Släkten i Thailand kanske inte så bra

Pepsi

Forumveteran
Tanten fick ett samtal i förmiddags från min svågers son. Tänkte först.. Vad trevligt..
Så jag frågade henne vad han hade på hjärtat? Inget speciellt... ok..
Men när jag frågade igen, eftersom grabben bor i Bangkok och hör aldrig av sig som vän annars.
Jo..! Då kröp det fram att svågerns son ville ha min tants papper som visade att hon ägde sitt hus. :confused:
Eftersom svågern är en som vill ha det huset min tants mamma har, så försöker de få den gamla tanten att "skriva på" papper... Antingen är det för att ta lån i bank eller att överlåta huset.. Hon kan varken läsa eller skriva..
Svågern är en "nolla" som sitter och dricker hembränt så fort han är ledig från jobbet..
Erbjöd mig att fixa till hans tomt för ca ett år sedan.. Men han orkade inte lyfta på röven och hjälpa till.
Han och min tants syster fick gratis mark av min tants föräldrar, för att bygga hus för många år sedan. Men det ser ut som ett skithus. För en månad sedan flyttade han hela min svärmors utemöblemang i betong för att han ville ha en parkeringsplats... för sin bil... Han har 1000 m2 egen mark... Men bara röd skit jord..
Innan jag kom till Non Thai/Korat hade han svärmors hus som en uppställningsplats för en massa bröte.
Vi rensade ut allt och gjorde det till ett mycket trevligt och snyggt ställe.. Vi fixade nya betong golv och byggde fina murar runt huset mm....

Kanske någon som vet hur man går vidare, om han försöker lura av svärmor sitt hus? :wai::wai::wai:
Kan man stoppa honom via Ampur?
Svågern påminner om "Simpson"... :D Den lataste djävel som finns.. Men han "tänker" hela tiden..
Han tar medicin för det... :(
Vad kan vi göra??? :confused::confused:
Med vänlig hälsning
PEPSI

Om din fru har fångeshandlingarna på fastigheten, så se till att han inte får dom! Utan dom blir det ju svårt...
Jag "tvingade" tanten att ta kontakt med familjen idag... Hon är så himla godtrogen.. Snäll i hjärtat!!
Men när det gäller pengar får man inte vara godtrogen..
Det visade sig vara så att svågerns son blivit av med jobbet som taxichaffis i Bangkok. Och nu ville han ta ett lån på ett par hundra tusen för en minibuss så han kunde "tjäna" pengar... Men Mamman och pappan är inte kreditvärdiga...
Därför försökte han smila in sig och få mormor att gå i borgen för hans bilköp... :( En jabajaba rökande slö typ som sin pappa... :confused:
Han ville åt hennes huspapper och sätta huset i pant.. :mad: Djävla typ!!! :mad::mad::mad:
Men med lite telefonsamtal idag så stoppades hans försök.. Frugans bröder som likt min tant är mån om mammans oberoende. Alla sade "STOPP" ... Inte ett papper skall skrivas under för en snorunge som inte kan sköta sig själv... :p
Kan man inte sköta ett jobb som anställd, så kan man inte driva eget företag i heller.. :thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

Har inte en aning, ibland är det en hon ibland en han kan ju också vara en hen, och ibland e det jävligt färgglatt, som en regnbåge :) bättre Du ställer frågan till Birger, det är just han som sitter inne med rätt svar, lycka till...:?

Hej

Tror att många Thai råkar ut för att familjemedlemmar vill låna pengar, ha tillgång till mark, vill överta hus, vill ha borgenärer o.s.v, men här gäller det nog att vara bestämd och sätta ned foten.

Riskerna att det går åt pipan är alldeles för stora, frugan har haft som princip att behandla alla lika redan ifrån början, dom får inte låna pengar, hon går inte i borgen och hon lånar inte ut markpapper och liknande till släktingar.

Så här har det ju varit i över 20 år nu och dom har vant sig, numera är det nästan ingen som frågar längre, men i början förekom detta regelbundet, släkt ville både låna pengar och hade önskemål om bilar, mc o.s.v, men det blev inget med det.

Frugan har skinn på näsan och kan hantera detta på ett bra sätt.

Mvh isan lover

Hej

Tror att många Thai råkar ut för att familjemedlemmar vill låna pengar, ha tillgång till mark, vill överta hus, vill ha borgenärer o.s.v, men här gäller det nog att vara bestämd och sätta ned foten.

Riskerna att det går åt pipan är alldeles för stora, frugan har haft som princip att behandla alla lika redan ifrån början, dom får inte låna pengar, hon går inte i borgen och hon lånar inte ut markpapper och liknande till släktingar.

Så här har det ju varit i över 20 år nu och dom har vant sig, numera är det nästan ingen som frågar längre, men i början förekom detta regelbundet, släkt ville både låna pengar och hade önskemål om bilar, mc o.s.v, men det blev inget med det.

Frugan har skinn på näsan och kan hantera detta på ett bra sätt.

Mvh isan lover
Frugan har med "skinn på näsan".. Men ibland måste jag ta tag i problemen..
Jag säger till henne att vakna!!! Var inte alltid så godtrogen och vänlig.. När någon försöker "skinna" familjen så skall det vara ett stort NEJ !! :mad:
Samma gäller att släktingar och grannar som vet att frugan har en sami farang.. Då har vi per automatik hur mycket pengar som helst.. Vi skickar pengar till svärmor... Och grannar och släktingar "ber" snällt om lån.. (som aldrig kan betalas tillbaka).. Har försökt pränta in i skallen på frugan att ta upp det med sin mamma...
Men det går inte in i mammans skalle.. Vill ju bara hjälpa... :( Så vi anlitar nu frugans bästa vän för att ta hand om bank kontot.. Portionerar ut mindre mynt till hennes mamma.. Resten sparas för kommande utgifter.. :)
De har inget begrepp om pengar... allt löser sig i morgon är deras tänk.... :p:p:thumbsup::thumbsup::thumbsup: :confused:

Ett lån i Thailand är inget som behöver betalas tillbaka...:)
Hej

Stämmer precis, enligt Thailogik är den som lånar ut dum eftersom de lånar ut fast denne vet att med största sannolikhet kommer aldrig något att betalas tillbaka.

Stora delar av släkten har gamla skulder till varandra, iblan blir dom ovänner för livet, ibland hotar dom t.o.m att döda varandra men några pengar tillbaka blir det inte ändå.

Så lån ska man nog mer se som gåvor.

Mvh isan lover

Jag har lånat ut 25.000 baht en gång för massa år sen.
Dom hade till och med lånekontrakt med sig som skrevs under.
Efter 1 månad betalade dom tillbaks med 6% ränta.
Trodde aldrig jag skulle få tillbaks dom pengarna, jag hade ju läst här på forumet så kände mig änna lite lurad när dom betalade tillbaks och med sådan ränta ;)

Absolut, ansökningsavgiften är 1000.100, och jag garanterar att lånet beviljas och utbetalas omgående efter att avgiften betalats ....:)
@Ubon ! Jag bad dig ju ta del av TEFYMA... Fysik och matematik...
Ok? Du beviljar ett lån till en kostnad på 1000,100 Bath.. Det är ju samma som 1000,1 eller 1000,10000000..
Nollor efter sista siffran har ingen betydelse om de står efter kommatecknet.. (Finns inga punkter i matematiken)
Så för ett lån av dig betalar jag 1000,1 bath.. Tackar!! Med reservation att lånet sätts in hos mig först... Jag litar inte på folk i Thailand... ;);)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp