Hjälp och synpunkter på planering av rundresa i Asien önskas

Nä roama betyder typ flytta sig. Skall ju ske med automatik mellan masterna och inget du ställer in.

Fick osökt denna på hjärnan :laugh:

”Kickin' as I'm tryin' to sleep
I got the mud beaneath my shoes
Rubber band, rubberband
Gun in hand, gun in hand
I wanna use

Roamin', roamin', roam
Get away, gotta get away
And I think I think too much
I don't care, yeah and I don't care
Roamin', roamin', roam
Get away, gotta get away

Trippin' as I'm thinkin'
'Bout a boy, his name was Sue
He's a man, he's man
Crackerman, crackerman
He's a woman too

Roamin', roamin', roam
Get away, gotta get away
Roamin', roamin', roam
Get away, gotta get away

And I'm thinkin'
While I'm thinkin'
And I'm thinkin'
While I'm thinkin'

Roamin', roamin', roam
Get away, gotta get away
Roamin', roamin', roam
Get away, gotta get away

And I'm thinkin'
While I'm thinkin'
And I'm thinkin'
While I'm thinkin'”

Hittar inte något roama i min mobil.
Var inte roama.
På google map inställningar så finns det att klicka i endast wifi, då uppdaterar den inte kartor när man lämna wifi uppkopplingen.
Vet inte om det för jag har inte testat, var bara ett kanske?

Screenshot_20241224_154016_Maps.jpg

Screenshot_20241224_154031_Maps.jpg

Screenshot_20241224_154040_Maps.jpg

Var inte roama.
På google map inställningar så finns det att klicka i endast wifi, då uppdaterar den inte kartor när man lämna wifi uppkopplingen.
Vet inte om det för jag har inte testat, var bara ett kanske?

Screenshot_20241224_154016_Maps.jpg

Screenshot_20241224_154031_Maps.jpg

Screenshot_20241224_154040_Maps.jpg
Ja den där wifi var avstängd så jag får väl prova nästa gång jag är ute och reser men när jag är i Udon Thani har alltid GPS fungerat utan omstart av mobil men inte i Khon Kaen.

Ja har du inte flyttat på dig från din ”hemoperatör” då? ;)
Visst har jag det men jag hade fått för mej att det betydde just det att det var ett operatörsbyte, det har aldrig kallats roama när jag åker från Skåne till en kund i Lidköping och utför ombyggnader och då använde många olika master inom samma operatör på vägen.

Visst har jag det men jag hade fått för mej att det betydde just det att det var ett operatörsbyte, det har aldrig kallats roama när jag åker från Skåne till en kund i Lidköping och utför ombyggnader och då använde många olika master inom samma operatör på vägen.
Kanske är ett uttryck inom IT. När flyttar på dig så roamar du mellan master. Som att ha ett Wifi mesh hemma du roamar mellan accesspunkter. Användarprofiler på en server som kopieras till andra servrar där du loggar in kallas för roaming profile. Skriv in %appdata% i utforskaren på en Windows dator och se vart du hamnar.

Kanske är ett uttryck inom IT. När flyttar på dig så roamar du mellan master. Som att ha ett Wifi mesh hemma du roamar mellan accesspunkter. Användarprofiler på en server som kopieras till andra servrar där du loggar in kallas för roaming profile. Skriv in %appdata% i utforskaren på en Windows dator och se vart du hamnar.
Jag skrev utforskaren i sökrutan nere till vänster och skrev in %appdata% i snabbåtkomst rutan jag fick upp och fick svaret: Inga objekt matchar din sökning

Jag skrev utforskaren i sökrutan nere till vänster och skrev in %appdata% i snabbåtkomst rutan jag fick upp och fick svaret: Inga objekt matchar din sökning
Kan inte ge dig någon skärmdump just nu då jag endast har mobilen till hands men lovar att det funkar om man gör det rätt för det är nämligen en systemvariabel i Windows. Du får väl googla ordet roaming.

Kan inte ge dig någon skärmdump just nu då jag endast har mobilen till hands men lovar att det funkar om man gör det rätt för det är nämligen en systemvariabel i Windows. Du får väl googla ordet roaming.
När jag var anställd så skulle allt göras via dator men sedan jag startade upp ett företag så kör jag med ritbord när jag jobbar, ett finns i arbetsrummet hemma och jag har två på jobbet.
Analogt funkar även vid strömavbrott liksom kontanter.

Både jag och sambon har kollat på Here we go nu och den verkar kanon!
Stort tack!

Har testat den lite var stans i världen och blivit imponerad med tanke på att allt är gratis och att det finns kartor för i princip alla länder i världen att ladda ner.

Vi var i Istanbul och åkte alltid kommunalt runt om i staden. Skulle till ett litet museum i utkanten av stan och bad den visa vägen dit kommunalt och den gav exakt hur vi skulle ta bussar, båtar, spårvagnar etc med tidtabeller etc som var spot on. Dock hade vi då lokala sim med internet i mobilen så det bidrog säkert till den goda funktionen.

Roaming mellan de olika teknikerna
Roaming är en teknisk term som beskriver den tekniska förmågan för en terminal (mobiltelefon) att kunna byta mellan två basstationer i olika nät utan att uppkopplingen bryts. Användare kan få sina terminaler omkopplade mellan UMTS-, LTE- respektive GSM-näten och detta styrs av teleoperatörernas konfiguration av näten. Täckningen mellan de olika näten varierar därmed kan samtalen kopplas om mellan näten beroende på radiotäckning, signalkvalitet samt därtill hur operatören valt att konfigurera sina specifika nät. Oftast så uppmärksammas inte användaren att den under aktivt samtal flyttas mellan dessa tekniker.
Som exempel: En användare som befinner sig i en del av ett UMTS nät med mycket dåliga signal/kvalitetsförhållande kopplas om till GSM förutsatt att operatören har den typ av teknik tillgänglig. Användaren kommer att ligga kvar i GSM nätet under en kortare eller längre period. Återgång till UMTS sker först när nätoperatörens fördefinierade gränsvärden uppfylls/överskrids eller beroende på hur signal/kvalitetsförhållande på GSM respektive UMTS är. Roamingen är helt styrd av operatörerna och är alltså beroende av en kombination av fördefinierade gränsvärden och/eller signal/kvalitetsförhållande i de olika näten.

Jag som trodde att roama var när man åkte till ett annat land och då blev uppkopplad till en lokal operatör.
Roaming mellan de olika teknikerna
Roaming är en teknisk term som beskriver den tekniska förmågan för en terminal (mobiltelefon) att kunna byta mellan två basstationer i olika nät utan att uppkopplingen bryts. Användare kan få sina terminaler omkopplade mellan UMTS-, LTE- respektive GSM-näten och detta styrs av teleoperatörernas konfiguration av näten. Täckningen mellan de olika näten varierar därmed kan samtalen kopplas om mellan näten beroende på radiotäckning, signalkvalitet samt därtill hur operatören valt att konfigurera sina specifika nät. Oftast så uppmärksammas inte användaren att den under aktivt samtal flyttas mellan dessa tekniker.
Som exempel: En användare som befinner sig i en del av ett UMTS nät med mycket dåliga signal/kvalitetsförhållande kopplas om till GSM förutsatt att operatören har den typ av teknik tillgänglig. Användaren kommer att ligga kvar i GSM nätet under en kortare eller längre period. Återgång till UMTS sker först när nätoperatörens fördefinierade gränsvärden uppfylls/överskrids eller beroende på hur signal/kvalitetsförhållande på GSM respektive UMTS är. Roamingen är helt styrd av operatörerna och är alltså beroende av en kombination av fördefinierade gränsvärden och/eller signal/kvalitetsförhållande i de olika näten.

Visst gäller det "byte* av operatör. Inte mast.

Roaming (från engelskan att vandra) innebär inom mobiltelefoni att en användare kopplas, oftast automatiskt, från en teleoperatörs nät till en annans. Begreppet ska inte förväxlas med hand-off/hand-over, som används då mobiltelefonsystemet kopplar över från en radiobasstation (radiomast) till en annan, utan avbrott av pågående samtal.

Nationell roaming kan användas om radiotäckning saknas hos den ordinarie operatören men det finns radiotäckning från en annan operatör.

I dagligt tal menas vanligen internationell roaming. Då mobiltelefonabonnenten lämnar sitt hemland och radiotäckningen från dess ordinarie teleoperatör upphör, växlar telefonen över till en teleoperatör i det besökta landet.

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar