SV: Det nya positiva Thailand och drömmen om pradiset

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"nakonsawan " sa:
Det var inte menat som et skämt då? Låter lite som humor att fråga varför köpa en så fin maskin som är trasig bara för att du skruvar på den. Även thai skruvar ju på sina hojjar liksom.

Låter inte som ett thailändskt skämt, ironi känner dom inte till själv frågat thai om ironi och svaret var att den typ av humor finns inte i thailand.

Helt rätt Jonas , ironi förekommer inte i Thai, om så är så är det någon farangiserad Thaidam som lärt sig att det kan vara kul.. Nej nej , jag har hört flera gånger att jag bör sälja mina båda Big Bikes och köpa en fin Van så att familjen kan åka på semester tillsammans .. Ni kan dra åt helv... sade jag då på Svenska och flinade .... ;D Dom flinade också efterssom dom trodde jag var vänlig , även jag har lärt mig att hålla masken i detta leendets land .... ;D ;D ;D

"legolas " sa:
men Jonas, du måste tänka på att thai som varit alldeles så lite i falangland lär sig görsnabbt vår humor och hur den baseras ibland på ironi bl.a.

Så jag i alla fall tycker att kanske Nakhonsawan har en poäng, kan mycket väl vara ett vanligt skämt liksom....

legolas

Samtidigt så tror jag att man måste vara på plats för att kunna avgöra om det var ironi.

Det kan nog finnas ironi i Thailand, men min fru hade svårt för det i början, nu går det bättre men det tog sin tid. Ironi är ju väldigt olika mellan länder och språk, så det man kan skämta om i ett land kan man inte skämta i i ett annat land. Så de har säkert en annan typ av ironi ... Kanske att de gillar att skoja med farang :nod:

"Janne " sa:
Det kan nog finnas ironi i Thailand, men min fru hade svårt för det i början, nu går det bättre men det tog sin tid. Ironi är ju väldigt olika mellan länder och språk, så det man kan skämta om i ett land kan man inte skämta i i ett annat land. Så de har säkert en annan typ av ironi ... Kanske att de gillar att skoja med farang :nod:

Ironi är något man måste lära sig, det kommer inte naturligt och jag tror det är ganska ovanligt i kretsar med lägre utbildade människor. Små barn t ex förstår inte ironi över huvud taget vilket kan vara bra att veta när man försöker ironiserar till sina barn.

När jag beskrev ironi för thailändare här sa dom som sagt att det finns inte i thailand kan bli missförstånd och farligt.

Tror det är en mycket klok åsikt Jonas , efterssom man som Farang skall försöka hålla sig på god fot med Thai så tror jag nog att bästa är att inte ironisera , detta som jag talte om var absolut ingen ironi alls , dom anser helt enkelt att jag är en idiot som har två stora Big Bikes på gårdsplanen samt att den nya som jag handlade nyligen för 400000 thbt nu är isärplockad, det dom inte kan förstå är mitt intresse samt mitt teknikkunnande , inte många Thai som ställer sig och river i en MC på 1800cc , dom klarar ju inte ens av att resa den från sidostödet ;D ;D fa... att sitta i en pickup och hasa runt i ett så vackert land som Thailand är , tillex resan över bergen från Cabin till korat häromdagen , en fantastisk upplevelse som man absolut inte för i en bil , utan bara på en stor tung MC med massor av kraft och manlighet ;D ;D ;D Ha,ha nu retar jag säkert upp nån "Tant i Thailand " med det får jag ta , det var med glimten i ögat jag skrev så , jag har nog med manligthet även utan hojen ...

"Phonta " sa:
Tror det är en mycket klok åsikt Jonas , efterssom man som Farang skall försöka hålla sig på god fot med Thai så tror jag nog att bästa är att inte ironisera , detta som jag talte om var absolut ingen ironi alls , dom anser helt enkelt att jag är en idiot som har två stora Big Bikes på gårdsplanen samt att den nya som jag handlade nyligen för 400000 thbt nu är isärplockad, det dom inte kan förstå är mitt intresse samt mitt teknikkunnande , inte många Thai som ställer sig och river i en MC på 1800cc , dom klarar ju inte ens av att resa den från sidostödet ;D ;D fa... att sitta i en pickup och hasa runt i ett så vackert land som Thailand är , tillex resan över bergen från Cabin till korat häromdagen , en fantastisk upplevelse som man absolut inte för i en bil , utan bara på en stor tung MC med massor av kraft och manlighet ;D ;D ;D Ha,ha nu retar jag säkert upp nån "Tant i Thailand " med det får jag ta , det var med glimten i ögat jag skrev så , jag har nog med manligthet även utan hojen ...

Bilder Phonta, kan du inte va lite bussig å klämma in ett par bilder på hojen :D

"mackes " sa:
Ja, regnet och molnen har börjat komma och dagstemperaturen är nere på rimliga 30 grader nu, Inte mycket regn dock, men ganska behagligt.

Åker till Sverige på Torsdag så jag lär väl få min del, men det är ju ingen kyla.

Vi har haft kanonväder ett par v nu så det går snart över för i år, regnsäsong här i Juli precis som i Thailand, skillnaden är bara 15° 8)

Japp, drar till kalla norden på söndag skall på en av alla dessa meningslösa kurser.

Stackare , såg att det skall bvar 15-17 grader "sommar"
Sverige förnekar sig inte ..... ;D

Svensk sommar är samma som max 15 grader och regn , regn som aldrig slutar ..
Inte som här i Thai , det regnar sen slutar det och solen torkar upp på ett nafs :thumbsup:

"Phonta " sa:
Svensk sommar är samma som max 15 grader och regn , regn som aldrig slutar ..
Inte som här i Thai , det regnar sen slutar det och solen torkar upp på ett nafs :thumbsup:

Är det verkligen så där i Thailand?
Har hört från andra hålla det det minsann kan regna dagar och ibland upp till en vecka i sträck.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

P
Svar
23
Visningar
3 K
Pjodd
P

Tillbaka
Topp