Mat från isaan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Idag har jag provsmakat på myrägg. Hennes mor plockade ner myrbon ifrån gummiträd.
Stora vita ägg,smakade helt ok innan det blandades ut med diverse hemkokta fisksåser och
chili.
Det där med att dom äter rått kött eller att det inte är tillagat länge nog ttror jag nog inte att det så vanligt,inte vad jag har upplevt iallafall.

Det där med rått kött förekommer ofta när vi är i LOS. Det kryddas ordentligt och man slafsar i sig med god aptit.

Men jag tackar vänligt men bestämt nej, inget rått kött i LOS!!

Legolas

Käka myrägg, kittlar dödsskönt i kistan!! Som björnen Baloo hade sagt..

"legolas " sa:
ja vi har väl samma erfarenheter där då.... "Mort Daeng" (myrägg) som det ju heter, tillagas mycket listigt ihop med lök, chilli, lemon samt nambaa (fisksås) Är tydligen görgott tycker de här..... tror det faktiskt, men vågar nog inte pröva... fotot föreställer myrägg som "Alfa-modern" hade med sig häromdagen hit till vårt hem. Yongyut och barnen blev lyriska, och i detta läget hade det nog inte hjälpt med vare sig spagetti eller pannkakor.....

Visade bilden för frugan. Hon har banne mig inhandlat en burk dylika i thaiaffären idag. :eek:

Min enda kommentar: Vänta med att servera detta tills jag har åkt iväg på jobb. 8)

Det går att "äta" om Jag ej minns fel heter det "Krung Tep"!! ...jaa, De hoppar och ibland över! Jag bruka ösa på lite mer Soya! sen går det att äta! :) ...sen knaprar man på en liten Röd Pic!...då blir det "Ståpäls" på bröstet, he he!!

Haha, tror jag säkert. Men jag avstår ändå, jag får tillräcklig ståpäls där av Som Tam:en! 8)

vacker skapelse:)

DSC_0486.jpg

Synd på en sån fin ödla,men lillgrabben ville ha lite snacks,jag provsmakade lite grann.sapp!

"matteisurin " sa:
Ikväll serverade tanten riktigt god isaan mat "namtåk moo " :thumbsup: :thumbsup:

Använde ni gris nacke nu då så att det blev rätt rätt o inge Huddinge svin......

Matte fullt upp på jobbet nu men piper vilken dag som helst har inte glömt så du vet....

"glimten66 " sa:
Använde ni gris nacke nu då så att det blev rätt rätt o inge Huddinge svin......

Matte fullt upp på jobbet nu men piper vilken dag som helst har inte glömt så du vet....

Ytterfilé ! :-[ :-[ fasiken jag visste att tanten fuskade med käket ;) ;)

Det är lugnt Micke ! ni är alltid välkomna :)

Frugans inställning är att barnen redan i tidig ålder ska lära sig att äta riktig mat :D
Därav lillgrabbens stora entusiasm för isaan food ;)

Visa bilaga 19133

"matteisurin " sa:
Lite bilder från marknaden i surin på allehanda delikatesser ;)

Matte

Den första bilden, är ju de där malarna som thai fiskar upp ur dikena(5555), den andra föreställer någon slags gyttja som är till salu på "talaat" ;D :D ;D

"matteisurin " sa:
Här kommer en liten aptitretare med mat från isaan ;) för speciella tillfällen

Hmm ..intressant! Färskare än så kan det ju knappast bli iaf.Vad kallas rätten?
"Jumping seafood" kanske:)snacka om "fastfood" hehe

Aha, det är hoppande räkor. Jag har sett det men har inte velat prova. Får se om andan faller på denna gången. ::)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
4 K
S
S
Svar
23