Hjälp och synpunkter på planering av rundresa i Asien önskas

Visst gäller det "byte* av operatör. Inte mast.

Roaming (från engelskan att vandra) innebär inom mobiltelefoni att en användare kopplas, oftast automatiskt, från en teleoperatörs nät till en annans. Begreppet ska inte förväxlas med hand-off/hand-over, som används då mobiltelefonsystemet kopplar över från en radiobasstation (radiomast) till en annan, utan avbrott av pågående samtal.

Nationell roaming kan användas om radiotäckning saknas hos den ordinarie operatören men det finns radiotäckning från en annan operatör.

I dagligt tal menas vanligen internationell roaming. Då mobiltelefonabonnenten lämnar sitt hemland och radiotäckningen från dess ordinarie teleoperatör upphör, växlar telefonen över till en teleoperatör i det besökta landet.

Jo. Roaming är mellan celler/master

Ja begreppet "internationell roaming" är det som dagligdags i folkmun kallas "roaming"

Roaming mellan operatörer inom det egna landet sker inte av kontraktuella skäl men kan ske när man är utomlands och den operatör man har i hemlandet har avtal med ett flertal operatörer i det land man befinner sig i.

Jo. Roaming är mellan celler/master

Ja begreppet "internationell roaming" är det som dagligdags i folkmun kallas "roaming"

Roaming mellan operatörer inom det egna landet sker inte av kontraktuella skäl men kan ske när man är utomlands och den operatör man har i hemlandet har avtal med ett flertal operatörer i det land man befinner sig i.

Nej, Roaming ska inte förväxlas med hand-off/hand-over, som används då mobiltelefonsystemet kopplar över från en radiobasstation (radiomast) till en annan, utan avbrott av pågående samtal.

Sen att de finns de som använder begreppet felaktigt är en annan sak, men det blir inte mer rätt för det.

För @Mikrometer s resa runt Asien rekommenderar jag att han kollar upp Tre och Telenor som har mobilabonnemang vilka tillåter internationell.roaming, på samma villkor som hemma ex fast pris obegränsat om.man har valt det, i flertalet av de länder han ämnar besöka.

Plus lokala simkort när nödvändigt.

När jag var anställd så skulle allt göras via dator men sedan jag startade upp ett företag så kör jag med ritbord när jag jobbar, ett finns i arbetsrummet hemma och jag har två på jobbet.
Analogt funkar även vid strömavbrott liksom kontanter.

Ja, det skulle vara bra med ritbord.
Brevväxlingen med Indien, Canada, UK och Malaysia skulle däremot vara jobbig för min del och det hade nog tagit lite extra tid.

För @Mikrometer s resa runt Asien rekommenderar jag att han kollar upp Tre och Telenor som har mobilabonnemang vilka tillåter internationell.roaming, på samma villkor som hemma ex fast pris obegränsat om.man har valt det, i flertalet av de länder han ämnar besöka.

Plus lokala simkort när nödvändigt.
Vi har köpt ett par begagnade lurar som är tänkta att användas med lokala SIM kort.

Om en kund vill ha ritningarna digitalt så löser vi detta också, jag håller mej i Sverige, inga utlandsaffärer för min verksamhet.

Tar du en bild då eller skickar du papper och penna och en ikeabeskrivning så han får rita själv.

Nu är ju inte allt bra bara för att det är elektroniskt, men det underlättar och snabbar upp en hel del.
Det finns säkert en och annan stadskarta man kan köpa lite här och där om man inte vill köra digitalt.

Vi har köpt ett par begagnade lurar som är tänkta att användas med lokala SIM kort.
Jag använder eSIM med Nomad när vi reser runt i Asien.
Skönt att inte hålla på med att registrera med passet i alla länder och tappa bort SIM kort och det fungerar utmärkt.
Förmodligen mycket billigare än att köpa Sim kort och ladda med data.

Finns för enskilda länder eller en region.
Telefonnummer finns och man kan ringa mm.

Nu i Thailand är det dtac med bra hastighet. 50GB i 10 dagar 8usd.
Vi kör båda med en telefon och använder den som router till övriga enheter.

Screenshot_20241226_231121_Nomad.jpg

En plan för hela SOA

Screenshot_20241226_230040_Nomad.jpg

Tar du en bild då eller skickar du papper och penna och en ikeabeskrivning så han får rita själv.

Nu är ju inte allt bra bara för att det är elektroniskt, men det underlättar och snabbar upp en hel del.
Det finns säkert en och annan stadskarta man kan köpa lite här och där om man inte vill köra digitalt.
Om kunden vill ha en ritning digitalt så finns det företag som löser detta för ganska små pengar.

Normalt så behöver kunden ingen ritning, det är vi själva som använder detta när vi tillverkar delarna för maskinernas ombyggnad, elritningarna lämnas alltid i pappersversion.
Tyvärr så är telefonkioskerna borta så att man inte kan riva ur kartan ur telefonkatalogen som hängde där.

Om kunden vill ha en ritning digitalt så finns det företag som löser detta för ganska små pengar.

Normalt så behöver kunden ingen ritning, det är vi själva som använder detta när vi tillverkar delarna för maskinernas ombyggnad, elritningarna lämnas alltid i pappersversion.
Tyvärr så är telefonkioskerna borta så att man inte kan riva ur kartan ur telefonkatalogen som hängde där.

Det funkar säkert på mindre företag och till vissa saker. Där jag jobbar hade det inte fungerat alls.

Då fungerar det säkert även med oljekritor och post-it lapp ibland.
Men det ska inte behöva hindra en från att upptäcka nya saker.
Jag körde allt digitalt när jag var anställd men kostnaden för en del av dessa program överstiger nyttan rejält och jag vet att det finns gratisprogram men de funkar bara online idag och jag vill inte dela med mej av mitt arbete.

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar