Budget för att leva i Thailand

L

L-G

Gäst
Jag träffade en kvinna från Thailand på nätet för ca 1 år sedan. Vi har träffats 2 gg i Thailand och hon har varit i Sverige 2 ggr i sammanlagt 3 månader. Hon är en underbar kvinna på många sätt. Hon är 49 år gammal och har inte varit gift tidigare och har inga barn och ser mycket yngre ut. Hon lagar underbar mat och vill ta hand om hushållet när hon bor med mig i Sverige. Hon vill flytta till mig i Sverige och tror att hon kommer trivas här trots att det är mörkt och kallt :) Vårt största problem är pengar. Ända från början har hon bett mig om gåvor och presenter. Jag har betalat av hennes lån på 140 000 bath och skickat 20 000 bath i månaden då hon säger att hon inte kan jobba längre då hennes föräldrar sålt familje restaurangen hon jobbade i. Hon bor hemma och delar rum med sin systerdotter.
Hon tycker jag skickar alldeles för lite. Hon säger att de kvinnor hon känner som är tillsammans med faranger får minst 50 000 bath i månaden. Jag menar å andra sidan att varför ska jag försörja henne medans hon bor i Thailand? Vi är inte gifta och har inga barn tillsammans. Hon borde kunna försörja sig själv i grunden.
Jag är rädd att föräldrarna pressar henne och att jag i slutänden kommer få försörja hela familjen.
Är någon som har något bra råd. Självklart vill jag att hon har det bra men jag vill inte känna mig utnyttjad och att hon är tillsammans med mig av fel anledning. Jag tror att hon älskar mig men hon älskar också pengar.
Hon vill flytta till mig i Sverige. Jag har eget företag och erbjöd henne att städa på mitt arbete under tiden hon var i Sverige för att tjäna extra pengar men det ville hon inte. Hon tycker att städning är ett dåligt jobb och att kvinnor från Isan kan syssla med det. Hon är från BKK och i grunden högskole utbildad. Däremot vill hon vara
hemma och ta hand om hemmet vilket hon gjort jättefint. Har alltid mat iordning när jag kommer hem. Städar och tvättar. Det blev ett lång utlägg men tror att det är bra att ni har bakgrunden. I grunden behöver jag råd i hur mycket behöver man för att leva i Thailand och vad bör jag skicka varje månad ? Hon menar att människor runt omkring henne förväntar sig att hennes Farang ska ta väl hand om henne nu när hon varit i Sveige 2 ggr. I deras ögon är vi redan gifta nu.

Jag träffade en kvinna från Thailand på nätet för ca 1 år sedan. Vi har träffats 2 gg i Thailand och hon har varit i Sverige 2 ggr i sammanlagt 3 månader. Hon är en underbar kvinna på många sätt. Hon är 49 år gammal och har inte varit gift tidigare och har inga barn och ser mycket yngre ut. Hon lagar underbar mat och vill ta hand om hushållet när hon bor med mig i Sverige. Hon vill flytta till mig i Sverige och tror att hon kommer trivas här trots att det är mörkt och kallt :) Vårt största problem är pengar. Ända från början har hon bett mig om gåvor och presenter. Jag har betalat av hennes lån på 140 000 bath och skickat 20 000 bath i månaden då hon säger att hon inte kan jobba längre då hennes föräldrar sålt familje restaurangen hon jobbade i. Hon bor hemma och delar rum med sin systerdotter.
Hon tycker jag skickar alldeles för lite. Hon säger att de kvinnor hon känner som är tillsammans med faranger får minst 50 000 bath i månaden. Jag menar å andra sidan att varför ska jag försörja henne medans hon bor i Thailand? Vi är inte gifta och har inga barn tillsammans. Hon borde kunna försörja sig själv i grunden.
Jag är rädd att föräldrarna pressar henne och att jag i slutänden kommer få försörja hela familjen.
Är någon som har något bra råd. Självklart vill jag att hon har det bra men jag vill inte känna mig utnyttjad och att hon är tillsammans med mig av fel anledning. Jag tror att hon älskar mig men hon älskar också pengar.
Hon vill flytta till mig i Sverige. Jag har eget företag och erbjöd henne att städa på mitt arbete under tiden hon var i Sverige för att tjäna extra pengar men det ville hon inte. Hon tycker att städning är ett dåligt jobb och att kvinnor från Isan kan syssla med det. Hon är från BKK och i grunden högskole utbildad. Däremot vill hon vara
hemma och ta hand om hemmet vilket hon gjort jättefint. Har alltid mat iordning när jag kommer hem. Städar och tvättar. Det blev ett lång utlägg men tror att det är bra att ni har bakgrunden. I grunden behöver jag råd i hur mycket behöver man för att leva i Thailand och vad bör jag skicka varje månad ? Hon menar att människor runt omkring henne förväntar sig att hennes Farang ska ta väl hand om henne nu när hon varit i Sveige 2 ggr. I deras ögon är vi redan gifta nu.

Hej

Själv vet jag inte om man ska ta detta inlägg på allvar eller ge det trollvarning, men jag svarar ändå på huvudfrågan.

Det beror ju på om man lever i en stad eller på landet o.s.v, men i hemma i byn skulle 5000-10 000 baht per månad räcka till mat och ett drägligt liv, tycker nog att 20 000 baht borde räcka mer än väl.

Mvh isan lover

50k Thb
Med endast en högskoleutbildning i Thailand har hon svårt att komma upp i den lönen.

Troll eller inte. Jag hade bett henne dra.
50000 Thb hade hon klarat sig på i Sverige.

Låter som hon är mer intresserad av vad hennes väninnor säger än av dig.
Och varningsflagga att hon inte vill jobba själv.

Det kan ju vara så att hon tror att du är rik som ett troll (det kanske du är, både rik och troll....), många thaidamer har den uppfattningen. Förklara för henne hur det ligger till och se om det funkar för henne.

Trist situation om det är just hon du vill ha, annars har jag i detta fallet lust att citera nmax....

50000THB i månaden... Fråga en Thai i Sverige om vad hon eller han tycker om sådana summor...

För fin för att jobba? Nu är vi alla olika men personligen anser jag att någon som arbetar med att städa är ganska mycket mer värd än någon som är för fin för att arbeta.

Det absolut värsta är att det säkert inte är ett troll. Jag hade en kollega för 15 år sedan som skickade 50k i månaden för att tjejen skulle ha "råd att leva" i Thailand även om två Thailändskor på jobbet förklarade klart och tydligt att väldigt få i Thailand ens hade sådana summor på den tiden.

Försök se ditt egna värde, är detta tjejen du vill ha? Vad händer om du blir sjuk eller arbetslös? Kan i princip garantera att om du blir sjuk eller går ner i inkomst är du singel snabbt oavsett hur kär du är om du måste skicka massa pengar till denna damen.

Jag är varken rik eller troll men klarar mig. Har förklarat för henne vad jag tar ut i lön och vilka utgifter jag har. Att det inte finns utrymme för att skicka 50-70 000 i månaden som hennes väninnor får och om det är det hon prioriterar får försöka hitta ngn annan farang. Hon säger att med 20 000 klarar hon sig precis men kan inte gå till tandläkaren eller ta ngn annan oförutsedd kostnad. Jag tycker mycket om henne och har investerat mycket tid, pengar och även presenterat henne för min familj och vänner så det känns jobbigt att göra slut men ämnet pengar är ständigt ett problem för oss. Samtidigt, om en "investering" är fel så blir den ju inte bättre ju mer man investerar i den.

Jag åker till Thailand på tisdag, vet inte om jag ska göra slut eller fria till henne haha. Självklart kan ingen här veta vad som är bäst men jag tackar för råden och info och hur mycket man behöver för att klara sig.
Jag är också rädd att jag sätter henne i en svår situation om jag gör slut med henne. Hon säger att hennes ansende skulle skadas svårt om jag lämnar henne efter att hon varit hos mig i Sverige 2 ggr.

Ja, vad ska man säga? Det finns lite frågetecken här.
Vilken högskoleutbildning, och varför jobbar hon inte inom det?
Har hon studieskulder? Tycker hon om att spela kort?
Har du berättat att om hon kommer till Sverige så är hennes studier typ noll värda och i bästa fall kan få jobb som diskare eller städerska (som hon nobbade) för skitpengar (oftast svart) eller 6 månader med bidrag från arbetsförmedlingen såvida hon inte utbildar sig till tex undersköterska vilket var vanligt i mina kretsar. Efter hon gått SFI. Inget för lata personer.

Jag träffade min fru också via nätet. Vet inte hur du profilerade dig där men jag var tydlig med att jag var fattig och slapp därmed den största skaran lycksökerskor.
50.000 pengar är mycket, riktigt mycket. Behöver man det för att överleva så lever man i en drömvärld (om man inte har dyra vanor såsom spel).
Vad skulle dessa pengar gå till?

Hon kanske vill bara uppgradera sitt termitätna trähus med plåttak till bättre boende? Jag vill inte döma för det finns bra tjejer men som uttrycker sig klantigt. Skulle jag lyssna på alla "goda råd" så hade jag aldrig gift mig.
Det ligger dock en sanning i tidigare inlägg att hon verkar vara starkt influerad av sina väninnor och det kommer att medföra att du blir mindre trodd. Som en man får man faktist här i Thailand sätta ner foten i marken och visa vem som bestämmer. Kommer ni inte överens där så....
Finns massor av bra kvinnor här.
Känns det inte rätt så bara byt. MEN, det hänger mycket på dig själv och hur du är som person. Är du ful/fet, lat, dricker mycket och är våldsam så räkna med att det kommer kosta pengar. Är du våldsam så hoppas jag hon mjölkar dig på all förmögenhet du har:)

Det blev lite hårt på slutet, men ett mynt har två sidor;)

Har träffat på "män" som ojar sig. Men när man ser deras beteende så japp, bara sug ut allt du kan.

Jag är varken rik eller troll men klarar mig. Har förklarat för henne vad jag tar ut i lön och vilka utgifter jag har. Att det inte finns utrymme för att skicka 50-70 000 i månaden som hennes väninnor får och om det är det hon prioriterar får försöka hitta ngn annan farang. Hon säger att med 20 000 klarar hon sig precis men kan inte gå till tandläkaren eller ta ngn annan oförutsedd kostnad. Jag tycker mycket om henne och har investerat mycket tid, pengar och även presenterat henne för min familj och vänner så det känns jobbigt att göra slut men ämnet pengar är ständigt ett problem för oss. Samtidigt, om en "investering" är fel så blir den ju inte bättre ju mer man investerar i den.

Jag åker till Thailand på tisdag, vet inte om jag ska göra slut eller fria till henne haha. Självklart kan ingen här veta vad som är bäst men jag tackar för råden och info och hur mycket man behöver för att klara sig.
Jag är också rädd att jag sätter henne i en svår situation om jag gör slut med henne. Hon säger att hennes ansende skulle skadas svårt om jag lämnar henne efter att hon varit hos mig i Sverige 2 ggr.

Knappt kan leva?

För 50000THB skulle t. ex. jag och tjejen kunna leva i Phuket i en riktigt sjysst lägenhet eller hus, äta i princip vad vi ville varje dag, gå på bio varje vecka, åka runt hela dagarna på mopparna och ändå behöva leta efter något att göra slut på de sista pengarna i månaden. Nu spenderar ingen av oss några direkta pengar på kläder men å andra sidan slösar jag sjukt mycket på datorer och tvspel vilket jag hade kunnat fortsätta med på en sådan budget.

Men som sagt, upp till dig. Vill inte snacka skit om en tjej jag inte känner men jag tvivlar starkt...

Som företagare känner du till riskanalyser. Gör din egen (ingen kan göra den åt dig då vi inte känner till alla detaljer). Tycker du det är värt det (baserat på utbytet du får) så kör på, annars acceptera den förlorade investeringen. Investera aldrig mer än det du kan förlora (grundregel), så återhämtar du dig snabbare;)

Det fina med fria livet är att man kan göra som man vill med sina pengar.
Hade inte tänkt svara på detta men såg på att hon har inte råd att gå till tandläkare och apropå tandläkare så har precis varit på tandläkare och hade rotfyllning och en stor lagning, fick även en fri återbesök. Total kostnad 320 bath. :wai:
Har en vän som är högsta chef på arbetsmarknadssinstitutet kallas det om det är i Svedala, fast detta är i Phrae och omfattar hela länet. Hennes lön är 40 tusen bath. Hon är civilingenjör och har även masterexamen.
Du kommer att ha en dyr chef hemma :rolleyes:
:p Sedan frågar en del varför blir faranger blåsta.:xmas_smiley::police:

Senast ändrad:
Tack för bra svar. Hon spelar inte. Har försökt spela kort med henne men hon har defenitivt ingen spelvana. Hon hade ett bra jobb inom marknadsföring för 7 år sen men flyttade hem till föräldrarna för att hjälpa dem och driva deras familjerestaurang. Jag dricker inget alls och tycker inte jag är fet/ful/ lat eller våldsam. Jag söker mig inte till Thailand för att jag inte kan få någon svensk kvinna utan för att jag helt enkelt är trött på feminitiska svenska kvinnor med psykiska problem (det finns många bra svenska kvinnor också). Jag gillar mycket av det Thailänska och hoppas någon gång i framtiden kunna flytta dit. Kanske om 5-10 år.

Ja det är lätt att bli blåst när man inte känner till allt. Wow att tandläkarbesök är så billiga :) kan vara värt att åka på semester nästa gång jag behöver går till käftis.
Om en sådan cheflön är på 40 000 så borde ju 20 000 var mer än väl för att gå hemma och inte göra ngt alls.

Tack för bra svar. Hon spelar inte. Har försökt spela kort med henne men hon har defenitivt ingen spelvana. Hon hade ett bra jobb inom marknadsföring för 7 år sen men flyttade hem till föräldrarna för att hjälpa dem och driva deras familjerestaurang. Jag dricker inget alls och tycker inte jag är fet/ful/ lat eller våldsam. Jag söker mig inte till Thailand för att jag inte kan få någon svensk kvinna utan för att jag helt enkelt är trött på feminitiska svenska kvinnor med psykiska problem (det finns många bra svenska kvinnor också). Jag gillar mycket av det Thailänska och hoppas någon gång i framtiden kunna flytta dit. Kanske om 5-10 år.

Oavsett vilket.....
Du verkar ju skriva själv att du målat in dig i ett hörn...
Du har investerat mycket pengar, typ för mycket för att dra sig ur...
Hennes anseende...
Det är hon som gör att hennes nyvunna kärlek lämnar henne...inte du.

Nej fan, i de flesta lägen är jag positiv och säger kör på. Men i detta fallet så tycker jag att någon behöver sätta den där bortskämda snorungen på plats.
Ursäkta mina ordval

Låter som du menar allvar och då vill jag berätta att jag var nästan i liknande situation för några år sedan.
Det blev prat om pengar med nästan en gång och till slut frågade hon om hon skulle kunna få 30000 bath i månaden.
Jag sa ja men då får du skaffa en annan farang för det tycks vara många som vill betala för kärleken.
Då backade hon men jag sa att det är över som det var, lite sved det men idag har jag hittat en tjej som inte har bett om pengar en enda gång.
Nu är inte jag snål men det finns principer, varför skall jag skicka pengar till en kvinna som är frisk och arbetsför.
Ger inga råd till dig för tror att du fattar själv hur läget ligger.

Skicka 50.000 baht till någon är lite extremt om ni hade levt ihop en sak men att du skulle stå för utgifterna i 2 hushåll.

Knappt kan leva?

För 50000THB skulle t. ex. jag och tjejen kunna leva i Phuket i en riktigt sjysst lägenhet eller hus, äta i princip vad vi ville varje dag, gå på bio varje vecka, åka runt hela dagarna på mopparna och ändå behöva leta efter något att göra slut på de sista pengarna i månaden. Nu spenderar ingen av oss några direkta pengar på kläder men å andra sidan slösar jag sjukt mycket på datorer och tvspel vilket jag hade kunnat fortsätta med på en sådan budget.

Men som sagt, upp till dig. Vill inte snacka skit om en tjej jag inte känner men jag tvivlar starkt...
Ärligt talat vilken värld lever du i?
Tror du ni hade kunnat göra det för 50.000 baht 555555.
Är ju ingenting och i Phuket, du hade fått levt under en rätt stram budget och hade inte alls kunnat äta var du ville.
Då vet inte jag vad du menar med riktigt schysst lägenhet??
50.000 baht räcker till ett tråkigt farangliv i Thailand utan utsvävningar 55555.

Men nu tycker ja inte ts borde stå för vare sig nöjen eller försörja hela släkten och inte skicka mer än 7000 baht till mat och det viktigaste.

555 Jag börjar gilla dig:)
Då kommer nästa "käftsmäll". Du får inte vara naiv. Jo, det kan man vara (det är jag nämligen) men det måste vara på en rimlig nivå. Vi blir lätt lurade och måste därför analysera mer. Ett bra steg var faktist att våga skicka ut frågan här;)
Fråga varför hon "behöver" dessa 50.000 i månaden. För i ärlighetens namn så behövs det inte. Bara du (ingen annan) kan dra slutsatser (vi har inte alla detaljer juh).

Vill inte avråda dig till giftemål, men samtidigt så var vaksam. Många har gått på en mina av kärlekens blindhet.

Av egen erfarenhet så vill jag att du ställer frågan till din tjej på hur hon ser på att flytta tbx till Thailand efter ett par år (eftersom det är din plan). Mitt ex ville inte så vi separerade. Hon var tuff o jobbade hårt samtidigt som hon pluggade. Härlig tjej men våra framtidsplaner matchade inte.

• Like
Reactions: L-G
Skicka 50.000 baht till någon är lite extremt om ni hade levt ihop en sak men att du skulle stå för utgifterna i 2 hushåll.

Ärligt talat vilken värld lever du i?
Tror du ni hade kunnat göra det för 50.000 baht 555555.
Är ju ingenting och i Phuket, du hade fått levt under en rätt stram budget och hade inte alls kunnat äta var du ville.
Då vet inte jag vad du menar med riktigt schysst lägenhet??
50.000 baht räcker till ett tråkigt farangliv i Thailand utan utsvävningar 55555.

Men nu tycker ja inte ts borde stå för vare sig nöjen eller försörja hela släkten och inte skicka mer än 7000 baht till mat och det viktigaste.

Nu skrev jag där vi ville. Jag är medveten om att vi kan bränna mycket mer. Men vi äter rätt så blandat med Thaimat som kostar typ ingenting och farangmat. Äter vi i Phuket town gör vi av med runt 150baht för 2 personer, äter vi på vårat favoritställe i Rawai, också thaimat kostar en middag för oss två under 300baht. Kunde hyrt kompisens hus i Rawai som kostar 10 i månaden + el och är rätt ok med 2 rum + stort kök och stort badrum. Hitta för 20 i månaden är skitenkelt och då behöver vi inte ens leta.

Kan bränna 200k i månaden också men som sagt, jag räknade utifrån vad vi gillar att göra och vad vi brukar spendera pengar på. Jag räknade också att vi köpt våra moppar kontant innan. Jag dricker inte ens varje månad så där går det inga pengar. Jag har i alla fall svårt att göra av med pengar i Thailand när jag inte dricker och jag handlar oftast kläder på marknaden även om jag har råd att elda pengar där så ser jag inte vitsen med att köpa saker jag inte gillar, tjejen har inte heller det intresset. Då återstår utflykter, mat, hyra, el, bensin och försäkring. Jag räknade inte ens med att vi skulle koka en nudel hemma utan bara äta ute ett par gånger om dagen...

@Jonas Ok, riktigt sjysst lägenhet kanske vi har olika krav. Jag kan inte ens tänka mig att bo i ett ruckel men då jag har flera kompisar som bor där idag och jag vet vad de betalar i hyra, tjejen hade en lägenhet jag INTE kan tänka mig att bo i och jag vet vad den kostade. Betalar 8400 i hyra i Sverige för 2 rum i dagsläget och är rätt så nöjd, du tror att hyra för en lägenhet vi hade gillat hade varit högre i Phuket än centrala Göteborg med gångavstånd till i princip allt?

Jag tror inte att hon på något sätt behöver 50 000 i månaden. Vi har alla våra drömmar och jag tror att hon hade en dröm när hon gick ut på nätet för att hitta en farang. Jag tror hon drömde om en man som kunde ge henne ett liv i lyx där hon inte längre skulle behöva arbeta och även ta hand om hennes föräldrar. I gengäld ville hon vara en god hustru och ta hand om sin man så bra hon kan. Problemet är att min dröm/verklighet inte helt stämmer med hennes dröm.
Risken är att om inte får som hon det hon drömt om kommer hon aldrig bli helt nöjd.

Jag tackar för alla goda råd som jag kommer ta med när jag gör min riskanalys inför mitt beslut.

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3
Visningar