Alkoholism i thailand

• Trådstartare Trådstartare magnusjansson
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

magnusjansson

Gäst
Thailändare bryr sig inte om en alkis,
kan man som thailändare gå till ett tempel och få hjälp?
ja, det finns ett tempel i Lopburi som tar emot missbrukare
och avgiftar dem med naturmediciner.
Detta gäller tunga missbrukare.
'
gäller det ungdomar så skickas de till
speciella kliniker eller behandlingshem.

Någon som vet något om detta?

inga vilda gissningar nu utan fakta!!!

alkoholism falang i thailand

Eftersom min tråd om thailänska alkholister inte fick ett enda svar,

så kör vi denna tråd!

Alla falanger som bor i thailand kortare eller längre tid.
Ligger nog i riskzonen för att bli alkoholister,

Det är nog väldigt lätt att trilla dit,
man har inga dagliga rutiner att följa,
trevliga vänner,
varmt är det oxå.

på en semester funkar detta !

men om man ska vara där lång tid fungerar det då,

Finns det något för falanger med alkoholproblem i thailand,
delge era kunskaper i detta,

hoppas på mera kunskap i denna tråd ;) ;) ;)

Jag har inte bott i Thailand mer än fyra månader så jag har ju ingen egen erfarenhet. Dock när jag är nere blir det väl inte många dagar utan någon alkoholhaltig dryck. Endast de gånger jag måste hålla mig spiknykter för att jag ska köra bil tidigt dagen efter eller hem på kvällen håller jag mig nykter. Sen dricker jag sällan mer än jag tål (så klart en definitionsfråga och enligt vems omdöme).

Sen har jag ju mött många farang i byar och städer i Isaan som har alvarliga problem, men det kunde de ju haft om de stannade i sitt hemland också.
Min förutfattade mening, som jag även tror du har Magnus är att jag tror det blir mer alkolism när man stannar längre och speciellt om man inte kan språket och kanske bor i en by utan farang. Nu fick jag till många förutfattade meningar på en gång.

Tänkte direkt på senaste resan då jag såg en farangkille i 30års åldern ligga och sova på en kartong under trappan till BTS i bangkok iförd bara shorts. Han såg inte fräsch ut och det var sen eftermiddag... Liknande ser jag lite då och då faktiskt. Ja det går snett för många där nere utan det bekväma skyddsnätet vi är vana.

Jag tror det går riktigt illa för många på turistorterna.

Besökt svenska kyrkna i BKK för många år sedan, och prästen sa att det finns många olyckliga männsikor som komer ner för att finna lyckan, som kanske inte blir lyckan utan alkohol eller självmord. Många dödsfall per år var det, och många som inte hade någon nära anhörig i Thailand.

Så nog finns det ...

De flesta människor behöver känna sig behövda och efterlängtade pga av deras yrkes-skicklighet eller roliga personen eller någon smart som är duktig att ge räd och tips om allt möjligt eller bara en god kamrat eller livsvän.

Inte alltid Idealiskt att bo här om man inte undviker farorna.

Efter att ha bott i Isaan i 3 år förut måste jag hålla med Legolas..det gäller att ha ett intresse..människor att umgås med. Precis som Lego sa...inte alla dagar men..ha det där planerade ibland...som att spela golf i mitt fall, fiska, jobba i trädgårn.Såg många som tillbringade dagarna i ända med att dricka öl....och troligtvis hade de problem innan de kom hit till "landet på låtsas".

Själv är jag ingen "absolutist"...men försöker ransonera mitt öl-drickande till lämpliga tillfällen.... och de kan bli många ibland ;)Efter att ha jobbat hela livet och varit "normalkonsument" vad gäller alkohol..är det underbart att ta sig en öl(chang så klart..utn is)...när man vill utan några moralpredikningar från någon..och det blir en hel del tillfällen utan att jag har dåligt samvete!

Nej, alkohol är ett njutningsmedel och skall andvändas efter bästa förstånd...
bland vänner och i possitiva "vänners lag"! ???

Karma till Lego som formulerat detta bra och som jag förstår"vid sina sinnens fulla bruk" :nod:

Areeya

alkoholism falang i thailand

Min ide om alkohol och andra droger också för den delen är att det finns bruk ock det finns missbruk. Inte alltid lätt att veta var gränsen går och den är också lite flytande :). Men en bra tumregel för mig är att allt vanemässigt användande är missbruk.

Alkohol kan användas för att sätta guldkant på speciella tillfällen men när man tycker att varje middag eller TV-kväll är speciell så skall man nog ta sig en funderare. I alla fall om man vill fortsätta att njuta av livet. I vardagen är aktiviteter som Lego säger viktiga för att bryta mönster.

En sak som skiljer Thailand från Sverige är att alkoholen är så mycket billigare, det är lätt att köpa en kartong öl och ställa i kylen men ack så farligt, då finns inget motstånd längre förrän den är slut.

Thailändarna här säger att de flesta faranger som flyttar hit ut på landet blir väldigt kortvariga och under den korta tiden sitter de mest och dricker öl. Jag tror det beror på aktivitetsbrist.

Så länge jag hade husbygget var det inga problem, men nu efteråt känner jag att jag måste hitta på aktiviteter med jämna mellanrum för att inte sjunka ner i tristess. Små projekt på tomten eller små utflykter till goa gubbar är sådana saker när man inte längre jobbar.

Därför är också ett vardagsliv på en semesterort omöjligt för mig, där är det aldrig vardag. Dit åker man för att ha fest, om man sen inte åker hem börjar det bli farligt. Men det gäller mig, det finns säkert de som klarar det också.
Därför bor jag i Isaan med familj!

"mackes " sa:
Min ide om alkohol och andra droger också för den delen är att det finns bruk ock det finns missbruk. Inte alltid lätt att veta var gränsen går och den är också lite flytande :). Men en bra tumregel för mig är att allt vanemässigt användande är missbruk.

Alkohol kan användas för att sätta guldkant på speciella tillfällen men när man tycker att varje middag eller TV-kväll är speciell så skall man nog ta sig en funderare. I alla fall om man vill fortsätta att njuta av livet. I vardagen är aktiviteter som Lego säger viktiga för att bryta mönster.

En sak som skiljer Thailand från Sverige är att alkoholen är så mycket billigare, det är lätt att köpa en kartong öl och ställa i kylen men ack så farligt, då finns inget motstånd längre förrän den är slut.

Thailändarna här säger att de flesta faranger som flyttar hit ut på landet blir väldigt kortvariga och under den korta tiden sitter de mest och dricker öl. Jag tror det beror på aktivitetsbrist.

Så länge jag hade husbygget var det inga problem, men nu efteråt känner jag att jag måste hitta på aktiviteter med jämna mellanrum för att inte sjunka ner i tristess. Små projekt på tomten eller små utflykter till goa gubbar är sådana saker när man inte längre jobbar.

Därför är också ett vardagsliv på en semesterort omöjligt för mig, där är det aldrig vardag. Dit åker man för att ha fest, om man sen inte åker hem börjar det bli farligt. Men det gäller mig, det finns säkert de som klarar det också.
Därför bor jag i Isaan med familj!

Då e jag alkolist älskar en öl till maten , ja blir minst en varje kväll till maten gärna en avslappnande wirre framför tv,n
Alkoholen e inte dyr här hemma heller om man vet vart man ska handla ;)

Sen som Lego sa ut me er o kolla omvärlden i vår lilla by finns det visst tre faranger har jag hört har aldrig träffat dom för dom sitter bara inne på gården o gömmer sig .

Sen kan det ju bli lite mycke me av den goa varan jag kan tex, inte åka solo in till Wapi 7 km utan att jag ska bjudas på en det en o det andra ;). Men det e ju mitt eget fel som stannar till o tjötar som lego säger :)

Enligt socialstyrelsen har jag nog klassats som alkolist sen ja va 20 ;)

Fan Ledaren har försökt o bli Proffs i 20 år men får nöja mig me o va amatör ;)

Jag tror att vi lite till mans skulle må bra av att se över våra alkoholvanor.
I takt med att ungarna flugit ut och inkomsterna stigit så har nog min egen konsumtion tilltagit en del. Inte så att ett beroende har uppstått men kanske att man borde se sig om ifall det finns anledning för ett varnande finger i synfältet.
Jag tar gärna ett glas vin eller två på kvällen och under helger lite mer än så.
Min saligen insomnade fader hade även han den vanan och hans sista år i livet omgavs han av ett alkoholdoftande töcken. Man är ju en produkt av sin uppfostran och kanske att även det genetiska spelar in.
Jag kollade mina utdrag från banken och fann att "Gröna Skylten" fått ett månatligt tillskott på c:a 1200:- från min magra kassa. Det kan vara dags att tänka om. Kanske att kassan då blir fetare och jag lite magrare.

Jag håller med vad som sagts i tråden.

Det är nog lätt hänt att en öl per kväll blir två och kanske några på eftermiddagen och ... så man måste se till att ha vänner vart men än befinner sig och att det inte blir fokus på alkohol.

Sist jag var i Jomtien, förra året, pratade jag ganska mycket med en norrman som bott åtta år där nere, skaffat en lägenhet. Han spelade golf i stort sett varje morgon, sen ner till poolen och hade ganska många vänner. Dock bodde han själv.

Jag frågade honom om alkohol, han svararde stolt att han aldrig börjar dricka innan kl 12 på dagen. Så inget bekymmer ...

Tror det är lätt att falla dit, och att gränserna töjs ut. Sen som legolas skriver om vänner och aktiviteter, superviktigt. Inte bara gömma sig i sitt hus, då blir man nog inte långvarig där.

"ledarn " sa:
Ja.. Om vi nu ska vara tråkiga och räkna så har du ju gott och väl en flygbiljett till Thailand för dina 14.000:- som du lägger där på ett år...

Själv så hade inte ekonomin ett dugg med att jag drog ner på drickandet..
Det handlade om att dottern började vara hos kompisar lite senare på kvällarna när det var helg..
Jag ville vara spiknykter och redo med bilen om något skulle hända..

Och min egen hälsa var det inte så bra med... Rejält fet hade jag blivit :nod: :nod:
Efter att varit nykter i drygt ett år hade jag lyckats med att minska kroppen med ca: 30 kg första året.. :thumbsup: :thumbsup:
Nu har jag efter 3 år minskat totalt nästan 60 kg... :o :o

Oj då väger du väl knappt 40 nu ;)

Bra där Ledaren, många av oss skulle nog vilja vara lika duktig som dig!

Det var det värsta. Måste kännas skönt att tappa så många kilon.
Inte heller för mig spelar ekonomin en avgörande roll men jag har gjort samma reflektion som du och satt det i förhållande till resor. För oss "sydostasiater" ger det ett lämplig perspektiv.

För min del så har mina överflödskilon inte med ett väl tilltaget alkoholintag att göra utan snarare inaktivitet och för mycket god mat. Att sitta på en kontorsstol varje dag på jobbet befrämjar icke viktnedgång. Det skall bli annat av nu där hemma, långa promenader med barnvagnen vid tjänlig väderlek mm, mm.

Alkoholkonsumtionen för min egen del har definitivt minskat sen jag träffade min fru, dt kan på sin höjd bli något glas rött i veckan plus en whiskystänkare på helgen. Detta för njutningens skull, inte rusets. Och på jobbet är det noll som gäller.

I Thailand brukar konsumtionen inskränka sig till ett par Chang på kvällen, starksprit smakar inte gott i värmen. Men jag hinner aldrig känna av någon ev tristess under de 2-4 veckor vi är därnere, det blev kanske skillnad om man vore fastboende.

"ledarn " sa:
Sicken huvudräkning :laugh: :laugh:

Totalt 60 kg skrev jag !!

Jag var uppe i dryga 160 kg och nu nuddar jag 100 kg...
Är ju ganska lång 192 cm så 10 kg till vill jag ner..
Och då är det bara mat och motion som kan fixa dom sista 10... :o :o

Bara drev med dig lite, hoppas du förstod det ... men det är ju duktigt om du kan hålla vikten så länge, det är ju inte alla som kan ... ingen nämnd ingen glömd :)

"ledarn " sa:
Klart jag gjorde... Därav mina "garvisar" :laugh: :laugh:

Jag är ju en riktig godis älskare så det är inte lätt att hålla vikten..
Men har lyckats bra i och med att jag inte "bantade" utan ändrade mina vanor..
Nu saknar jag inte alkoholen och tycker det är skönt med en promenad..
Blir mätt av en portion mat istället för att alltid ta påbackning..
Rent brännvin blir man inte tjock av.
Snarare tvärt om.
Om man tar det i en sån mängd så man glömmer att äta ;D

Har lätt anlag för att bli alkis (är kanske redan det??)!

Älskar att bli småfull men har satt som regel att max dricka alkohol 3 dar i veckan oavsett om jag är i Thailand eller i Sverige. När jag jobbar dricks inget alls (jobbar 14 dar i stöten).

Farsan är nykter alkis och min morbror är alkis och alla mina farbröder är alkisar, ingen som sitter på bänken, alla sköter sig och jobbar osv.. :)

Så får bli äkta alkis efter 60 årsdagen ;)

"magnusjansson " sa:
Thailändare bryr sig inte om en alkis,
kan man som thailändare gå till ett tempel och få hjälp?
ja, det finns ett tempel i Lopburi som tar emot missbrukare
och avgiftar dem med naturmediciner.
Detta gäller tunga missbrukare.
'
gäller det ungdomar så skickas de till
speciella kliniker eller behandlingshem.

Någon som vet något om detta?

inga vilda gissningar nu utan fakta!!!

Vi lämande in min frus bror hos munkar i ett tempel i Nakon si Thammarat där de avgiftade honom. De bodde i en stor bur och vakter gick omkring och slog dem med bambukäppar, vanligt med självmord där men frugans bror blev helt drogfri och är det fortfarande nu efter några år :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp