Flytta till Sverige.

Kolla även om ni kan få underhållsbidrag för äldste grabben men ni måste veta faderns sista adress.

Fadern är inte anonym, sonen träffar han samt farmor och farfar nån gång om året (nyår och songkran om i byn) så det vet vi.
Är äldsta pojken folkbokförd i Sverige? Är dom inte här på 90 dagars besök bara eller? Troligen så måste ju äldsta ha UT för bosättning för att kunna få underhåll för honom skulle jag tro.

Är äldsta pojken folkbokförd i Sverige? Är dom inte här på 90 dagars besök bara eller? Troligen så måste ju äldsta ha UT för bosättning för att kunna få underhåll för honom skulle jag tro.
Självklart behöver han ha UT, det är ju det han skriver om vi flyttar till Sverige och han får UT kolla om vi kan få underhållsbidrag.
Att det ens behövs förtydligas.
Dom är i Thailand nu.

Självklart behöver han ha UT, det är ju det han skriver om vi flyttar till Sverige och han får UT kolla om vi kan få underhållsbidrag.
Att det ens behövs förtydligas.
Dom är i Thailand nu.
Vem skriver det och vart?
Stefan skriver väl bara om att kolla upp om underhållsbidrag, inget om UT osv. Det var nog kanske därför jag skrev det jag skrev.
Att det ens behöver förtydligas

Han skriver ju också att "det är ju det han skriver om vi flyttar till Sverige och han får UT"
han kanske skriver om sig själv i tredje person vad vet jag.
Det tar nog lång tid som vanligt för ut, vet inte vad väntetiden är nu.
Ja men det står på migrationsverkets hemsida att man kan få undantag, stanna och vänta på UT i Sverige om det får konsekvenser för ett barn som är svensk medborgare som bor i och är folkbokförd i Sverige.
Vi har en son som redan bor här, är folkbokförd, har börjat svensk grundskola och därmed har skolplikt.
Jag jobbar varannan månad, så är inte mamman här under ansökningstiden får det konsekvenser för han och han får svårt att följa sin skolgång om inte hon är här och tar hand om honom när jag jobbar.
Och då måste styvsonen resa med för han är minderårig och ingen som tar hand om honom i Thailand.
Men går inte det så blir det inget i år för äldsta sonen, jag har tydligt skrivit innan här på forumet att skolan för han blir om dom får kommit hit innan skolstart och vi är förberedda på att så kanske inte sker så han fortsätter sin gymnasieutbildning i Thailand under ansökningsprocessen.
Också hoppas vi han kan vara här när svenska gymnasiet startar, han är iaf antagen och vi har förberett ifall att och gymnasiet i Sverige är med informerad om situationen.
Imorgon är det skoluniform på, thailändska sommarlovet är nu slut.

Frugan börjar förbereda ifall får UT och blir flytt, flyttar ut saker vi inte behöver och kör upp till byn.
Forden är nåt jag kommer sakna i Sverige, bästa bil jag haft.

Messenger_creation_1AE564B1-68F7-44BB-BFA8-55BA93C5D66D.webp

Messenger_creation_B2F571B4-F394-4430-B411-76B70D7FEC9B.webp

Messenger_creation_4394C647-96F1-46A6-B0F9-CE57C7B49F6E.webp

Messenger_creation_490838AB-4954-4B3E-B805-5D477C23F3E1.webp

Kommer bli ekonomisk skillnad.
Fasta utgifterna om jag bara räknar huset, bilen, flygresa och skolkostnad så ligger det på.
Thailand 20.000kr i månaden varav skolan är den största utgiften.
Sverige 3200kr i månaden varav skola och flygresa är 0.
Kan jag stryka 20.000kr i utgifter.

Senast ändrad:
Fasta utgifterna om jag bara räknar huset, bilen, flygresa och skolkostnad så ligger det på.
Mycket pengar det, nästan en kvarts miljon på ett år. Dom kan man ha mycket roligare för. Och det känns i ryggraden att dom kommer att få UT.

Du får barnbidrag också barnen får gratis lunch i skolan fast kommer att smaka dåligt för dem första året. Det tar tid att vänja sig vid sån mat.

3200 kr i månaden i fasta utgifter var billigt.

Klart du ska flytta till Sverige:))

BTT

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar