Skandinaviska deikatesser i thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

JBK.Ltd.

Forumveteran
:wai:
Min fråga till er alla här på forumet:
Skulle ni vilja ha eller önskade att en Skandinaviskdeli-butik fanns här i thailand??

Jag själv äter det mesta som finns och serveras på bordet, i thailand, men nu och då så önskar man att det fanns en god Brännvinsost att lägga på mackan eller Bullens korvar att slafsa i sig, vem saknar inte en kalles på smörgåsen, iaf någon godsak från Sverige, Norge, Finland eller Danmark.

Ordet är fritt, Go Crazy!!

BerraMuk

Ingen fara Legolas... Att svara med vad man tycker é mänskligt!

Jag glömde att lägga till i frågan: och vad skulle deli-butiken innehålla för varor...

M.v.h. BerraMuk

Uppe hos oss i Isaan är det definitivt ingen marknad för en falangbutik i alla fall. Vill man ha falangmat så får man allt vackert försöka ta med sig något hemifrån eller be någon som kommer ta med sig grejor. I Udon Thani finns i alla fall KFC, Pizza Company och McDonalds om man nu vill äta sådant. Och det skall villigt erkännas, nog slinker en pizza eller hamburgare ner när vi är där. Dessutom älskar ungarna sådana "delikatesser".
Det finns som sagt lite grejor på Tesco Lotus eller Carrefour, men personligen klarar jag mig på Isaankäket när vi är där nere.
Eller hur, legolas? ;)

Rent spontant kan jag ju säga att jag "förmodligen" skulle sakna Zoegas kaffe, Arlas mjölk, matbröd , och mina barns kulinariska små framsteg inom den gaztronomiska världen.

"Gazton " sa:
Rent spontant kan jag ju säga att jag "förmodligen" skulle sakna Zoegas kaffe, Arlas mjölk, matbröd , och mina barns kulinariska små framsteg inom den gaztronomiska världen.

Ahh! en Zoegas älskare... Samma här, min favorit är Zoegas Blue Java, nu senast tog jag med 2 pkt till thailand, frugan älskar Zogeas(efter jag lärt henne att dricka RIGKTIGT kaffe), men nu är det slut, så en får hålla sig till frystorkat REDCUP Necscafé...

Glömde skriva att jag alltid tar med mig ett eller två paket Wasa Sport knäckebröd. Min mage vill ha fullkorn varje dag för att fungera, och sådant bröd blir man ju inte bortskämd med precis när man är i LOS. :)

Inget svenskt Tangenbord.

Sasa!! tank pa blodtrycket legolas ;D skamt och sido!

innehallet i butiken: enl. Berralund/Wasa brod, Legolas/godis(sve), Gazton/Zoega kaffe, mjolk(sve),matbrod(sve)
och jag sjalv skulle garna vilja ha kaffe, har namt tidigare, en shysst lagrad ostabit, garna herrgard
el. graddost, sillsorter av alla de slag, fran Finland(mitt fodelseland) skulle jag valja Lordagskorv, Skinkkorv och en sort som heter Musta makkara(svartkorv, ates med rarordalingon),
fran Danmark skulle jag valja deras rodkal de gor till julen och till deras Fleaskestege och Norge, har jag aldrig varit till i den meningen, det skulle val vara jarlsbergs osten da i sa fall.

Legolas!
MEIJI mjolken, finner jag ocksa ar det basta alternativet, i brist pa annat...

Ahhh, lauantaimakkara. Det väcker gamla minnen från den tid jag var med och byggde båt i Rauma. Det var favoritpålägget. :P

Jag slipper problemet med kaffet i alla fall, varken frugan eller jag dricker kaffe. Men det blir en del thé istället. Dock kanske inte så mycket i värmen nere i LOS, där blir det oftast bara en kopp på morgonen.

Ost har jag inte tagit med, det är kanske inte så bra i värmen. Tänk er en bit "Gamle Ole", den hade säkert nafsat efter husse när man öppnade den. :D

"Berralund " sa:
Ost har jag inte tagit med, det är kanske inte så bra i värmen. Tänk er en bit "Gamle Ole", den hade säkert nafsat efter husse när man öppnade den. :D
inte Sve.TB

Den osten(Gamle Ole)hade nog inte varit och leka med, om jag inte missminner mig sa hyffsat bra gas i den osten...

"legolas " sa:
pojkar och flickor, inga bekymmer för varken ost eller kaffe. Ost finns i en del olika former, typ cheddar och den gula (glömt namnet - hamburgerosten) Kaffet finns, och det finns sorter som starkt påminner om det svenska bryggkaffet. I alla fall påminner så starkt så man kan lätt vänja sig vid det....

Muktwee, Norge.. inte Jarlsberg.. tänk Lax istället - norsk fjordlax.......

legolas med saliv utå helvitte

Men hallå legolas! De två Berrorna snackar ost nu, inte det där plastliknande som inte smakar något överhuvudtaget. Vi har Gamle Ole ombord nu, vilken njutning.

Lax, visst. Men det finns färsk fisk i Thailand som jag föredrar framför den norska, antibiotikaspäckade laxen. Men smaken är som baken - delad.

Ja, jag gillar massor av det som finns därnere, det går absolut ingen nöd på en när man är där.

Fisken jag snackar om är den man köper levande på "talaad" på eftermiddagen, du vet dom där som är randiga i skinnet och påminner lite om gös i formen. Steamar eller grillar man den med citrongräs i käften på den så blir det i mitt tycke skitgott, definitivt inte smaklöst.

Fan, nu flödar saliven ymnigt på mig. Jag längtar ner igen utav helsicke!!! ::)

Det ar ju som Berralund sager, bara att hamta firren pa"Talaad", farsk och nyslaktad :D
men ar det nagot annat som rinner igenom hjarnsubstansen, som man kan anvanda i deli-butiken for/till Vara nordiska smaklokar??

BerraMuk

"legolas " sa:
Jag skulle vilja ha tillgång till nordisk sylt på hyllorna. Tuber med pepparrot.
rimmad skinka, vörtbröd till julen.

Se dar Legolas!! nu kommer det, som rinnande vatten...

Nar du namner vortbrod... Mmm! da tanker jag mig en macka med hyffsat tjockt lager smor, 3-4mm tjock skinkskiva, skansks starksotsenap med mycket fron i, rodbetsallad ovan pa och slutar med ett skivat hardkokt agg... de e ett smorrebrod som heter duga(Danska kusiner), bara att slicka sig om lapparna...

BerraMuk :reta:

Fan, jag tror jag måste ner och äta lite mer frukost, vörtbrödet vi har här smakar alldeles utsökt. Och kocken har mer julskinka, saftig och fin..... Mums!!!

:reta:

"legolas " sa:
Satans va gött... Nu skall jag ut i köket och baka vörtbröd. Har flera påsar med santa Marias Vört bröds mix.. Skitenkelt och görgött...... men min macka är nog lite enklare än så. jag gillar inte att ta bort smaken av skinka och förstöra den med rödbetssallad... Bara bröd, mycket smör, tunn skiva skinka, senap, och sedan äta som fan allt medans man dricker ett stort glas mjölk till... Om nu isen till, Leon är slut förstås......

;D ;D ;D ;D

Legolas!
Hor av dej nar brodet ar fardigbakat, sa man kan fa kanna av den virituella broddoften :waiting:

Legolas!
Inte tusan ficken känna den virituella vörtbrödsdoften. :(

Och till er andra icke(tittar gärna, men svarar aldrig)skrivande medlemmar, kom med förslag, ge era synpunkter, alla har något att säga!.. ;)

Det var ju en matnyttig berättelse det där. Inte undra på att du kände dig aningen "degig" senare på kvällen. Vilken tur att du hade is i Leo:n, annars hade herrarna säkert blivit än mer väljästa. ;D ;D ;D ;D

"Berralund " sa:
Det var ju en matnyttig berättelse det där. Inte undra på att du kände dig aningen "degig" senare på kvällen. Vilken tur att du hade is i Leo:n, annars hade herrarna säkert blivit än mer väljästa. ;D ;D ;D ;D

Berralund!

Underbart skrivet, shyssta val av pikar till brödbak. ;D :D ;D

"legolas " sa:
Men va faaan Muktwee, där bönar du mig att skriva om brödbaket, en herkulisk uppgift med 100:tals rader. Sedan hyllar du berralundmannen som skriver 3 rader, men inget om mig. fattar du inte att jag blir avundsjuk och undrar vad som sker????

8) ;D ;D ;D ;D 8)

Legolas, Du är så duktig att "thats goes without saying" :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp