Flytta till Sverige.

Sedan anmäla till försäkringskassan för barnbidrag och ev underhållsstöd för äldste.
Sedan får du väl hoppas att det går bättre för er när det är dags att förlänga UT efter två år när äldsta är runt 18, många som blir utvisade då när dom har tappat anknytningen till mamman. Min styvdotter blev det samt att jag läst i FB gruppen visa4sweden att dom flesta får avslag när den som förlänger blivit myndig. Som sagt det är ju ett tag dit iaf innan det är dags för den processen att ta er förbi.

Sedan anmäla till försäkringskassan för barnbidrag och ev underhållsstöd för äldste.
Sedan får du väl hoppas att det går bättre för er när det är dags att förlänga UT efter två år när äldsta är runt 18, många som blir utvisade då när dom har tappat anknytningen till mamman. Min styvdotter blev det samt att jag läst i FB gruppen visa4sweden att dom flesta får avslag när den som förlänger blivit myndig. Som sagt det är ju ett tag dit iaf innan det är dags för den processen att ta er förbi.
Om 2 år när skall förnyas är han fortsatt 17 år, han fyller dock 18 det året så förhoppningsvis får han förnyat så han får gå klart 3dje året på gymnasiumutbildningen han börjar i Aug, den är 3 år.

Jag skattar i Norge och får från NAV inte från försäkringskassan.

"Sedan får du väl hoppas att det går bättre för er när det är dags att förlänga UT efter två år när äldsta är runt 18, många som blir utvisade då när dom har tappat anknytningen till mamman."

Fick afghanerna stanna, för att gå färdigt gymnasiet, så vore det rätt anmärkningsvärt om inte grabben får göra samma sak. Sedan kanske det blir bökigare?

Om 2 år när skall förnyas är han fortsatt 17 år, han fyller dock 18 det året så förhoppningsvis får han förnyat så han får gå klart 3dje året på gymnasiumutbildningen han börjar i Aug, den är 3 år.
Som jag uppfattat det så är det inte hur gammal dom är när ansökan kommer in utan när beslut tas. Och som det ser ut så är det väl inte så lång tid imellan när ni kan söka om förlängning och pojken fyller 18. Får väl hoppas att handläggningen går fort för det är inget som jag önskar någon annan att få barnet utvisat när jag själv varit med om det

"Sedan får du väl hoppas att det går bättre för er när det är dags att förlänga UT efter två år när äldsta är runt 18, många som blir utvisade då när dom har tappat anknytningen till mamman."

Fick afghanerna stanna, för att gå färdigt gymnasiet, så vore det rätt anmärkningsvärt om inte grabben får göra samma sak. Sedan kanske det blir bökigare?
Det gällde ju bara flyktingar, läste du inte min hela text. Jag själva har ju varit med om det för något år sedan med äldsta styvdottern. Hon gick i gymnasiet och jobbade lite också ändå blev hon utvisad.
Till och med så att hon blev nekad 90 dagars besöksvisum till sin pojkvän året efter för att dom trodde inte att hon skulle åka hem igen. Vore det så så skulle hon väl stannat o gömt sig när hon blev utvisad. Tycker man ju vore lite enklare än att åka tillbaka för att senare söka besöksvisum

Ja får väl börja planera för det om något år.
Vet inte om det har någon påverkan men hade ni levt ihop här nere i Thailand i längre period innan dom flyttade till Sverige?
Sonen har levt ihop med mig sen han var 4 år och den enda pappa han känner till.
Vet inte om det påverkar men dom fick ju påskyndat ärende nu när dom sökte.
Gick väl liten annorlunda väg här av vad jag förstått från andra.
Dom fick handläggare först som skrev till ambassaden att ge dom förtur för intervju, därefter tog det en vecka till intervju och sen en vecka till beslut.
Som sagt vet inte om det påverkar men han har bott med mig också förutom mamman i lite över 11 år.

Hade inte bott med mig innan dom flyttade hit, enligt Migrationsverket så hade dottern större anknytning till Thailand eftersom hon var uppväxt där och så vidare, han har väl troligen UT med anknytning till mamman och så fort dom blir över 18 så tappar man den anknytningen enligt Migrationsverket för då anses dom vara vuxna. Jag har läst att många torskat pga det i visa4sweden gruppen i FB. Jag har en bekant som hamnat i samma situation nu med sin styvdotter och dom har väl redan överklagat två ggr redan med avslag.

Hade inte bott med mig innan dom flyttade hit, enligt Migrationsverket så hade dottern större anknytning till Thailand eftersom hon var uppväxt där och så vidare, han har väl troligen UT med anknytning till mamman och så fort dom blir över 18 så tappar man den anknytningen enligt Migrationsverket för då anses dom vara vuxna. Jag har läst att många torskat pga det i visa4sweden gruppen i FB. Jag har en bekant som hamnat i samma situation nu med sin styvdotter och dom har väl redan överklagat två ggr redan med avslag.
Japp men hans anknytning är med oss, han har som sagt bott med oss sen han var 4 år, några andra släktingar finns det inte i våran närhet.
Vi får se, som sagt utbildningen är det viktiga att han får gå igenom.
Det är ju en internationell universitetsförberedande utbildning som är erkänd av dom flesta universitet internationellt.
Så var i världen han kommer att utföra sin universitetsutbildning efter gymnasiet får vi se om 3 år, går inte UT, får han försöka med studentvisum.
Han kommer nog inte lida om Sverige inte vill ha han, blir nog mest Sveriges förlust.
Får han vara kvar blir det säkert svenskt universitet, om inte är utbildningen erkänd av alla dom stora universiteten i Bangkok med.

Fortfarande mot mamman eftersom du inte är hans biologiska far. Kanske funkar om du adopterar honom
Som sagt var, att han får gå klart utbildningen som är viktigast, är inte så säker på att han vill stanna efter han fyllt 18 det får tiden utvisa.
Det finns studentvisum att söka sista året i värsta fall men som sagt han är 15 nu, 17 när skall förlängas så förhoppningsvis klarar han dom 3 åren så han får gå klart.
Annars går det kanske ordna så han får gå sista året på The Regent, dom har samma utbildning där.
Flytten till Sverige är mer för den yngstes skull, den äldste kommer nog inte gråta om han inte får stanna.
Han har ju sina polare i Thailand.
Att vi hittade en utbildning åt han som gjorde att flytten blev av, han har annars ingen längtan att bo i Sverige men pga skolan blev han positiv till det.
Vi får se, jag skall uppdatera er om 2 år.....

UT började gälla förra månaden.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29