Filippinsk mat

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Ibland klagas det på Filippinsk mat här på forumet och jag har personligen inte riktigt förstått vad det är som skulle vara så annorlunda och sämre än andra länders mat i Asien.

Själv tycker jag mig se stora likheter mellan ex.vis Indonesisk mat och Filippinsk mat, här är några exempel på traditionell Filippinsk mat.

Först grillad spädgris som kallas Lechon i Filippinerna och Babi Guling på Bali, en delikatess med knaprigt skinn, smakrikt och saftigt mört kött.

1868af54-c686-4642-8e66-75bed8632b9b.jpg


1713460347977.jpeg


Lechon - You will find lechon (spit-roasted pig) in every town fiesta and major celebration in a Filipino home. It is usually prepared by stuffing the pig with herbs and spices such as lemongrass, onions, and garlic and then slowly roasted over charcoal for hours until the skin turns reddish brown.
Lechon's crispy and crunchy skin, as well as the moist and tender meat, has enamoured locals and foreign visitors alike. In fact, even the famous American chef, Anthony Bourdain, couldn't help but exclaim after taking a succulent bite: "it's the best pig ever!". The best places to find lechon in the Philippines are in Manila and Cebu although you can pretty much find it everywhere. The difference mostly lies in the stuffing, the roasting style, length of time, as well as the type of pig used.



The-Fantastic-Diversity-of-Filipino-Cuisine_03-Inasal


Inasal - Filipinos also grill their chicken with a unique marinade and basting sauce—a style called Inasal. The marinade blends lemongrass, ginger, garlic, calamansi juice, brown sugar, salt, ground pepper, and vinegar. The basting sauce mixes annatto oil, salt, calamansi juice and butter. The result is a grilled chicken with a rich umami coating, and a perfect balance of smoky, peppery and sweet-sour flavours
1713460932868.jpeg


Pancit - The most common would be the Pancit Canton, egg noodles stir fried with vegetables and meat, flavored with soy sauce and/or oyster sauce. Pancit Bihon (rice noodles), Cha Misua (angel hair flour noodles) or Pancit Sotanghon (vermicelli) are similar versions using different noodles as base.

Other well-loved varieties include the Pancit Malabon and Pancit Luglog/Palabok which are rice noodles served with a rich anatto tinted sauce with shrimps and pork cracklings and the Lomi, thick egg noodles cooked with meat, shrimp and vegetables in thickened broth.


Mvh isan lover
 
Seglat 10 år med Filipinska kockar dock var dom upplärda i Nordisk mat och var alltid 3-5 rätter vid varje måltid fillipinska och skandinaviska och dom Filipinska var ofta nåt västerlänningarna hoppade över.
 
Seglat 10 år med Filipinska kockar dock var dom upplärda i Nordisk mat och var alltid 3-5 rätter vid varje måltid fillipinska och skandinaviska och dom Filipinska var ofta nåt västerlänningarna hoppade över.
Hej

Vad tyckte du själv, vsr den Filippinska maten så mycket sämre än t.ex Thailändsk mat ?

Mvh isan lover
 
Adobo gillar jag och ibland även Bicol Express, den senare kan vara rejält stark. Annars kan kryddningen knappast jämföras med den thailändska.
 
Adobo gillar jag och ibland även Bicol Express, den senare kan vara rejält stark. Annars kan kryddningen knappast jämföras med den thailändska.
Hej

Jag föredrar naturligtvis också Thailändsk mat och kryddning, en sak som skiljer är väl att man ofta verkar ha vinäger i Filippinsk mat.

1713464888882.jpeg


Adobo.
1713465019851.jpeg


Mvh isan lover
 
Går inte att sätta etiketter som Filippinsk mat då skillnaderna är väldigt stora inom landet.
I norr är maten mer smaklös med mer inslag av nudlar och kinastyle med dumplings, siomai och vårrullar.

Längst i söder påminner maten mer om Indonesien och Malaysia med sina olika fried rice.
Västra regionen har mycket seafood och den östra delen har den kryddstarka stilen.
Centrala delarna har mycket från de spanska erövrarna som tog dit chili, ananas mm.

Problemet vi västerlänningar har är att dom äter allt på en kyckling, get, gris, ko eller fisk.
Föga aptitligt med kyckingfötter, skallar med näbb eller ett fiskhuvud på tallriken.
 
Problemet vi västerlänningar har är att dom äter allt på en kyckling, get, gris, ko eller fisk.
Föga aptitligt med kyckingfötter, skallar med näbb eller ett fiskhuvud på tallriken.
Hej

Så äter man ju i många andra asiatiska länder också och speciellt i Isaan, frugan äter kycklingfötter i Sverige också, ägg med foster i är ju något av en delikatess både i Thailand och Kina, fiskhuvud ex.vis ifrån stora torskar har man alltid kokat och ätit i Bohuslän, jag och frugan äter det också ibland, makrill röker vi med huvudet på och äter allt kött som finns.

Mvh isan lover
 
Det finns bra sjömat i Thailand också men i byarna på landet ser maten lika oaptitlig ut i grytorna i båda länderna.
Det håller jag med om, det daglönare slafsar i sig är lika illa i många länder.

Men ska man leva en hel familj på mindre än 100kr per dag får man inte vara kräsen.
 
Jepp, har svårt att knapra fiskögon o dylikt.
Finns väl goda skäl till att det saknas filippinska restauranger utanför Filippinerna.

/ SatanG
Hej

Ja det ligger nog något i detta, allt går nog inte hem utomlands men dom flesta rätterna finns väl mig veterligen även utan inälvor och ögon m.m på lite bättre restauranger, men den billiga maten som säljs på gatan är klart bättre i Thailand.

Mvh isan lover
 
Hej

Så äter man ju i många andra asiatiska länder också och speciellt i Isaan, frugan äter kycklingfötter i Sverige också, ägg med foster i är ju något av en delikatess både i Thailand och Kina, fiskhuvud ex.vis ifrån stora torskar har man alltid kokat och ätit i Bohuslän, jag och frugan äter det också ibland, makrill röker vi med huvudet på och äter allt kött som finns.

Mvh isan lover
Jag blev erbjuden Balut när jag besökte Filippinerna senast 2009 men kunde absolut inte förmå mig att äta det. Att se fostret i ägget fick det att vända sig i magen och normalt sett är jag inte äckelmagad.
 
Jag blev erbjuden Balut när jag besökte Filippinerna senast 2009 men kunde absolut inte förmå mig att äta det. Att se fostret i ägget fick det att vända sig i magen och normalt sett är jag inte äckelmagad.
Hej

Dom här äggen säljs ju i vår by också och frugan kan inte motstå dessa utan köper varje gång en ambulerande äggförsäljare passerar på vägen utanför huset, det är nog något man måste vara uppväxt med för att uppskatta.

Mvh isan lover
 
Hej

Dom här äggen säljs ju i vår by också och frugan kan inte motstå dessa utan köper varje gång en ambulerande äggförsäljare passerar på vägen utanför huset, det är nog något man måste vara uppväxt med för att uppskatta.

Mvh isan lover
Något jag aldrig sett någonstans i Thailand, sett mycket udda rätter men aldrig Balut, är det verkligen så stor och vanlig delikatess i Thailand?
 
 

Liknande trådar

S
Svar
74
Visningar
7 K
Anonymius
A
S
Svar
5
Visningar
4 K
S
A
Svar
64
Visningar
14 K
Anonym
A
S
Svar
23
Visningar
9 K
glimten66
G
W
Svar
1
Visningar
6 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp