Flytta till Sverige.

Skriv bara yngste sonen i Sverige om du verkligen ser någon fördel med det. Det är säkert inga problem med tanke på att han är så ung men generellt sett verkar myndigheterna blivit rätt tuffa med att kontrollera att man verkligen bor minst 180 dagar per år på den adressen man är skriven på. Har själv en bekant i Bangkok som skrev sin son i Sverige för länge sedan och fick honom utskriven förra året.
Skall skriva honom i Sverige direkt och fördelen sa hon på ambassaden nu när vi sökte nytt pass att kommer bli mycket striktare framöver att behålla sambandsnummer efter 21.
Man håller på med upprensning nu därför tog extra lång tid för passet.
Hon sa om du skriver in han så får han perssonummer och blir aldrig av med det.
Så han skall skrivas in och gå på svensk skola sen får vi göra en utvärdering om 6 månader vilken skola som är bäst.

Skall skriva honom i Sverige direkt och fördelen sa hon på ambassaden nu när vi sökte nytt pass att kommer bli mycket striktare framöver att behålla sambandsnummer efter 21.
Man håller på med upprensning nu därför tog extra lång tid för passet.
Hon sa om du skriver in han så får han perssonummer och blir aldrig av med det.
Så han skall skrivas in och gå på svensk skola sen får vi göra en utvärdering om 6 månader vilken skola som är bäst.

Ska han gå svensk skola så ska han givetvis skrivas in.

Och vice versa skrivs han in har han skolplikt i Sverige, är ju yngste, han har nyligen fyllt 7.

Ska han verkligen plugga i Sverige så finns det bara fördelar med att skriva in honom i Sverige, skulle tro att det dessutom är ett måste.

Tror dock inte du ska fästa alltför mycket värde vid vad folk på ambassaden i Bangkok säger, folk du kommer i kontakt med är oftast lokalanställda och det de vet är inte mer än vad du och jag kan googla oss till.

Ska han verkligen plugga i Sverige så finns det bara fördelar med att skriva in honom i Sverige, skulle tro att det dessutom är ett måste.

Tror dock inte du ska fästa alltför mycket värde vid vad folk på ambassaden i Bangkok säger, folk du kommer i kontakt med är oftast lokalanställda och det de vet är inte mer än vad du och jag kan googla oss till.
Det var vid passansökan på ambassaden åt yngste, då är det svensk personal.
Innan har det tagit 5 dagar för att få ut pass, denna gång tog det 3 månader.
Pga nya regler nu måste sammordningsnummret förnyas var 5te år, sonens hade gått ut sen sist sökte, det som var flaskhalsen nu för skatteverket som ansvarade för det.
Nya regler i Sverige och en upprensning håller dom på med för att sålla ut dom utan anknytning till Sverige efter 21 år.

Det var vid passansökan på ambassaden åt yngste, då är det svensk personal.
Innan har det tagit 5 dagar för att få ut pass, denna gång tog det 3 månader.
Pga nya regler nu måste sammordningsnummret förnyas var 5te år, sonens hade gått ut sen sist sökte, det som var flaskhalsen nu för skatteverket som ansvarade för det.
Nya regler i Sverige och en upprensning håller dom på med för att sålla ut dom utan anknytning till Sverige efter 21 år.
De är givetvis svenskar, men fortfarande lokalanställda.

Vi förnyade dotterns pass i maj, det tog ungefär en månad som det alltid gjort.

De är givetvis svenskar, men fortfarande lokalanställda.

Vi förnyade dotterns pass i maj, det tog ungefär en månad som det alltid gjort.
Jag har tagit ut pass åt yngste 3 gånger, första 2 var 5 dagar.
Denna gång 3 månader och nya regler nu sa hon, det sökte vi i November, fick det i veckan.
Som jag skriver sammordningsnummret skall sökas på nytt var 5te år det som är flaskhalsen sa hon.
Passet gör dom klart men skattemyndigheten som har hand om sammordningsnummer.
Upprensning som pågår för som hon sa att många som har sammordningsnummer efter 21 år som inte har anknytning till Sverige, dessa skall rensas bort.
Om du missat det så är det nytt styre i Sverige sen par år tillbaks.
Gick in på skattemyndighetens sida och kollade, står där med nu.
Nu sitter jag på bar men kan ta fram länk från skatteverket imorrn om kommer ihåg.

Kollade nu och 2021 ändrades regeln och sammordningsnummret blir vilande efter 5 år och måste förnyas.

Som sagt tog 3 månader för sonens pass denna gången, dom tidigare 2 har tagit 4-5 dagar.

Olika status för samordningsnummer​

Har du redan fått samordningsnummer sedan tidigare gäller nya regler från 18 juni 2021. Ett samordningsnummer kan efter den 18 juni 2021 ha olika status, det kan vara aktivt eller vilandeförklarat.

Ett samordningsnummer blir vilandeförklarat efter fem år (vid utgången av det femte kalenderåret) om inte någon anmälan eller ansökan om förnyelse kommit in till Skatteverket.

Och passet utfärdas inte i Sverige och skickas till Thailand som vissa skriver sa hon på ambassaden.
Passet görs klart där och är klart på någon dag men dom får inte lämna ut det föränns godkännande från skatteverket sa hon på ambassaden.
Även om lokal person så det som sades och den tid det tog denna gång.
Att det gick fort innan var att hans sammordningsnummer var fortsatt aktivt då var svaret.

Och möjligt blev påskyndat denna gången det vet jag inte, skrev ett mail till skatteverket, förklarade situationen och dagen efter blev det godkänt.
Fick svar från skatteverket att dom nu har godkännt.
Om en slump att skedde tätt inpå vet jag inte och fick även förklaring med vad skall ha med mig vid hans folkbokföring i Sverige.

Och vice versa skrivs han in har han skolplikt i Sverige, är ju yngste, han har nyligen fyllt 7.
Bra att han kommer in i tidig ålder o få kompisar:thumbsup:. Samt att lättare få in Thai pedagog i undervisningen då som hjälper till bra, för det behövs. Äldre barn kan få svårare att "hoppa" in o få godkänt då man likställs med sina övriga klasskamrater och brottas med det nya språket..
Är nog bara vi föräldrar som måste kämpa o stå på tå så att skolgången löper väl ut:wai:. Vara lyhörda samt engagera till välmående för alla på varierande sätt för att undvika att barnen far illa samt bli introverta o gömm sig i mobilen....

Vit överviktig svensk kvinna med noll thaiblod i sig.

Jag förstår inte vad du argumenterar om. Om ni ska flytta till Sverige och yngste sonen ska börja skolan i Sverige så är det självklart, och dessutom nödvändigt, att han skrivs in i Sverige, dessutom en väldigt enkel process. Ska ni bo kvar i Thailand, men du är skriven i Sverige, så kan han också skrivas in. Det är inte lagligt men jag vet många som gjort det.

Lagar ändras över tiden och regeringar byts ofta ut var fjärde år. Just nu är de lite tuffare, men det kommer och går och det var ännu tuffare för inte alltför länge sedan.

Lokalanställd har ingenting att göra med huruvida man är svensk eller thailändare. De flesta svenskar på ambassaden är lokalanställda; alltså anställda av ambassaden och inte utskickade från Sverige. Min erfarenhet efter 25 års kommunikation med dem, är att de väldigt sällan kan ge mer information än vad jag kan googla mig till på ett par minuter.

Jag förstår inte vad du argumenterar om. Om ni ska flytta till Sverige och yngste sonen ska börja skolan i Sverige så är det självklart, och dessutom nödvändigt, att han skrivs in i Sverige, dessutom en väldigt enkel process. Ska ni bo kvar i Thailand, men du är skriven i Sverige, så kan han också skrivas in. Det är inte lagligt men jag vet många som gjort det.

Lagar ändras över tiden och regeringar byts ofta ut var fjärde år. Just nu är de lite tuffare, men det kommer och går och det var ännu tuffare för inte alltför länge sedan.

Lokalanställd har ingenting att göra med huruvida man är svensk eller thailändare. De flesta svenskar på ambassaden är lokalanställda; alltså anställda av ambassaden och inte utskickade från Sverige. Min erfarenhet efter 25 års kommunikation med dem, är att de väldigt sällan kan ge mer information än vad jag kan googla mig till på ett par minuter.
Om att man måste förnya sammordningsnummret var 5te år.
Inget om han skall eller inte skall skrivas i Sverige.

Jag skrev att nu tog det längre tid pga den processen, det förvarnade dom oss om på ambassaden.
Du skrev att skall inte lyssna på dom, dom är bara lokalanställda och att det tog 1 månad som vanligt för din dotter i Maj.

För oss tog det nästan 3 månader, dom 2 gånger han sökt tidigare har det tagit 4-5 dagar.
Och det pga förnyandet av sammorningsnummret och att skatteverket är flaskhalsen pga dom håller på och rensar upp där nu.

Har inget att göra med om vi skall skriva in honom i Sverige eller ej.
Men gör vi det får han sammordningsnummret utbytt mot riktigt personnummer som han inte kan bli av med när han fyller 21 år.

Hej

Har samma uppfattning om ambassaden och dess personal, har däremot goda erfarenheter av Migrationsverkets personal i Sverige som så många andra klagar på, har blivit positivt överraskad där.

Mvh isan lover

Hej

Har samma uppfattning om ambassaden och dess personal, har däremot goda erfarenheter av Migrationsverkets personal i Sverige som så många andra klagar på, har blivit positivt överraskad där.

Mvh isan lover
Hur ofta har du haft att göra med personalen på ambassaden dom sista åren, du har väl aldrig behövt använda dig av pass och sammordningsnummer avdelningen där?
Kommer in så är 2 första luckorna till vänster för allmäna ärenden och rummet in till höger egen lucka gällande pass och där har jag aldrig sett annat än svensk personal i den luckan.
Sen blev vi bra bemötta och fick en heads up att tar längre tid än normalt nu och var inte pga ambassaden utan skatteverket i Sverige.
Själv har jag bara bra erfarenhet av personalen på ambassaden, trevliga och hjälpsamma.

Hur ofta har du haft att göra med personalen på ambassaden dom sista åren, du har väl aldrig behövt använda dig av pass och sammordningsnummer avdelningen där?
Kommer in så är 2 första luckorna till vänster för allmäna ärenden och rummet in till höger egen lucka gällande pass och där har jag aldrig sett annat än svensk personal.
Sen blev vi bra bemötta och fick en heads up att tar längre tid än normalt nu och var inte pga ambassaden utan skatteverket i Sverige.
Själv har jag bara bra erfarenhet av personalen på ambassaden, trevliga och hjälpsamma.
Hej

Dom senaste åren har det inte varit några kontakter alls, men jag har haft ungefär samma uppfattning om ambassaden under alla år och har inte hört något från mina vänner som har fått mig att tänka om i den frågan.

Mvh isan lover

Hej

Dom senaste åren har det inte varit några kontakter alls, men jag har haft ungefär samma uppfattning om ambassaden under alla år och har inte hört något från mina vänner som har fått mig att tänka om i den frågan.

Mvh isan lover
Kan du skriva om något av dom ärende ni som familj har haft problem med ambassadens personal?
Kan ju vara bra för oss andra att veta så förberedda om liknande fall.

Har ni när antingen ni själva eller eran make/maka flygit med erat gemensamma barn lämnat med föräldrarmedgivande att ena partern godkänner att den andre kan resa själv med barnet?
Det gäller sonen som är svensk medborgare.
För andra sonen har hon intyg att hon är ensam vårdnashavare.
För jag kommer inte vara med på flygresan, blir ingen Thailandsresa föränn i Juli för mig nästa gång.

Har ni när antingen ni själva eller eran make/maka flygit med erat gemensamma barn lämnat med föräldrarmedgivande att ena partern godkänner att den andre kan resa själv med barnet?
Det gäller sonen som är svensk medborgare.
För andra sonen har hon intyg att hon är ensam vårdnashavare.
För jag kommer inte vara med på flygresan, blir ingen Thailandsresa föränn i Juli för mig nästa gång.

Ja, jag har frugans medgivande skriftligt för resor ut från Thailand. Jag skulle definitivt inte försöka lämna landet utan det även om man kan ha tur.

Gissningsvis enklare för thai att göra det, frugan har rest med pojkarna utan mitt skriftliga godkännande.

/ SatanG

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29