Slut på att skaffa körkort vid inresa med turistvisum?

En annan fraga om man har en 3 hjulig mc sa kan man inte fa mc kk for denna enl. transport. Men godtar man kk for bil for denna mc har 5 arigt kk. svarre

Det är 10000 Bath i böter, så som @Långeman skriver, och även upp till 3 månaders fängelse. Har man körkort, men har glömt det så är bötesbeloppet mellan 5000 och 10000 Bath.

Hittar ingen riktig information om detta på engelska, men här är informationen från den thailändska tidningen Thairath:
http://www.thairath.co.th/content/498896

Tänk på att troligtvis inte försäkringen gäller om du kör utan körkort vilket innebär att det kan bli dyrt av den anledningen också beroende på vad du eventuellt kolliderar med.
Jag frågade min tjej angående böter utan körkort som i sin tur frågade en väninna som är polis i bangkok enligt henne så var det så här böterna är enligt de ny reglerna
Kör man utan körkort så kostar det med
Äldre motorcyckel 400-1000 baht i böter
Nyare motorcykel 1000-5000 baht i böter
Bil 10000 baht i böter och fängelse
Om det sen är detta som gäller det vet jag inte men det var vad polis väninnan sa

Jag frågade min tjej angående böter utan körkort som i sin tur frågade en väninna som är polis i bangkok enligt henne så var det så här böterna är enligt de ny reglerna
Om det sen är detta som gäller det vet jag inte men det var vad polis väninnan sa
Varför intervall, och varför olika dyrt beroende på motorcykelns ålder. Har man en gammal häck är det då mindre farligt att köra utan körkort?

Varför intervall, och varför olika dyrt beroende på motorcykelns ålder. Har man en gammal häck är det då mindre farligt att köra utan körkort?
Som jag skrev så vet jag inte om det stämmer men så sa polisen
I thailand är det ju inte alltid logiskt
Lagen säger att man ska ha hjälm men dem flesta hjälmarna är ju väldigt dåliga dem skyddar ju bara mot böter

Senast redigerad av en moderator:

Informationen kommer från tidningen Thairath som jag länkade till, men finns också på flera andra ställen på internet. Informationen kan naturligtvis ha blivit fel, så be gärna din tjejs vännina om en länk till en bättre informationskälla eller om det inte finns utlagt på internet så kanske hon kan hjälpa till och scanna av den officiella informationen som har gått ut till poliserna i samband med ändringen så att du kan posta den här.

Jag kan ju tycka det är konstigt att man inte läser om turister som har kört utan körkort i thailand dem borde ju vara många som sitter i fängelse om man nu får det av olaglig körning av motorcykel
Kanske någon annan har bättre info
Jag tror inte jag kan få fram mer info om det

Generellt så verkar det som att Thailand helst inte sätter utlänningar (eller åtminstonne inte västerlänningar) i fängelse om man inte måste. Och det står upp till 3 månader, så den delen verkar ganska flexibel.

Skulle tro att det är väldigt osannolikt att en turist skulle hamna i fängelse för detta. :)

Generellt så verkar det som att Thailand helst inte sätter utlänningar (eller åtminstonne inte västerlänningar) i fängelse om man inte måste. Och det står upp till 3 månader, så den delen verkar ganska flexibel.

Skulle tro att det är väldigt osannolikt att en turist skulle hamna i fängelse för detta. :)
Jag prövade att googla men jag hittar ingen som har fått böter på 10000 baht för olaglig körning av motorcyckel någon borde ju skriva om det om det nu är så kan jag tycka jag såg ju att polisen dagligen tog motorcyklar i pattaya en del motorcyklar tog polisen i beslag
Jag tror också det hör till ovanligheten att en turist får fängeles på grund av körkortet

Jag prövade att googla men jag hittar ingen som har fått böter på 10000 baht för olaglig körning av motorcyckel någon borde ju skriva om det om det nu är så kan jag tycka

Du har absolut en poäng där. :) Thailändsk polis är ju ofta mer flexibla än vad vi svenskar är vana vid, med allt vad det innebär... Det kanske har uppstått något slags samförstånd... ;)

De högre påföljderna är kanske om man orsakat olycka?

55
Jag kan ju tycka det är konstigt att man inte läser om turister som har kört utan körkort i thailand dem borde ju vara många som sitter i fängelse om man nu får det av olaglig körning av motorcykel
Kanske någon annan har bättre info
Jag tror inte jag kan få fram mer info om det

Det skrev du inte ovan, böter och fängelse vid körning med BIL utan KK.

Ja det skrev jag!
Det du citerar är ju för att ni säger att man får böter och fängelse av olaglig körning av motorcykel då borde man läsa mer om folk som råkat ut för det
Rent nonsens att man får fängelse för olovlig körning.
Troligen ett färskt läkarintyg från Pattaya Hosp. 5555 5555 ;):laugh::laugh:

När jag skulle förlänga mina KK till 5år, så sa damen i luckan att jag kunde bara få ett år då jag hade turistvisa. Ser du inte att det gäller i nästan 5 år till, ( har O-A ) sa jag, och pekade på datumet, no no sa damen. Då kom det en annan dam, som satt lite bakom denna dam, hon tog mitt pass och tittade,drog sedan 2 kopior och kom till mig och bad om ursäkt, sedan skickade hon iväg damen vid luckan, dit kom en ny.Jag fick mina 5 år.

Ja det skrev jag!
Det du citerar är ju för att ni säger att man får böter och fängelse av olaglig körning av motorcykel då borde man läsa mer om folk som råkat ut för det

Har aldrig påstått att man får fängelse.Din rara tjej kom till dig med denna info, men det har du nog glömt:::

Var det inte du som skrev det kanske?????? 555:xmas_smiley:

Har aldrig påstått att man får fängelse.Din rara tjej kom till dig med denna info, men det har du nog glömt:::

Var det inte du som skrev det kanske?????? 555:xmas_smiley:
Nej jag har inte glömt att min rara tjej skrev det
Hon skrev bil och inte mc!
Du har rätt att du inte skrev att man får fängelse vid olovlig körning av mc
Det var komentaren under dig som skrev det!
Jag blandade ihop er
Förlåt om du tog skada av det
Du skrev att man får 10000 i böter om man kör utan mc kort

På skylten vid påfarten till motorvägen där jag bor står det att om man kör på motorvägen med motorcykel så får man 10.000 bath i böter eller motsvarande i fängelse.
Sådär tolkar jag det som att har man inte råd med böterna får man fängelse samma kanske gäller vid körkort och därför hör ni aldrig om falanger som får fängelse för dom har väl råd med böterna.

ni säger att man får böter och fängelse av olaglig körning av motorcykel

Det står inget om bil eller motorcykel, så antagligen spelar det ingen roll vilket.

Har hittat en mer lättläst information på highwaydepartementets hemsida:
http://www.doh.go.th:88/dohsamutsongkhram/index.php/15-2015-07-20-14-59-00/15-2015-07-18-14-20-21

ขับรถโดยไม่มีใบขับขี่
จำคุกไม่เกิน 1 เดือน และ/หรือ
ปรับสูงสุด 1000 บาท
Alltså: Körning utan körkort, böter upp till 1000 Baht och/eller fängelse upp till 1 månad.

Så jag ser inget tvivel om att man kan få böter eller fängelse (eller båda).

Hur som helst, när jag läster om detta så får jag intryck av att det inte inte är klart med nya regler ännu. Så är det någon som har en nyare lista med straffpåföljd, så posta gärna den här. :)

På skylten vid påfarten till motorvägen där jag bor står det att om man kör på motorvägen med motorcykel så får man 10.000 bath i böter eller motsvarande i fängelse.
Sådär tolkar jag det som att har man inte råd med böterna får man fängelse samma kanske gäller vid körkort och därför hör ni aldrig om falanger som får fängelse för dom har väl råd med böterna.

Tror du är inne på helt rätt spår. :) Iofs. tycker jag även att det borde ha skrivits en massa om nytt bötesbelopp på 10000 Bath verkligen hade börjat gälla, så jag har fått intryck av att det bara diskuteras men inte har börjat gälla.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp