street Food

Street food, enjoyed as a snack or a beer match, is a significant part of Filipino cuisine. It’s affordable, accessible, and involves lots of dipping sauces and condiments. A variety of fish balls, squid balls, kikiam, isaw (barbecued pig or chicken intestines), pork barbecue, betamax (barbecued coagulated chicken blood), or kwek-kwek (deep fried quail eggs) await experience seekers.

1713599911473-jpeg.162510

Lumpia is Filipino spring rolls. They are similar to spring rolls you may find in Vietnam.

Mvh isan lover

1713599648626.jpeg


1713599911473.jpeg
 
Hej

Här är några rätter som borde passa utlänningar.

1713599648626-jpeg.162509

You may have heard of Chicharon from Spain. “Chicharron” refers to deep-fried pork rinds that people eat as a snack or a quick appetizer. In the Philippines, you may find deep-fried pork rinds in stores and restaurants. But the term is broader, referring to deep-fried appetizers made with different meats.

1713599151198.jpeg

Kare-kare is a thick stew made from oxtail, vegetables, and a peanut sauce. It reminded us a bit of massaman curry from Thailand which makes sense as the word ‘kare’ is derived from the Filipino word for curry. Supposedly the best kare-kare comes from Pampanga which is just north of Manila, but you’ll find this dish served all over the Philippines.

Deep fried Saba banana in spring roll wrapper and bananacue with brown sugar coating Street Food

Street food, enjoyed as a snack or a beer match, is a significant part of Filipino cuisine. It’s affordable, accessible, and involves lots of dipping sauces and condiments. A variety of fish balls, squid balls, kikiam, isaw (barbecued pig or chicken intestines), pork barbecue, betamax (barbecued coagulated chicken blood), or kwek-kwek (deep fried quail eggs) await experience seekers.

1713599911473-jpeg.162510

Lumpia is Filipino spring rolls. They are similar to spring rolls you may find in Vietnam.

Mvh isan lover

1713599648626.jpeg


1713599911473.jpeg
Det var inte så särskilt filippinska rätter.
 
Det var inte så särskilt filippinska rätter.
Hej

Precis, det var just därför jag inte upplevde maten i Filippinerna som så annorlunda och så mycket sämre än maten i andra Sydostasien, tvärtom finns det mesta där precis som i dom övriga länderna i regionen. Så att resa och äta bra i Filippinerna såg inte jag som något problem. Många rätter finns ju i hela Asien och gillar man asiatisk mat finns det god mat i alla asiatiska länder.

Mvh isan lover
 
Hej

Precis, det var just därför jag inte upplevde maten i Filippinerna som så annorlunda och så mycket sämre än maten i andra Sydostasien, tvärtom finns det mesta där precis som i dom övriga länderna i regionen. Så att resa och äta bra i Filippinerna såg inte jag som något problem. Många rätter finns ju i hela Asien och gillar man asiatisk mat finns det god mat i alla asiatiska länder.

Mvh isan lover
Du har en poäng i att den lokala maten är lika dålig i båda länderna.
Tekniken med att stycka en gris eller en kyckling är den samma.
Hacka sönder allt med en machete och servera med benflisor.
Kryddning skiljer, i Thailand alltid fisksås och i Filippinerna dominerar vinäger och soja.

I grunden är det importerade rätter med annat ursprung.

Grodor och ormar är tabu i det ena landet.
 
 

Liknande trådar

S
Svar
74
Visningar
7 K
Anonymius
A
S
Svar
5
Visningar
4 K
S
A
Svar
64
Visningar
14 K
Anonym
A
S
Svar
23
Visningar
9 K
glimten66
G
W
Svar
1
Visningar
6 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp