thailänsk körkort

 
Jag själv anlitade en tjej som har service för allt, fick till och med mc-kort trots att jag inte hade det på varken internationella eller svenska körkortet. Hon hämtade pass och körkort på kvällen, nästa dag hämtade hon mig för att åka till traffic office för ögontest och foto, sen var det klart, körkort i 2 år, sen förnya till 5 år efter prövotiden, enkelt! Hon tog 5000 baht för mc och bil och det tycker jag var väl värt det då jag inte behövde åka till varken immigration eller fixa läkarintyg, och det var på vanligt turistvisa.
Skulle säga att det är för djävligt , inte alls bra som du vill påskina , sådant som sen gör att folk kör ihjäl sig samt andra på MC i Thaialnd :(
 
Skulle säga att det är för djävligt , inte alls bra som du vill påskina , sådant som sen gör att folk kör ihjäl sig samt andra på MC i Thaialnd :(
Nu är det bara faranger med internationellt körkort som kan göra så, så det finns väl lite trafikkunskap i grunden. Och de faranger som kör ihjäl sig i Thailand är väl oftast påverkade, så det har nog inget att göra med hur de fick sitt körkort.
 
:rolleyes: En bra start for oss utlanningar ar val att vi inte tar genvagar eller later illigala foretag forfalska dokument ,tror du att vi skall fa ett battre rykte pa det sattet :rolleyes:
 
Dumt påhopp, men du är väl inte så kunnig, så du kan få ett TH KK enligt gängse regler i TH. Jag betalar vad det kostar och inget annat.

@Långeman, stingslig tror jag..
Näe! i slutänden så var det bara menat som ett skämt, inget och ta illa upp för. Efter alla år med frugan så har man hört alla negativa infall, om att "farangen" som inte hostar upp behövda slantar och det inkluderar även när de undrar om man har blivit en"Cheapcharlie".
Att hålla i slantar det gör jag också när jag är där, annars blir man bara en personlig ATM i ögonen på thai och dit vill inte jag sträcka mig..
 
Hej lånar tråden lite, hoppas ni kan läsa mitt inlägg och svara. Vi säger så här jag skaffar mig motorcykel körkort från thailand men där i mot får jag inte köra i Sverige för jag är folkbokförd gäller det svensk körkort, men om jag inte är folkbokförd i Sverige då för jag köra i Sverige med utländsk körkort i 9 månader. Min fråga är om jag har körkort från thailand med internationellt körkort reser till andra eu länder eller värden när jag är folkbokförd i Sverige men jag är bara på semester högt tre veckor, För svensk körkort kan man ansöka internationellt körkort från Sverige får man köra hela världen.
 
Hej lånar tråden lite, hoppas ni kan läsa mitt inlägg och svara. Vi säger så här jag skaffar mig motorcykel körkort från thailand men där i mot får jag inte köra i Sverige för jag är folkbokförd gäller det svensk körkort, men om jag inte är folkbokförd i Sverige då för jag köra i Sverige med utländsk körkort i 9 månader. Min fråga är om jag har körkort från thailand med internationellt körkort reser till andra eu länder eller värden när jag är folkbokförd i Sverige men jag är bara på semester högt tre veckor, För svensk körkort kan man ansöka internationellt körkort från Sverige får man köra hela världen.
Ett IKK är inte något körkort utan bara en översättning av ditt körkort. Finns flera varianter av IKK men i Thailand är det bara det ett åriga som gäller i 90 dagar efter inresa tillsammans med det riktiga KK.
 
Aha ok men även man är thai medborgare?

frågan är om thailändska körkortet går använda andra delar i världen tex Europa typ på semester hyra bil eller motorcykel
När man är medborgare i thailand kanske var otydligt med inlägg.
 
Aha ok men även man är thai medborgare?

frågan är om thailändska körkortet går använda andra delar i världen tex Europa typ på semester hyra bil eller motorcykel
När man är medborgare i thailand kanske var otydligt med inlägg.
Jag vet att ett thai-kk gäller inom AESAN utan begränsningar.
I Sverige och Europa är det väl under max ett år. Osäker om det gäller för turistvisum.
Nu är ju thai-kk även på engelska så IKK behövs inte.
Det är nog inga problem att hyra ett fordon under en semester.
 
vad får man körkortskategori för Am i Thailand, kul att veta vad man får

och vad står kk att få mc

tack för alla svaren jag har fått mycket tacksam
På AM får du ingenting eftersom moppe inte finns i Thailand. Det du tycker liknar moppe är motorcyklar och inte moppe. Finns bara ett körkort för motorcykel i Thailand och det duger inte AM nå upp till.
Det du kallar moppe heteregentligen skoter, både här och i sverige. I Sverige har du en 50cc version. Den skillnaden finns inte i Thailand utan du måste ha ett svenskt A plus internationellt kort.
Bilkort gäller inte heller på skotrar eller Bog Bike. Enbart MC kort eller gå, åka taxi eller buss.
 
Motorcykel har jag redan i thailand yamaha R3 i sisaket fast det är ju mellan tung mc räcknas det i Sverige.
Jag har B körkort i Sverige men kan ta mc kort i thailand utan problem,
Och det kan räcka med att jag kör i thai/ Asien,
Jag undrar om det går köra på thai kk i Europa hyra motorcykel och det är godkänns när man bli stoppad av polisen och det går på försäkring vid olycka,
Men min folkbokföring adress är i Sverige

Tusen tack ni som har svart önskar er en riktigt trevlig jul o ni är som i thailand knäpp up en kall öl på stranden och tänk att ni slipper kylan
 
På ett Thailändskt kk för du köra i Sverige så länge du inte är folkbokförd, Folkbokför du dig så kan du köra ett år efter detta datum du folkbokförs , Är du inte skriven i Sverige så kan du köra samt hyra bil med ett Thai kk (har själv gjort detta) , samt kollat upp detta hos Transportstyrelsen samt polis .
Om det är samma i övriga Europa får du kolla själv på , borde vara det , men kan inte svara för detta. du skriver att du är skriven i Sverige ?? Då gäller Svenskt KK i Sverige , hur det är att köra med Thai KK som skriven i Sverige vet jag ej ,, Men har de lika dålig koll i det andra landet så borde det funka, Bara visa ditt Thai Pass :) Och uppge din adress i Thailand , detta kan de knappast kontrollera 55;), Thai KK är ju på Engelska , vilket det Svenska ej är ,,och då bör Thai KK accepteras i övriga Europa , men vet ej med säkerhet
 
Senast redigerad av en moderator:
På AM får du ingenting eftersom moppe inte finns i Thailand. Det du tycker liknar moppe är motorcyklar och inte moppe. Finns bara ett körkort för motorcykel i Thailand och det duger inte AM nå upp till.
Det du kallar moppe heteregentligen skoter, både här och i sverige. I Sverige har du en 50cc version. Den skillnaden finns inte i Thailand utan du måste ha ett svenskt A plus internationellt kort.
Bilkort gäller inte heller på skotrar eller Bog Bike. Enbart MC kort eller gå, åka taxi eller buss.
Däremot så är det på gång med ett KK för Tung hoj (över 400cc ) detta pga de olyckor som sker alldeles för ofta med hyrda tyngre cyklar
 
 

Liknande trådar

L
Svar
13
Visningar
1 K
A
A
Svar
4
Visningar
2 K
A
M
Svar
1
Visningar
2 K
glimten66
G
A
Svar
3
Visningar
4 K
TajPelle
T
A
Svar
2
Visningar
4 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp