Thairestaurang med namnet Isaan öppnar på Berns.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En thairestaurang med namnet Isaan ska öppna på Berns i Stockholm, flera ur personalen liksom krögaren själv kommer just ifrån provinsen Isan. menyn kommer att ha rätter ifrån Isan men kommer att spegla hela det Thailändska köket.

Låter intressant och det skulle vara kul att besöka stället någon gång, dom ska tydligen öppna den 17 januari 2020.

Så blir Sayan Isakssons nya thaikrog på Berns
Thairestaurangen Isaan öppnar på Berns den 17 januari.

Publicerad 15 november 2019, kl. 10:49Uppdaterad 15 november 2019, kl. 10:50

Efter årsskiftet öppnar Sayan Isakssons nya thaikrog på Berns. Nu står det klart att restaurangen döps till Isaan efter en thailändsk provins.
– Namnvalet kändes givet, säger stjärnkocken.

Som Allt om Stockholm tidigare berättat öppnar Sayan Isaksson restaurang på Berns under 2019.

Efter att ha fått reda på att flera medarbetare på Berns kommer från Isaan, samma thailändska provins som krögaren själv, valde de att döpa den nya thaikrogen därefter.

Områdets matkultur har också inspirerat menyn på Isaan. Maten ska vara en fri tolkning av det thailändska köket – den ska vara analog, grillas över öppen eld och tillagas utan avancerad teknisk utrustning, men samtidigt vara modern och samtida.

För att minska importen av råvaror som det är stor åtgång på, som koriander och citrongräs, ska restaurangen själv odla det i närområdet.

– I restaurangen ska vi göra mycket från grunden. Vi ska odla själva och bland annat göra vår egen miso. Det är viktigt för mig. Miljön i restaurangen ska vara inkluderande och inte andas lyxrestaurang, säger Sayan Isaksson i en kommentar.

Restaurangen kommer att ha 160 sittplatser.



Mvh isan lover
 
Nej men konceptet "Mat från Isaan" får nog inte stockholmare att springa benen av sig, det finns redan många restauranger i Stockholm som erbjuder mat från den delen av landet.

Hej

Låter fint, i mina trakter finns det bara försvenskade varianter av Thaimat, vill man ha Isaanmat får man prata direkt med personalen i köket som ofta är just ifrån Isaan, dom brukar ha en korg med klibbris o.s.v som personalen käkar själva.

Mvh isan lover
 
Importera?
I Hofors finns en odlare av asiatiska grönsaker vill jag minnas. Vet inte hur stor numera men de har hållit på många år.
Kanske dyrt likt import då det måste odlas i växthus.
Jag känner till Berns prissättning, enda gången jag går dit är när jag är bjuden, man får mat med samma smak nere på stan för mindre pengar.
 
Importera?
I Hofors finns en odlare av asiatiska grönsaker vill jag minnas. Vet inte hur stor numera men de har hållit på många år.
Kanske dyrt likt import då det måste odlas i växthus.
Jag känner till Berns prissättning, enda gången jag går dit är när jag är bjuden, man får mat med samma smak nere på stan för mindre pengar.

Finns en kvinna som odlad asiatiska grönsaker i mer än 20 år och levererar till krogar i hela sverige



Enis
 
Hej

En ny artikel om Thairestaurangen på Berns,

Stjärnkockens thaimat med närodlade varor
White guide-vinnaren Sayan Isaksson lagar thailändsk mat med närodlat – för klimatets skull

PUBLICERAD: I GÅR 08.21
UPPDATERAD: I GÅR 10.58
NYSTART. Efter framgångarna med esperanto – en av Sveriges absolut bästa restauranger har Sayan Eriksson valt att gå tillbaka till rötterna. På den nya restaurangen Isaan är det fokus på hållbarhet och thailändska rätter som gäller.


FOTO: ANDREAS BARDELL
NYSTART. Efter framgångarna med esperanto – en av Sveriges absolut bästa restauranger har Sayan Eriksson valt att gå tillbaka till rötterna. På den nya restaurangen Isaan är det fokus på hållbarhet och thailändska rätter som gäller.
Matsmarta onsdag
Han drev tidigare Esperanto – under många år en av Sveriges absolut bästa restauranger. Säsongen 2016–17 fick den ”omöjliga” 40 av 40 matpoäng i White Guide. Men säg den matglädje som varar för evigt.

Nya tag, ny god mat, nu är det thailändskt som gäller för Sayan Isaksson. Norra Thailand närmare bestämt och de flesta råvarorna kommer ännu längre norrifrån. Svensk kålrot i stället för papaya, honung i stället för palm- socker.


Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
4 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp