Jobbig resa

 
Skivbromsar är klart effektivare än trumbromsar. Trumbromsar är billigare och enklare. Trumbromsar kräver minst underhåll speciellt på ett fordon som inte används så ofta. Därför sitter det oftast trumbromsar på släpvagnar, husvagnar mm. Bak på en bil där man inte behöver så mycket bromseffekt fungerar det utmärkt med trumbromsar.
 
Skivbromsar är klart effektivare än trumbromsar. Trumbromsar är billigare och enklare. Trumbromsar kräver minst underhåll speciellt på ett fordon som inte används så ofta. Därför sitter det oftast trumbromsar på släpvagnar, husvagnar mm. Bak på en bil där man inte behöver så mycket bromseffekt fungerar det utmärkt med trumbromsar.
Självklart skivor runt om på BIL enklast att byta på . Finns det skivor på släpvagnar/husvagnar ,är det så att trumbromsar är enklare än skivor tvivlare är jag
 
Skivbromsar är klart effektivare än trumbromsar. Trumbromsar är billigare och enklare. Trumbromsar kräver minst underhåll speciellt på ett fordon som inte används så ofta. Därför sitter det oftast trumbromsar på släpvagnar, husvagnar mm. Bak på en bil där man inte behöver så mycket bromseffekt fungerar det utmärkt med trumbromsar.
Kraften är bättre i trummor rent generellt...tills dom blir varma eller blöta
 
Finns det skivor på släpvagnar/husvagnar .Det var en fråga /fundering

Missade formuleringen, om man inte ska köra bana eller avancerat så tar jag helst trummor bak då de aldrig har hängt sej på något fordon i min ägo vilket ett antal skivbromsar bak har gjort då de används alldeles för lite vid normal körning.
 
Jasså är det så???

Rent generellt så är det så.
Det är väl bara knalla in på bilprovningen med valfri jänkare och bottna bromstestaren. Det har jag gjort några gånger. Tror den gick till 3,2 kN på bägge frambromsarna, fast bromsverkan var kraftigt skev.
Du har nog svårt att komma upp i sådana resultat med ett par vanliga skivor.
De flesta tunga fordon har nog trummor
 
Missade formuleringen, om man inte ska köra bana eller avancerat så tar jag helst trummor bak då de aldrig har hängt sej på något fordon i min ägo vilket ett antal skivbromsar bak har gjort då de används alldeles för lite vid normal körning.

Jag har haft en del bilar där backarna varit helkörda och snurrat med trumman eller så har bara ena bromsbacken bungerat
 
Rent generellt så är det så.
Det är väl bara knalla in på bilprovningen med valfri jänkare och bottna bromstestaren. Det har jag gjort några gånger. Tror den gick till 3,2 kN på bägge frambromsarna, fast bromsverkan var kraftigt skev.
Du har nog svårt att komma upp i sådana resultat med ett par vanliga skivor.
De flesta tunga fordon har nog trummor

De flesta lastbilar har idag gått över till skivor fram.
 
Jag har haft en del bilar där backarna varit helkörda och snurrat med trumman eller så har bara ena bromsbacken bungerat

Backar som snurrat med trumman har jag aldrig råkat ut för men visst har jag haft havererade trumbromsar men då har det varit dags att byta backar där ibland bromsbandet har släppt och oftast även byta cylindrarna, sedan så rullar det ett antal tusen mil igen.
 
Rent generellt så är det så.
Det är väl bara knalla in på bilprovningen med valfri jänkare och bottna bromstestaren. Det har jag gjort några gånger. Tror den gick till 3,2 kN på bägge frambromsarna, fast bromsverkan var kraftigt skev.
Du har nog svårt att komma upp i sådana resultat med ett par vanliga skivor.
De flesta tunga fordon har nog trummor
Bilprovningen ja ,men susar du över ca 150 med en tung bil ,då är det inte så trevligt så upplever jag det med trummor ,glad att jag har skivor på min Chevrolet -48
 
 

Liknande trådar

A
Svar
14
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp