Mackes MC-resa genom Sydostasien

 
Varför kunde inte in i vietnam???
Thai biker säger att man kom in bara vid norra passage där gränstull var datoriserade annars är det kört.plus lite smörjpengar oxå!!
Jag vill köra längs vietnam kust söder -norr o in i Loas,vänta till ASEAN är fullkomlig först.slippa massa dokumenter o avgifter.Im poor rider.= )

Orsaken var att mc över en viss storlek (tror det var 600 cc) kräver speciella tillstånd och krav på Vietnamesiskt körkort så en 500 hade kanske funkat. Jag tror dock att det lättat nu, har hört om folk som kört in i norra Vietnam. Hade jag haft tålamod att vänta på alla papper så hade det nog gått. Kollade med Vietnams ambassad i Vientiane när jag åkte förbi och enligt dem så skulle det gå bra men det tyckte inte tullpolisen. MC kan man köra hur länge som helst.
 
Du akrev inte helt olikt samer. Precis samma känsla fick jag i Manibruk bergen nära gränsen till Lao på väg 101 från Nan. Även ansikten på folket påminde om samer liksom kläderna rätt fantastiskt för det är inte helt nära norra europa.
Ha ha ha!på 80 talet var jag i lumpen flög från ängelholm till vidsel raketbas i en vecka för raketövning.på fritid åkte vi skåningar skidor med uniform där utanför basen.vi mötte några samer o de glodde på mig o frågade om jag var same? Jag svarade att jag var thai,så frågade de vilken stam?jag höll för skratt och sade att vi bodde lite längre sydöstra neråt!!!mina lumpakompisar höll på garva ihjäl sig...varje sommar så åkte vi till Boden o semestra,byborna ute i Heden trodde oxå jag var same!!??ha ha ha .Det var rolig minne.
 
Ha ha ha!på 80 talet var jag i lumpen flög från ängelholm till vidsel raketbas i en vecka för raketövning.på fritid åkte vi skåningar skidor med uniform där utanför basen.vi mötte några samer o de glodde på mig o frågade om jag var same? Jag svarade att jag var thai,så frågade de vilken stam?jag höll för skratt och sade att vi bodde lite längre sydöstra neråt!!!mina lumpakompisar höll på garva ihjäl sig...varje sommar så åkte vi till Boden o semestra,byborna ute i Heden trodde oxå jag var same!!??ha ha ha .Det var rolig minne.
Du akrev inte helt olikt samer. Precis samma känsla fick jag i Manibruk bergen nära gränsen till Lao på väg 101 från Nan. Även ansikten på folket påminde om samer liksom kläderna rätt fantastiskt för det är inte helt nära norra europa.

IMG_20171217_173824_974.jpg
 
Jag sträckläste hela Mackes blogg, ledsen för att jag inte givit tillräckligt mycket cred eller gillande, för jag älskade den. Läser du in din bok så ska jag med glädje betala för den talboken:wai: Helt underbar, reseskildringen var höjdpunkten men allt var bra :)
 
Efter ett besök på gyllene triangelns opiummusée som var klart sevärt och tänkvärt så körde jag rakt förbi själva korsningen av de tre länderna som bara var en gigantisk turistfälla. Jag följde gränsen och Mekongfloden fram till Huay Xai där det fanns en gränsövergång. Det blev en trevlig kväll med några norska stollar och en amerikansk officer som kört torpedbåt på Mekong under Vietnamkriget och nu återkommit och skaffat HD och Thailändska.

Mekongfloden är mäktig

IMG_0218.jpg


Kaos vid gränsövergången och grabbarna här lurade i mig att det inte gick någon bilfärja...

DSCF1525.JPG


Så det blev transport av mig och Honda i en longtailbåt, skakigt...

DSCF1533.JPG


Här tillbringade vi kvällen med diverse rövarhistorier och utsikt över Mekong

DSCF1522.JPG


Laos började med en fantastisk välasfalterad väg, dock med några skönhetsfläckar

DSCF1538.jpg


Var det många lastbilar o långtradare på Loas vägar?tung trafik?
 
Nej, faktiskt inte. Inte ens lokala damer. Jag hade fullt upp att smälta intrycken varje dag. Det vart först när jag kom till Pattaya som det blev lite kär-lek. Då var jag rätt utsvulten.

Det kändes som rätt val att åka själv.
Nej, faktiskt inte. Inte ens lokala damer. Jag hade fullt upp att smälta intrycken varje dag. Det vart först när jag kom till Pattaya som det blev lite kär-lek. Då var jag rätt utsvulten.

Det kändes som rätt val att åka själv.
Så sann!man riskera inte andras liv heller.på 90 talet nyss hemkommen till thailand åkte jag på Honda MTX 125 på en volontär resa till en väglös skola på berget utanför Mae hong sorn.3,5 timmar på 30 km sträcka på berg topparna körde vi på lösa stenbumlingar utefter regnskårorna
.körde av berg nåra gånger och höll på ta livet av min tjej som satt bak.sen dess åkte jag ensam överall,det känns rätt ändå.
 
Var det många lastbilar o långtradare på Loas vägar?tung trafik?

Från Huay Xai och upp till Kina var det nästan ingen trafik alls men vägen var riktigt bra med undantag av några ras. Den var byggd för mycket trafik.

vägen från Kina till Luang Prabang däremot var riktigt mycket trafik och riktigt dålig väg. Lastbilar med brutna hjulaxlar stod överallt efter att ha kört ner i meterdjupa hålor i lervällingen. Där var det riktigt bra att ha Transalpen med höga hjul. Snitthastighet 30 km/tim. Från Luang Prabang till Vientienn var de finaste vägarna med mycket berg.
 
Nästa "fantastiska" anhalt blev det osannolika Vang Vien i Laos. Ett tillhåll för västerländska bagpackers som ligger vid en flod som rinner några kilometer utefter vägen. Man hoppade på en minibuss och åkte några kilometer uppför floden och fick där ett bildäck för färden tillbaka. Allsköns tillbehör fanns att handla för en riktigt sparad resa ner för floden, jag förstår att det blivit populärt, nog tur att mor och far inte visste vad som försiggick. Hotellet var dock svindyrt så det blev bara en natt.

Lagom till lunch blev det stopp i en liten by med marknader uppe i bergen

DSCF1594.jpg


Nudelsoppa med tillbehör var allt som stod på menyn

DSCF1593.jpg


Laotiska tjejer är som tur är fredade mot falanger i lagen, här blir de kvar i byn

DSCF1595.jpg


Fina vyer i bergslandskap

DSCF1596.jpg


Men samma strid mot naturkrafterna

DSCF1568.jpg


Inte så mycket bilder från den blöta floden, men kvällen avslutades på ett hak med BeerLao och Friends i loop på TV:n

DSCF1603.jpg
Tack,mycket intressant skildring.rolig även.mötte du nån biker på väg?
 
Ja Laos var verkligen fantastiskt, rekommenderar alla att ge det en chans. Men lämna Vientiane då...
Typo skulle vara "riktigt spacad resa ner för floden", ibland tar rättstavningen över lite mycket...
Jo Loas lyckliga nog innehåller många saker o värderingar som thai har för längesen förlorad.TT.Deras kvinnor är stolta o respektabla tvärtemot våra isaan kvinnor och en del övriga.Synd.
 
Jag blev lite inspirerad av Gotlands bilder och tänkte göra en tråd med bilder från min MC-resa genom Sydostasien 2008. Jag skeppade min egen Honda Transalp från Göteborg till Bangkok och körde därifrån söderut till Phuket och Samui, sedan norrut via floden Kwai och Chiang Mai till Laos. Därifrån åter genom Isaan och södra Laos till Kambodja där jag misslyckades med att komma in i Vietnam med mc:n och slutligen via turistöarna och Pattaya hem från Bangkok. ca 1000 mil på tre månader.

Vill du läsa hela storyn så finns den i min bok "En svensk i Thailand" på webbshopen ett par veckor till, sedan i bokhandeln.

Första bilden blir på resvägen.​

map.jpg


och min packade Honda Transalp

pack.jpg


ankommen till Bangkok

arrived.JPG


Tullkontoret med massor av papper

custom_office.jpg


Tullarna som hjälpte till med vägbeskrivning och tips

custom_harbour.JPG


och alla hamnarbetarna som hjälpte till med upppackningen

workers.JPG
Jag blev lite inspirerad av Gotlands bilder och tänkte göra en tråd med bilder från min MC-resa genom Sydostasien 2008. Jag skeppade min egen Honda Transalp från Göteborg till Bangkok och körde därifrån söderut till Phuket och Samui, sedan norrut via floden Kwai och Chiang Mai till Laos. Därifrån åter genom Isaan och södra Laos till Kambodja där jag misslyckades med att komma in i Vietnam med mc:n och slutligen via turistöarna och Pattaya hem från Bangkok. ca 1000 mil på tre månader.

Vill du läsa hela storyn så finns den i min bok "En svensk i Thailand" på webbshopen ett par veckor till, sedan i bokhandeln.

Första bilden blir på resvägen.​

map.jpg


och min packade Honda Transalp

pack.jpg


ankommen till Bangkok

arrived.JPG


Tullkontoret med massor av papper

custom_office.jpg


Tullarna som hjälpte till med vägbeskrivning och tips

custom_harbour.JPG


och alla hamnarbetarna som hjälpte till med upppackningen

workers.JPG
Är MC registrerad i thailand och i Loas vad krävs för dokumenter för att inresa?Thai biker fick smörja med en lax för att bli insläppt.
Leta efter din burma resa länk.
God Jul på er alla.
 
Det är besiktningen som bestämmer.utan ljud analys test kan inte polisen fälla dig.Men många vill inte besvära sig eller lust.
Många av thai trafik poliser,äkta sådana med knähöga stövlar är riktiga biker även.De gör MC tour som vi andra o uppskatta mycket utländska biker ochså.Vi brukar ha med de 1eller2 vid störrre o längre trip,typ 30 hojar uppåt.
 
Mötte du nånsina
Första lite längre trippen från Chiang Mai blev Mae Hong Son loopen. En kurvig väg upp till norra gränsen mot Burma och sedan utefter gränsen söderut. En tur på tre dagar.

Är för övrigt tillbaks i Chiang Mai nu, skall hyra mc imorgon och åka upp och titta på vita templet / svarta byn. Så just nu lite sporadiskt med inläggen.

Favoritkaffestugan uppe i bergen, idag en jätterestaurang...

DSCF1391.JPG


En liten avstickare rätt ut i djungeln för att kolla in Geisrar

DSCF1392.JPG


Varma källor med kokande vatten mitt ute i ingenstans

DSCF1393.JPG


40 grader i vattnet, därav det röda skinnet, men nyttigt rikt på mineraler

DSCF1397.JPG


En tur på elefant blev det också i Pai, det verkade ta väl hand om djuren och vi hade kul i floden

DSCF1417.jpg


På högsta punkten var det kallt men marknad med lokalbefolkningen, inte helt olikt samer

DSCF1432.JPG
Mötte du nånsin bergstammar som satt längs vägen på berget?Mellan mae hong son och pai,jag stannade o frågade varför de satt där?De sa att de gick upp från byn 3-4 km.längre neråt för att kolla på fordon som kör förbi.!!! De ftågade mig varifrån o vad jag gjorde där?Bangkok sa jag o vill kolla på vyn över bergen.De skrattade så länge o tyckte jag var konstig.Ha Ha Ha.Det glömmer jag aldrig minnsan.
 
Är MC registrerad i thailand och i Loas vad krävs för dokumenter för att inresa?Thai biker fick smörja med en lax för att bli insläppt.
Leta efter din burma resa länk.
God Jul på er alla.
Det som krävs i Thailand är en gällande tredjepartsförsäkring samt registreringsbevis och en bankgaranti som täcker importkostnaden ifall du inte tar ut mc:n igen. Du får ett "turist" visa för mc:n som gäller i 30 dagar sedan måste du ut ur landet igen. Kör du inte ut så är det böter samma som overstay och efter ett tag tar de importkostnaden från garantin. I stort sett samma krav i alla länder, undantaget Vietnam som sagt, där Internationellt körkort inte gäller för större mc. Vet inte riktigt om Thai körkort gäller i övriga länder.
 
Mötte du nånsina

Mötte du nånsin bergstammar som satt längs vägen på berget?Mellan mae hong son och pai,jag stannade o frågade varför de satt där?De sa att de gick upp från byn 3-4 km.längre neråt för att kolla på fordon som kör förbi.!!! De ftågade mig varifrån o vad jag gjorde där?Bangkok sa jag o vill kolla på vyn över bergen.De skrattade så länge o tyckte jag var konstig.Ha Ha Ha.Det glömmer jag aldrig minnsan.

Nej några som satt vid vägen talade jag aldrig med men jag hade otaliga besök i bergsbyar, jag brukar ta av från stora vägen rätt upp i bergen på vinst och förlust och hittade för det mesta roliga byar med trevligt folk.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
14 K
A
A
Svar
142
Visningar
10 K
Bossej
B
 
Tillbaka
Topp