Visum till Thailand

Med Non O visa som du har Jonas så kan du precis som med OA få 12 mån uppehållstillstånd om du visar intyg på inkomst. Men är väl ingen vits för dig som bara stannar en mån i taget, du får väl 90 nya dagar varje gång du kommer hem?
Stora skillnaden blir att jag slipper att åka till ambassad i annat land för att söka nytt Visa O spouse family varje år, den biten jag vill slippa.

Ja att jämföra för och nackdelar tarvar ju en del räkning, men om någon vill veta, så funkar det som så här då;

Non Imm O 1 årigt multiple entries; kostnad SEK; 1.500:- = 6.000 baht
Uppehållstillstånd; kostnad 1.900 baht
re entry permits multiple 3.800 baht
TOTALT UT : 5.700 baht.

Så som ni ser, och detta är alltså fokuserat på Jonas omständigheter, så kan ju Jonas egentligen välja det som passar honom bäst själv. Pengarna gör ju ingen större skillnad.

I andra människors fall, så är det ju med garanti MYCKET billigare att skaffa ett extension of stay (uppehållstillstånd), eftersom man ju då SLIPPER att åka ur landet var 90;e dag, vilket ju kostar sina slantar...
Mitt visa O blir betydligt dyrare, får lägga till en flygbiljett och hotell i kostnaden

Mitt visa O blir betydligt dyrare, får lägga till en flygbiljett och hotell i kostnaden

Så det som Ministry of Foreign Affairs skriver om Visa typ OA är alltså helt fel?

"
Channels to submit application

Applicant may submit their application at the Royal Thai embassy or Royal Thai Consulate-General in their home/residence country or at the Office of the Immigration Bureau in Thailand located onGovernment Center B, Chaengwattana Soi 7, Laksi, Bangkok 10210, Tel 0-2141-9889."

Ja det är fel, felet har stått där i flera år nu, och som vanligt så gör inte myndigheten ett skit för att rätta till sidan. Det finns väl ingen thai som vågar säga att där finns ett fel på sidan, då blir dom väl avstängda kanske...

Så Jonas, skaffa dig ett uppehållstillstånd, men frågan är bara (jag vet ju inte) är du gift med din sambo?? I så fall kan du basera uppehållstillståndet på att du är gift med henne. 50 år i ålder är du ju inte ännu så det faller ju bort.

lycka till.... OCH Ronald (gäst) vet inte varför du lägger in den posten du gjorde nu sist... Det är ju just den saken vi pratar om här i tråden... Alltså att det är felskrivet..

Ja det är fel, felet har stått där i flera år nu, och som vanligt så gör inte myndigheten ett skit för att rätta till sidan. Det finns väl ingen thai som vågar säga att där finns ett fel på sidan, då blir dom väl avstängda kanske...

Så Jonas, skaffa dig ett uppehållstillstånd, men frågan är bara (jag vet ju inte) är du gift med din sambo?? I så fall kan du basera uppehållstillståndet på att du är gift med henne. 50 år i ålder är du ju inte ännu så det faller ju bort.

lycka till.... OCH Ronald (gäst) vet inte varför du lägger in den posten du gjorde nu sist... Det är ju just den saken vi pratar om här i tråden... Alltså att det är felskrivet..

Och det ska vi ta Ditt ord på??? Kan Du redovisa var Du inhämtar Din information från?

Hur mycket läser du här eg?
Jonas skriver ju spouse och måste du väl ha koll på att han är gift sen länge.

Tror du att jag skriver utan att veta????? Var glad istället för att någon har kläm på det hela...
Jag vill inte tro..??
Har du varit där personligen och blivit avvisad så VET du...
Annars är det fortfarande oklart och vi ska alla gå efter vad du säger utan att ha varit där..??
Du är ju alltid den som skriver att man ska ifrågasätta det som inte är skrivet i sten..
Varje gång du gör det utgör du dig som en hjälte av den fria frågan..
Men om någon ifrågasätter det du skriver så blir det ett jävla liv på dig..

Jag är övertygad att du är en av många som kan det här med UT och Visa..
Det har du ju läst på dig under många år.. Det misstror jag dig inte..

Jag vill inte tro..??
Har du varit där personligen och blivit avvisad så VET du...
Annars är det fortfarande oklart och vi ska alla gå efter vad du säger utan att ha varit där..??
Du är ju alltid den som skriver att man ska ifrågasätta det som inte är skrivet i sten..
Varje gång du gör det utgör du dig som en hjälte av den fria frågan..
Men om någon ifrågasätter det du skriver så blir det ett jävla liv på dig..

Jag är övertygad att du är en av många som kan det här med UT och Visa..
Det har du ju läst på dig under många år.. Det misstror jag dig inte..

Tack... men du, lägg till vad vi vet PLUS, att vi VET vad och hur ett O-A fungerar, så inser vi ganska glasklart att dom har skrivit fel ,där dom påstår at man kan köpa sig ett O-A inne i Thailand.

Förresten skall man hård-dra då det som står där, så står det ju faktiskt INTE att dom skall HANDLÄGGA VISA-anbsökan i Thailand enbart ta emot densamma.

Kanske dom EMS;ar din ansökan till Stockholm???

Tack... men du, lägg till vad vi vet PLUS, att vi VET vad och hur ett O-A fungerar, så inser vi ganska glasklart att dom har skrivit fel ,där dom påstår at man kan köpa sig ett O-A inne i Thailand.

Förresten skall man hård-dra då det som står där, så står det ju faktiskt INTE att dom skall HANDLÄGGA VISA-anbsökan i Thailand enbart ta emot densamma.

Det vet vi inte förrns någon av oss testar..
Kan ju faktiskt vara så att dom fixar det på något vis..??
Kunde vara kul om någon som bor i Bangkok skulle testa..
För dom som bor i Isaan eller långt ifrån har ju ingen lust kan jag förstå..

Jag har problem att förstå förklaringarna som ges här men har hittat en bra beskrivning på SIAM-legal.

Uppenbarligen är OA enbart för ansökan utomlands och O är det som används i Thailand vid konvertering från annan visa. Inget krav på vilken typ, även visa extemption går bra om man uppfyller kraven för O.
http://www.siam-legal.com/thailand-visa/Thailand-Retirement-Visa.php

Mackes, exakt det har vi skrivit här tidigare i tråden. Men du skall veta när du ändå för detta på tal igen. Att man kan alltså INTE köpa ett VISA i Thailand, annat än om man har i tankarna att det skall sluta i en extension of stay. Annars glöm det....

Och den vägen kan gå via den Visa-lösa vistelsen, eller turist-VISA också, detta kan konverteras via Non Immigrantc"O" till ett uppehållstillstånd (extension oif stay)

Mackes, exakt det har vi skrivit här tidigare i tråden. Men du skall veta när du ändå för detta på tal igen. Att man kan alltså INTE köpa ett VISA i Thailand, annat än om man har i tankarna att det skall sluta i en extension of stay. Annars glöm det....

Och den vägen kan gå via den Visa-lösa vistelsen, eller turist-VISA också, detta kan konverteras via Non Immigrantc"O" till ett uppehållstillstånd (extension oif stay)

Jo, det må hända att ni skrivit det men det är så rörigt att jag inte förstod. Denna artikel förstår jag!

Så vad du säger nu är att nedanstående inte stämmer? Jag tillåter mig att tvivla, de verkar ha koll:
Note:The foreigner on a visa exemption stamp or a tourist visa can still apply for a retirement visa given that the foreigner has already met the requirements for the non-immigrant O visa and for the one year extension visa applications. This can be done at the immigration office in Thailand.

Är det inte så här tro..??

Inga ambassader utomlands bemyndigar dessa Visum..??
Alla ansökningar skickas med Diplomatposten till Bangkok (Laksi)..
Där hanterar man ansökningarna och sen skickar tillbaka med diplomatpost..

Är det så måste det ju gå mycket fortare om man åker direkt till myndigheten i Bangkok..??

Du menar då med detta att man inte kan komma hit med ett turistvisa samt ansöka om ett Non O visa single eller multiple entry på Mig i Pattya ,, är det så Mr Newdawn

Jo, det må hända att ni skrivit det men det är så rörigt att jag inte förstod. Denna artikel förstår jag!

Så vad du säger nu är att nedanstående inte stämmer? Jag tillåter mig att tvivla, de verkar ha koll:
Note:The foreigner on a visa exemption stamp or a tourist visa can still apply for a retirement visa given that the foreigner has already met the requirements for the non-immigrant O visa and for the one year extension visa applications. This can be done at the immigration office in Thailand.

Det var EXAKT det jag skrev i mitt förra inlägg, förutom då att myndigheterna som vanligt som synes kallar ett uppehållstillstånd för VISA...

Jag har problem att förstå förklaringarna som ges här men har hittat en bra beskrivning på SIAM-legal.

Uppenbarligen är OA enbart för ansökan utomlands och O är det som används i Thailand vid konvertering från annan visa. Inget krav på vilken typ, även visa extemption går bra om man uppfyller kraven för O.

http://www.siam-legal.com/thailand-visa/Thailand-Retirement-Visa.php

Helt rätt!!!!!
Sedan kan man med detta O under den 3:e mån,ansöka om ett Extension of stay, även kallat , Retirement Av många kallas det O-A Visa ,trots att det är ett uppehållstillstånd.
Kraven är dom samma som vid en förlängning av ett befintligt O-A. Extension of stay,Retirement.

Du menar då med detta att man inte kan komma hit med ett turistvisa samt ansöka om ett Non O visa single eller multiple entry på Mig i Pattya ,, är det så Mr Newdawn

Ja man kan enbart i syfte att ha som slutmål att ha ett uppehållstillstånd, kunna gå via ett non immigrant "O" single entry (EJ multiple entries). Men du kan INTE köpa ett VISA i syfte att bara handla på dig ett VISA. glöm det..

Är det inte så här tro..??

Inga ambassader utomlands bemyndigar dessa Visum..??
Alla ansökningar skickas med Diplomatposten till Bangkok (Laksi)..
Där hanterar man ansökningarna och sen skickar tillbaka med diplomatpost..
Är det så måste det ju gå mycket fortare om man åker direkt till myndigheten i Bangkok..??

Dina tankar är lika mycket värda som mina i detta ledarn, MEN saken är den att du kan INTE köpa ett
VISA i Thailand enbart i syfte att köpa ett VISA... Och så är det.

Så med din tankegång.... Visst åk till Bangkok lämna in din ansökan där (vet inte om det går). Men sedan kommer problemet, ty du får ALDRIG ut det här i Thailand, utan måste åka hem till Sverige (om du är svensk) och får det där då av thailändska ambassaden.

Och den resan lönar ju sig illa, eller hur?

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
51 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp