SV: Thailand - När har vi varit härnere för länge?????

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Eftersom ni tog upp den tidigt i tråden blev jag lite nyfiken... Frasen "up to you", vad betyder den egentligen för thai? Jag har gjort misstaget att använda den ett par gånger till min tjej och hon blir galen på mig. Säger att om jag säger så så känner hon att jag inte bryr mig om henne. Jag vet ju betydelsen på svenska/engelska, men jag förstår inte hennes upprördhet riktigt... Ex. så kom det en gång upp när vi textade, hon vägrar låsa in sitt husdjur i buren så han håller henne vaken ibland på nätterna. Då sa jag att: "ja det är ju upp till dig om du vill sova eller vara vaken ;D". Det uppskattades inte. Och det var just frasen "up to u" som inte uppskattades.

Jag förstår inte riktigt rubriken. Den antyder att en vistelse i Thailand har något bäst före datum :) :) :) .
Det hoppas jag att slippa uppleva.
Men kanske skall det tolkas som så att vi varit härnere länge när vi inte t.ex. längre reagerar på att vi äter på rosa och blå plasttallrikar och använder gaffel och sked i pressad plåt istället för snyggt porslin och använder kniv och gaffel av gedigen kvalitet. :D :D

/Anubaan

"gnage " sa:
Eftersom ni tog upp den tidigt i tråden blev jag lite nyfiken... Frasen "up to you", vad betyder den egentligen för thai? Jag har gjort misstaget att använda den ett par gånger till min tjej och hon blir galen på mig. Säger att om jag säger så så känner hon att jag inte bryr mig om henne. Jag vet ju betydelsen på svenska/engelska, men jag förstår inte hennes upprördhet riktigt... Ex. så kom det en gång upp när vi textade, hon vägrar låsa in sitt husdjur i buren så han håller henne vaken ibland på nätterna. Då sa jag att: "ja det är ju upp till dig om du vill sova eller vara vaken ;D". Det uppskattades inte. Och det var just frasen "up to u" som inte uppskattades.

Dom säger det minst lika mycket på sitt eget språk

แล้วแต่คุณ

láeo dtàe khun ;)

insayt

Det där med plasttallrikar och plåtbestick har jag egentligen aldrig reagerat över, antar att jag har lärt mig i jobbet "Att följa med strömmen och anpassa mig". Visst tyckte jag att vissa saker är konstiga, men jag anpassar mig. Och det är visst mycket uppskattat av thai nere i byn.

"legolas " sa:
Kom igen nu Berra en endaste gång, lite kul grejor måste du väl reagera eller inte reagera på. Allt kan omöjligen vara ett rent rosenskimmer i ditt liv... Lite kan du väl bjuda på, så man får en liten inblick i alla fall....

legolas

Visst finns det saker som jag reagerar på, men då är det lite större grejor i mina ögon.

Jag reagerar t ex starkt på vidriga, ostädade toaletter som man har råkat se (och lukta) på en del bensinmackar. För fasen, stanken känns ibland på 100 m avstånd. När jag åkte runt på Filippinerna t ex råkade jag aldrig på en sådan toalett.

Och jag reagerar också på att skräp många gånger kastas precis var som helst. Men vardagliga ting som tallrikar och bestick bekymrar mig inte ett dugg, lite av "ta seden dit du kommer".

Glömde att skriva att det är här hemma i Sverige i LOS bryr jag mej inte för när vi är i Pattis så går jag bara och då brukar det bli fart på tjejen ;D ;D ;D

Kan ju springa på någon mia noi ;D

:wai:När man har varit här så länge att man inte reagerar på någonting alls..! Vi är väl många..en del i alla fall(som mej)..där bäst före datum är i änden..Och...man skiter i Svenska gamla regler och anpassar sej till Thai! GUD FÖRBJUDE!!

Börjar hänga Buddamedaljonger runt halsen och dricka "kapsylwhiskey" med soda...!

:waiting:

Frank

"ledarn " sa:
Säger som Lego.... Släpp taget Berra !!!!

Det är ju kul att skriva om sånt här...
Frugan läser väl inte här på CM...?
Då behöver du inte vara orolig för att behöva sova på soffan när du kommer hem... :)

Det är ju helt sjukt hur mycket jag reagerar på och tycker det är helt "uppåt väggarna"..
Men inte skulle jag för mitt liv börja diskutera sådana saker med frugan då jag vet att det inte hjälper ett dugg.
Bara att "bita i det sura äpplet" och acceptera....

Men kul som attan är det när man skratta åt eländet tillsammans med andra här på CM..

Jag skojar eller ljuger inte. Ni får tro vad ni vill, men jag är bara sådan att jag har väldigt lätt för att anpassa mig efter snart ett helt liv med det jobbet jag har.

Visst kan jag reta mig på att en del i avlägsna delar av familjen bara bråkar om pengar t ex, men det rör inte mig. "Min" familj försöker inte mjölka mig på pengar och det är jag väldigt glad för. Vad man bråkar om är sådant som ligger långt tillbaka i tiden.

Jag trivs som tusan i Thailand och längtar dit utav bara hel**te. Och när vi väl är där anpassar jag mig och lever thailiv, vill inte ha det på något annat sätt. Innebär det att man går till Wat kl 7 på morgonen så gör jag det, innebär det att man kommer en timme försent till en fest så får man väl göra det.

Men jag går ICKE in på en vedervärdig, stinkande toalett. Aldrig! Där går gränsen!!

Ja det kan jag köpa, den grejen har du alldeles rätt i. Tänkte inte på det. Det är precis samma sak med filippinarna här på jobbet, man kan bara inte erkänna att man inte vet. Här kan det driva mig till vansinne eftersom det kan skapa farliga situationer men i Thailand behöver man ju inte reta upp sig lika mycket. Men förvisso är det väldigt irriterande. :(

JAG TYCKER ATT DET MESTA I THAILAND HAR SIN CHARM, UTOM STINKANDE DASS KANSKE. PLASTTALLRIKAR OCH BILLIGA BESTICK, VAD GÖR DET? JAG SKULLE HELLER INTE STÖRAS NÄR THAI ÄTER GEMENSAMT MED FINGRARNA FRÅN SAMMA FAT SOM JAG HAR LÄST OM HÄR ATT DE GÖR. MAN MÅSTE JU FÖRUTSÄTTA ATT DE INTE VILL BLI SJUKA SJÄLVA OCH TVÄTTAR HÄNDERNA INNAN.

SÅ JAG HÅLLER MED BERRA OCH GER HONOM EN KARMA FÖR HANS ANPASSNINGSFÖRMÅGA. OCH LEDARN FÅR OCKSÅ EN FÖR SIN KLARSYNTHET TROTS ATT JAG SAKNAR AL BUNDY.

Det är förunderligt att se hur min upplevelse av plasttallrikar och plåtbestick kom att handla om anpassningsförmåga. Jag har noll problem med att äta på och med plast och plåt. Jag kom bara ihåg att när jag var här första gången, och det är väldigt länge sedan, så noterade jag detta och tyckte att det var lite charmigt. Nu efter många resor och sedan en månad bosatt här, reagerar jag överhuvudtaget inte på detta. Ledarens träffsäkra iakttagelse om matrast förtjänar verkligen en karma. Det är mycket här nere som är underligt sett i våra blåa ögons perspektiv. Jag tycker det är skitkul att notera och att skriva om de här ”konstigheterna”.
Areeya Kapsylwhiskey och buddamedaljong -jäklar jag är en sådan där som de skrattar åt bakom ryggen!
Tro mig, om det hade handlat om bristande anpassningsförmåga eller illa dold fientlighet till Thailand och eller det Thailändska folket så hade jag aldrig tagit steget att lämna Sverige och bosätta mig här.

För att bara svara på rubriken så...

Ni har varit där tillräckligt länge allihopa!
Packa väskan och ta er hem till Sverige. Och det gäller även 2veckors turisterna!

NÄR MAN BÖRJAR BEKLAGA SIG ÖVER DAMER FRÅN HEMLANDET OCH VÄST I ÖVRIGT. OCH NÄR MAN TYCKER ATT DET ÄR OK ATT DRICKA ÖL MED IS I. BRRR, SYND PÅ GOD CHANG ELLER LEO.

"Bertil " sa:
NÄR MAN BÖRJAR BEKLAGA SIG ÖVER DAMER FRÅN HEMLANDET OCH VÄST I ÖVRIGT. OCH NÄR MAN TYCKER ATT DET ÄR OK ATT DRICKA ÖL MED IS I. BRRR, SYND PÅ GOD CHANG ELLER LEO.

Bertil, vi har i detta forum förut önskat att du skriver med små och stora bokstäver. Att läsa din text är mycket jobbigt med bara versaler, är det något du kan tillmötesgå?

Förstår inte varför du skriver med versaler????

insayt

VI?? JAG TYCKER MEST DET ÄR DU SOM KLAGAR. VAR GLAD OCH TA HAND OM DIN THAIUNDERVISING SÅ BLIR NOG ALLA INKL DU SJÄLV GLADA.

Bra Bertil :thumbsup:

Folk som klagar på hur andra stavar och skriver ska du inte bry dig om, det bevisar bara på att dom inte mår så bra själva. Det är ett riktigt typexempel på I-landsproblem.
Du skrev i något inlägg innan att du precis har lärt dig hur en dator fungerar så för mig blir det bara tummen upp.

TACK ANN, TUMMEN UPP FÖR DIG SJÄLV! OCH DU HAR NOG RÄTT TYVÄRR, FOLK SOM KLAGAR PÅ BAGATELLER HAR SÄKERT PROBLEM MED SIG SJÄLV. OCH IBLAND KOMMER DETTA FRAM, SÄRSKILT PÅ HELGERNA.

Att tala om för folk att dom har problem med stavning kan vara lika illa som att tala om för någon som stammar att han ska sluta med det och lära sig prata ordentligt.

Min åsikt.

"Kycklingen " sa:
Att tala om för folk att dom har problem med stavning kan vara lika illa som att tala om för någon som stammar att han ska sluta med det och lära sig prata ordentligt.

Min åsikt.

:wai: Karma kycklingen :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp