Mackes MC-resa genom Sydostasien

 

mackes

Forumveteran
Jag blev lite inspirerad av Gotlands bilder och tänkte göra en tråd med bilder från min MC-resa genom Sydostasien 2008. Jag skeppade min egen Honda Transalp från Göteborg till Bangkok och körde därifrån söderut till Phuket och Samui, sedan norrut via floden Kwai och Chiang Mai till Laos. Därifrån åter genom Isaan och södra Laos till Kambodja där jag misslyckades med att komma in i Vietnam med mc:n och slutligen via turistöarna och Pattaya hem från Bangkok. ca 1000 mil på tre månader.

Vill du läsa hela storyn så finns den i min bok "En svensk i Thailand" på webbshopen ett par veckor till, sedan i bokhandeln.

Första bilden blir på resvägen.​

map.jpg


och min packade Honda Transalp

pack.jpg


ankommen till Bangkok

arrived.JPG


Tullkontoret med massor av papper

custom_office.jpg


Tullarna som hjälpte till med vägbeskrivning och tips

custom_harbour.JPG


och alla hamnarbetarna som hjälpte till med upppackningen

workers.JPG
 
Detta skall jag läsa Mackes , vad vet du om färjan från fastlandet till Koh Samui , om det blir att jag kör den vägen ner i februari så funderar jag på att ta hojen på färjan över till ön ,,
 
Alla bilfärjor går från Don Sak. Det finns ett antal bolag som landar på lite olika ställen, har du mc är det bara att välja ett. Jag brukar åka med Seatran när jag är där varje år, dock inte alltid med mc. Har du mc finns det många trevliga vägar att utforska inne på ön, en del dirtroads men inte alla. Skickar med några bilder från Samui.

Kartan har några år på nacken, reflexerna tar bort en del men stora vägen som är ca sju mil går runt ön

Samuimap.jpg


Utsikt från toppen

samuimc.jpg
 
Tackar Mackes , mycket trevligt , jo det blir en tur med denna
20170409_082805.jpg
Ser ut som en 500 eller 1000 cc fast spelar ingen roll, bra vilket som. Jag har baställt en 500 x lite offroad modell sitter lite mera upprätt, fast lite lägre här än i Swe.
Är lite besviken på Samui, ser ut som vilken europeisk turisthak som helst så håller mig här i Norr kanske någon sväng mot Isaan hållet. Men hoppas det blir roliga resor för dig.
Träffade en svensk på konsulatet i Chiang Mai idag samma årgång som jag och har en Big bike, hans fru ville jag/vi skulle komma till dom men jag är lite speciell, tris bra med mig själv, vi får se hur det bli.
 
Jag körde Ducati hemma men de är för dyra här ;) brukar hyra en CBR när jag kör uppe i bergen, 500 cc tycker jag är rätt lagom i Thailand. Skall hyra en Vstrom av en god vän i Chayiaphum nästa vecka så blir det min årliga tur i bergen. Chiang Mai, Chaing Rai och sedan utefter Laos gränsen och tillbaks ner till Isaan. Två veckor i sadeln. Blir en del regn så här års men hellre stanna emellanåt än att ha stekande sol. Otroligt fina vägar där uppe, får göra en tråd av det med.
 
Är lite besviken på Samui, ser ut som vilken europeisk turisthak som helst
Då ska du åka till nästa ö istället..??
Koh Pangnang har mycket offroad och djungel..
Att ta sig från södra till norra ön är ett litet äventyr bara det på den "stora" vägen..
Under regnsäsong går det nästan inte om man inte har 4x4 eller offroadcyckel..
Jag "häckade" mycket på Tong Nai Pan Noi när jag ledsnade på Samui..
Ett par vänner från Örebro drev en resort där under ett par år..
 
Jag körde Ducati hemma men de är för dyra här ;) brukar hyra en CBR när jag kör uppe i bergen, 500 cc tycker jag är rätt lagom i Thailand. Skall hyra en Vstrom av en god vän i Chayiaphum nästa vecka så blir det min årliga tur i bergen. Chiang Mai, Chaing Rai och sedan utefter Laos gränsen och tillbaks ner till Isaan. Två veckor i sadeln. Blir en del regn så här års men hellre stanna emellanåt än att ha stekande sol. Otroligt fina vägar där uppe, får göra en tråd av det med.

Svarar er båda , det är en 500cc , tycker som Mackes att den är perfekt i Thailand , har haft cruiser i storlekar från 750-1800 cc , 1800cc är alldeles för stort och tungt för lilla mig , 500 cbr petar på ganska bra , hänger lätt med stora cruiser-cyklar . har en toppfart på drygt 200km 7tim , men vem kör så ,, Har plockat på ett lite större drev fram påmin för att få ner RPM lite på långkörningar .. Drar runt 0,5 l /10 km ,, driftsäker hoj med en riktigt bra balans , väger 200 kilo vilket jag anser vara ganska perfekt . Jag är helnöjd med denna , har nu rullat 1500 mil , Skall plocka på en bättre Oringskedja närjag kommer ner ,men den köper jag här och tar med , samt en bra packväska att fästa bak ...
 
Senast redigerad av en moderator:
Då ska du åka till nästa ö istället..??
Koh Pangnang har mycket offroad och djungel..
Att ta sig från södra till norra ön är ett litet äventyr bara det på den "stora" vägen..
Under regnsäsong går det nästan inte om man inte har 4x4 eller offroadcyckel..
Jag "häckade" mycket på Tong Nai Pan Noi när jag ledsnade på Samui..
Ett par vänner från Örebro drev en resort där under ett par år..
Låter som att det blir Pattis , samt en tur eller två söder om Pattis
 
Känner ju folk i Pattis samt har en del vänner /kompisar där , Kan bli långtråkigt en månad på tu man hand
 
Jag körde Ducati hemma men de är för dyra här ;) brukar hyra en CBR när jag kör uppe i bergen, 500 cc tycker jag är rätt lagom i Thailand. Skall hyra en Vstrom av en god vän i Chayiaphum nästa vecka så blir det min årliga tur i bergen. Chiang Mai, Chaing Rai och sedan utefter Laos gränsen och tillbaks ner till Isaan. Två veckor i sadeln. Blir en del regn så här års men hellre stanna emellanåt än att ha stekande sol. Otroligt fina vägar där uppe, får göra en tråd av det med.
Det kommer att bli en fin resa. Jag väntar tills huset är klart sedan drar jag iväg. Tar väg 101 upp till Laos gräns först och sedan mot Chiang Rai. Vill gärna åka upp till bergen Doi Ithanon och Suthep också i alla fall, i Chiang Mai. Jag har mpnga thaivänner utmed vägen så det skall bli roligt.
Skall dit med cykeln sedan men kan ha roligt att ta samma väg med mc först.
Mycket nöje Mackes.
 
Det kommer att bli en fin resa. Kag vöntar rilla huset ör klart sedan drar hag iväg. Tar väg 101 upp till Laps gräns först och sedan mpt Chiang Rai. Vill gärna åka upp till bergen Doi Ithanon och Suthep också i alla fall, i Chiang Mai. Skall dit med cykeln sedan men kan ha roligt att ta samma väg med mc först.
Mycket nöje Mackes.
Tack, ja det har blivit några resor nu, förra året var det ju Burma. Jag har snurrat i Chaing Mai i Mae Hong Song loopen så många gånger nu så det är dax för något annat. Jag gillar det "kinesiska" området norrut vid gränsen mot Burma, tänkte också få se det vita templet om de har öppnat igen och vägen utmed Laos gräns är helt magisk, det är där min avatar är tagen uppe på Phu chi Fa.

Backen upp till Doi Intrion blir en utmaning för dig när du cyklar, lång och kallt på toppen. Du får ta vägen upp till Kungens palats och trädgård i Chaing Mai också, den är brant och det är många cyklister.
 
Tack, ja det har blivit några resor nu, förra året var det ju Burma. Jag har snurrat i Chaing Mai i Mae Hong Song loopen så många gånger nu så det är dax för något annat. Jag gillar det "kinesiska" området norrut vid gränsen mot Burma, tänkte också få se det vita templet om de har öppnat igen och vägen utmed Laos gräns är helt magisk, det är där min avatar är tagen uppe på Phu chi Fa.

Backen upp till Doi Intrion blir en utmaning för dig när du cyklar, lång och kallt på toppen. Du får ta vägen upp till Kungens palats och trädgård i Chaing Mai också, den är brant och det är många cyklister.
Jag är rätt förberedd för min cykelresa. Med MC blir det mera improvisation.
Ett litet tips, det finns eätt många intressanta samhällen utmed 101 från Nan och uppåt. Redan från Phrae är det kanonvägar upp till bergen. Är du i Chiang Rai missa inte då den Svarta Byn eller staden. Helt fantastiskt plats, tänkte att när du går till den Vita Templet så är inte den Svarta Byn långt borta och i mitt tycke mera intressant. Ett av dom stora thaikonstnärernas tummelplats. Titta gärna Nan River Art Gallery två mil uppåt från Nan mot Pua, om du är intresserad av konst. Bara lite tips.
 
Tack! Det är sådana tips som ofta förgyller resan. Jag kanske skall titta in till Mr.Jo när jag ändå är i trakterna...
 
Ja svarta byn var bättre än vita templet, får säga att vita templet var lite av en besvikelse.
Hängde massa ninja turtles, freddy kruger, batman, hellraiser, superman m.m. huvuden i träden och då templet med doreamon och ben10 målningar innuti.
Var ju bara ett turistjippo.

Svarta byn är ju också ny men lite mer att se men inget man reser halva landet för att se då finns det många häftigare ställen att besöka men svarta byn var mer värt ett besök än vita templet.
 
Ja svarta byn var bättre än vita templet, får säga att vita templet var lite av en besvikelse.
Hängde massa ninja turtles, freddy kruger, batman, hellraiser, superman m.m. huvuden i träden och då templet med doreamon och ben10 målningar innuti.
Var ju bara ett turistjippo.

Svarta byn är ju också ny men lite mer att se men inget man reser halva landet för att se då finns det många häftigare ställen att besöka men svarta byn var mer värt ett besök än vita templet.

Har man sett ett har man sett alla?;)
 
Nästa etapp på resan blev Hua Hin, vägen utefter Burmagränsen och kusten ner mot Khao Lak

Trevligt värdpar vid övernattningen på det svenska värdshuset i Hua Hin
DSCF1106.jpg


Bara några år efter tsunamin drabbat Khao Lak så hårt

DSCF1109.JPG


Jag hittade dock en liten bungalow på en helt öde resort

DSCF1108.JPG


Trevligt värdpar också här med Farang och dam, erbjöd mig att köpa hela resorten för 1 svensk mille...

DSCF1119.JPG


Efter en god middag i trevligt sällskap sov jag gott. På morgonen blev det en tur på ägorna

DSCF1117.JPG


Fina men ödsliga stränder

DSCF1110.JPG


Kanske ett resultat av tsunamin

DSCF1113.JPG


 
Då ska du åka till nästa ö istället..??
Koh Pangnang har mycket offroad och djungel..
Att ta sig från södra till norra ön är ett litet äventyr bara det på den "stora" vägen..
Under regnsäsong går det nästan inte om man inte har 4x4 eller offroadcyckel..
Jag "häckade" mycket på Tong Nai Pan Noi när jag ledsnade på Samui..
Ett par vänner från Örebro drev en resort där under ett par år..
Jättefina nya betong vägar på Kho Phangan nu.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
14 K
A
A
Svar
142
Visningar
10 K
Bossej
B
 
Tillbaka
Topp