Ökade alkoholskatter i Thailand

kurant

Forumveteran
Nu börjar det komma ut siffror i media om nya priser om 6 månader.

The new tax increase will roll out over the next 180 days. – City Life

Beer: 3.5% and under – from 41.60 baht a bottle (620ml) to 78.50 baht; 5% – from 42.10 baht a bottle (620ml) to 108 baht; 5.8% – from 40.70 baht a bottle (620ml) to 123 baht; 6% – from 40.20 baht a bottle (620ml) to 132 baht; 7% – from 46.50 baht a bottle (620ml) to 178 baht.

Whiskey: 35% – from 160 baht a bottle (700ml) to 312 baht; 40% up – from 216-366 baht a bottle (700ml) to 357-447 baht.

Rice whiskey: 28% – from 98 baht a bottle (625ml) to 199 baht; 35% – from 121 baht a bottle (625ml) to 244 baht.

Wine: 12.5 – 14.5% – drom 225 a bottle (0.75cl) to 519 baht.

Vilket hamstrande det ska bli? Starksprit går ju att lagra. Men öl är det värre med.
Troligen blir nästa stora yrke spritsmugglare?

Får bli nyckterist, finns roligare saker att göra en betala såna priser, är ju Norska priser på alkohol.
Thailand är lika dyrt som Norge snart då om man kollar på alkohol och kvalitetsbilar ;)
Hade dom bara kunna sänkt priset på bilar med hög säkerhetsutrustning istället för att ha Norska priser på dom så kanske det kunde sett bättre ut i traffiken när det gäller dödsolyckor, med dyrare alkohol och normala priser på bra säkerhetsutrustade bilar.
Tyvvär är ju det sistnämda skitdyrt som sagt lika dyrt som i Norge.

Blir ett hårt slag på turismen ifrån Europa skulle jag tro..??
Och förmodligen inte bara Europa. Man kan förstå att dom vill bromsa det egna folkets krökande med en dylik pålaga, men varför då inte införa någon slags frihandel på dom största turistorterna? Nu blir det säkert ett stort arbetsplats- och inkomstbortfall.

Juntan behöver in pengar för väg och järnvägsbyggen samt inte minst den utlovade pensionen på 3000 baht/månad. Eftersom många inte betalar några större summor i skatt utöver konsumtionskatter så blir det nog fler sådana höjningar. Bränsle och tobakskatter lär nog höjas också.

Får man se om man har spridit en skröna, har precis spridit detta vidare till en ombord som bor i Ban phe.
Kan man få se källa på dessa priser?

Jonas, här är källan, direkt kopierat från inlägg 1 i denna tråd.

kurant, idag kl 09:02 l

Nu börjar det komma ut siffror i media om nya priser om 6 månader.

The new tax increase will roll out over the next 180 days. – City Life

Beer: 3.5% and under – from 41.60 baht a bottle (620ml) to 78.50 baht; 5% – from 42.10 baht a bottle (620ml) to 108 baht; 5.8% – from 40.70 baht a bottle (620ml) to 123 baht; 6% – from 40.20 baht a bottle (620ml) to 132 baht; 7% – from 46.50 baht a bottle (620ml) to 178 baht.

Whiskey: 35% – from 160 baht a bottle (700ml) to 312 baht; 40% up – from 216-366 baht a bottle (700ml) to 357-447 baht.

Rice whiskey: 28% – from 98 baht a bottle (625ml) to 199 baht; 35% – from 121 baht a bottle (625ml) to 244 baht.

Wine: 12.5 – 14.5% – drom 225 a bottle (0.75cl) to 519 baht.

Låter alldeles för korkat för att vara sant men inget förvånar när det gäller Thai.
Det kommer ju att påverka turismen rejält om det blir verklighet, ölen är ju dyr redan som den är idag.
Thaisen själva kommer väl bli tokiga och Chang, Leo och Singha kommer att gå i konken ihop med samtliga barer.
Mycket skeptisk till om det kommer att genomföras om det nu ens är sant.

Berättade för frugan nu på fikarasten om dessa planer...

- Det blir krig sa hon... Folk kommer bli galna..

Då är det ju nästan en fördubbling... :beer:

Dyrare blir det, överallt höjs priserna, inte ens i Sverige höjs priserna i denna takt....

Thailands ekonomi är ett sjunkande skepp, verkar som att dom flesta vill fylla på sina börser i tid, innan katastrofen...

Yippe skriker dom som saknat solstolar på stranden, nu är dom tillbaka på vissa ställen, priset för dagshyran får inte överstiga 200 Bath,

200 Bath? för 1 dag? lägstalönen för 1 daglönare är 300 Bath, jag vet att det förhandlas om att dessa löner ska höjas, jag ställer detta i proportion till att kunna hyra en liten stuga på en resort för 400 Bath och uppåt, per dygn inklusive rinnande kallt och varmt vatten, aircond
och denna kan jag nyttja i närmare 1 dygn.....

Tror nog att det bör komma ett drastiskt nytänkande, bit i det sura äpplet devalvera 25 %, nästa steg, myndigheterna kan höra av sig till mig så ska jag säga hur man får bort "svarta" pengar, tror nog inte jag vill berätta på detta forum, då tar man bort överaskningsmomentet,

Direkt från Ubon:s källa, stenbordet.......

Berättade för frugan nu på fikarasten om dessa planer...

- Det blir krig sa hon... Folk kommer bli galna..

Tror nog inte det blir krig, däremot så kommer nog thais kreativitet att flöda, hur bränner man hemma, var finns smuggelvägarna.....

Ungefär som att Spexxxx i Grängesberg kör varor till Tyskland, sen åker Herr Glad ifrån Grängesberg över till Tyskland för att köpa dessa varor,
som han sedan fraktar tillbaka till hemmet i Grängesberg, Herrens vägar är långa.....

Tror nog inte det blir krig, däremot så kommer nog thais kreativitet att flöda, hur bränner man hemma, var finns smuggelvägarna.....

Ungefär som att Spexxxx i Grängesberg kör varor till Tyskland, sen åker Herr Glad ifrån Grängesberg över till Tyskland för att köpa dessa varor,
som han sedan fraktar tillbaka till hemmet i Grängesberg, Herrens vägar är långa.....
Inte blir det krig inte... Det var bara ett talesätt.. :)

Kommer ihåg för väldigt många år sen när Danmarks polis började göra alkoblåsningar utanför Carlsbergs fabrik..
Då strejkade bryggeri jobbarna och det började mullra ordentligt i Danmark..
Så det blev ett beslut att just där fick Polisen inte göra nykterhetskontroller... Ha, ha, ha....

Inte blir det krig inte... Det var bara ett talesätt.. :)

Kommer ihåg för väldigt många år sen när Danmarks polis började göra alkoblåsningar utanför Carlsbergs fabrik..
Då strejkade bryggeri jobbarna och det började mullra ordentligt i Danmark..
Så det blev ett beslut att just där fick Polisen inte göra nykterhetskontroller... Ha, ha, ha....

Om jag inte kommer ihåg fel, så hade bryggerijobbarna x fria öl per dag, hört från Ubon:s stenbord....

Liknande trådar

Tillbaka
Topp