Säsongens Frukt i Thailand i December?

G

gazzpo

Gäst
Åker till Bang saen under julhelgen. Undrar vad för frukt som har säsong då?

Ingen speciell lokal frukt nu, men Lamyai och Lynche kommer nog in norr ifrån. Sedan har du Ananas från Sriracha året om. God söt smak som inte sticker i munnen. :)

Köpte små gula mango från en dam som kör runt här varje dag. Lite päronformade. Min tjej sa att hon aldrig ätit dessa förut trots att hon är isaantjej. De är ännu godare än de vanliga gula mango. De luktar lite svagt som durian och smakar lite lätt som durian.

20220508_104402.jpg

Senast ändrad:
Köpte små gula mango från en dam som kör runt här varje dag. Lite päronformade. Min tjej sa att hon aldrig ätit dessa förut trots att hon är isaantjej. De är ännu godare än de vanliga gula mango. De luktar lite svagt som durian och smakar lite lätt som durian.

20220508_104402.jpg
Hej

Det är en gammal traditionell sorts Mango som bl.a finns Isaan, håller med om att den har en intensivare och rikare smak än dom stora förädlade sorterna av Mango, även frugan gillar den här sortens Mango som ibland har väldigt små men söta och goda frukter.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

20220508_104402.jpg
Påminner om Senorita Mango som växer här.
Men det finns hundratals olika i Thailand och säkert lika många varianter i Filippinerna.
Värst är nog Indien med över tusen olika.

Jag har lärt mig några i alla fall. Den stora
Carabao som är världens sötaste, Pica den vanligaste gula nu, Senorita som är väldigt trådig, Indian grön på utsidan och gul inuti samt Apple syrlig och fast.

20220508_104402.jpg
Har du provat dem?

Liknande trådar

S
Svar
0
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S

Tillbaka
Topp